صرامی عنوان کرد؛

اعلام 51 اولويت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تاکید بر بهره‌گيری جدی‌تر از نتايج تحقيقات و پژوهش‌ها در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر، گفت: 51 اولویت پژوهشی از سوی ستاد به دانشگاه‌ها اعلام شده است.
کد خبر: ۲۲۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ - 07January 2017
اعلام 51 اولويت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاه‌هابه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «حميد صرامي» مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در كارگاه آموزش تخصصي كارشناسان پژوهش شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان هاي سراسر كشور كه به مدت سه روز در تهران برگزار شد؛ گفت: با هدف اثربخشي اقدامات حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها،‌ كليه فعاليت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري امر مبارزه مي‌بايست مبتني بر پژوهش و شواهد علمي باشد.

وي افزود: در حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي، پرداختن مقطعي براي شناخت ماهيت و شناسايي راه‌هاي تغيير به دليل روان بودن آسيب‌هاي اجتماعي، تصوري باطل است.

مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد ادامه داد: در حوزه آسيب اعتياد با رويكرد تقليل گرايي و حداقل‌سازي مواجه هستيم كه سبب خواهد شد برنامه‌ها از اثربخشي لازم برخوردار نباشند.

صرامي بيان داشت: از يك سو آهنگ سريع تحولات و تغييرات شتابان در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، تكنولوژي و عدم آمادگي براي ورود به عصر فرامدرنيته مواجه‌ايم و از سوي ديگر با ساختارهاي بعضاً معيوب در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي روبرو هستيم كه اين مولفه‌ها سبب بزرگ شدن اندازه و دائره و ريشه دار شدن عميق مسائل اجتماعي شده كه در نتيجه موجبات آسيب‌پذيري نسل نوجوان و جوان را فراهم كرده است.

وي گفت: در 37 سال اخير در حوزه‌هاي كاهش عرضه و كاهش تقاضا، تلاش‌هاي بسياري صورت پذيرفته كه نتايج آن حكايت از دستاوردهاي زيادي در امر مبارزه مي‌باشد، ‌ليكن براي رسيدن به شرايط مطلوب‌تر نيازمنديم كه كليه اقدامات مبتني بر نتايج پژوهش‌ها باشد.

مشاور دبيركل ستاد اظهار كرد: روند مطالعات در عرصه مبارزه با مواد مخدر حكايت از اين واقعيت دارد كه در دوره اول يعني دهه اول انقلاب شاهد عدم برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري در حوزه‌هاي پژوهشي اعتياد در سطح دانشگاه‌ها و مراكز علمي به دليل شرايط خاص كشور در دفاع مقدس بوده‌ايم، در دوره دوم يعني دهه دوم انقلاب در عرصه پژوهش اعتياد شاهد پايين بودن استانداردهاي روش‌شناسي و محدوديت در انجام پژوهش‌هاي حوزه اعتياد و عدم استفاده از نتايج پژوهش‌ها در برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت‌ها بوده‌ايم و در دوره سوم يعني دهه سوم انقلاب هم شاهد ضعف رابطه نظام‌دار و منسجم بين برنامه‌هاي پژوهشي و برنامه‌هاي اجرايي و نيز ضعف تمايل متخصصين در برخي از رشته‌هاي دانشگاهي در عرصه پژوهش‌هاي اعتياد بوده‌ايم.

صرامي ادامه داد: در دوره چهارم يعني شروع تحقق بند دهم سياست‌هاي كلي مبارزه با مواد مخدر ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالي) شاهد توجه به موضوع پژوهش در عرصه كاهش تقاضا، تقويت رويكرد مطالعات شيوع‌شناسي و ارزيابي سريع سوء‌مصرف مواد، شكسته شدن نگاه انكارآميز به اعتياد و ‌تقويت ادبيات تئوريك امر مبارزه بوده‌ايم.

وي يادآور شد: در سطح كليه استان‌ها انتظار مي‌رود در عرصه پژوهش‌هاي حوزه مبارزه نسبت به سازماندهي، تدوين برنامه نظام‌مند و جهت‌گيري مطلوب كوتاه، ميان و بلند مدت با مشاركت دانشگاه‌ها و مراكز علمي اقدام شود.

اين مقام مسئول در ستاد كاربردي كردن تحقيقات امر مبارزه و لزوم بهره‌گيري جدي‌تر از نتايج تحقيقات و پژوهش‌ها در برنامه‌هاي مبارزه را امري ضروري تلقي كرد و گفت: انتظار مي‌رود دانشجويان تحصيلات تكميلي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا به موضوع اعتياد كه اولين آسيب‌ اجتماعي است توجه و اساتيد علوم اجتماعي نيز به شكل جدي‌تر در اين عرصه ورود كنند.

صرامي افزود: 51 اولويت پژوهشي ستاد مبارزه با مواد مخدر به كليه دانشگاه‌ها اعلام شده و انتظار مي‌رود اساتيد دانشگاه‌ها در جهاد مقدس امر مبارزه به شكل جدي‌تري ايفاي نقش كنند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: مواد مخدر و روان‌گردان‌ها سيستمي ديناميك بوده كه نيازمند آينده‌پژوهي در اين عرصه است تا بتوانيم به استراتژي‌هاي سيستم هوشمند مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ضربه جدي‌تري بزنيم.

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها