رحیم پور ازغدی در همایش مدیران بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

برای بیان ایثار رزمندگان نیازی به بزرگنمایی و اسطوره‌سازی نداریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه دفاع مقدس آن‌قدر غنی و مملو از حماسه، ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی است، که برای بیان و ارائه آن نیازی به بزرگنمایی و اسطوره‌سازی نداریم.
کد خبر: ۲۲۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ - 10January 2017
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی در دومین روز از همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های هنری و سینمایی جهت تعمیق و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سطح جامعه، اظهار داشت: غربی‌ها که در سابقه تاریخی جنگ‌های خود چیزی جز جنایت، شکنجه‌گری و خون‌ریزی ندارند، امروز با دروغ‌پردازی و بزرگنمایی و استفاده از ابزار تبلیغاتی، هنر و سینما ضدقهرمانان را به قهرمانان جنگی تبدیل می‌کنند و به جامعه مخاطب ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه دفاع مقدس از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی برخوردار هستیم، افزود: در این حوزه آن‌قدر غنی و مملو از حماسه، ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی هستیم، که برای بیان و ارائه آن نیازی به بزرگنمایی و اسطوره‌سازی نداریم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه تصریح کرد: امروز کشورهایی مثل آمریکا که پیشینه و عقبه تاریخی ندارند، با استفاده از رسانه‌ها و ساخت فیلم‌های قدیمی از 2 هزار سال پیش، می‌خواهند سابقه خود را به امپراتوری رم پیوند بزنند، درحالی‌که ما دارای سابقه‌ای کهن بوده و از تمدن‌های برتر جهان هستیم.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس این مذهبیون و متدینین بودند که از کشور و نظام و سرزمین دفاع کردند و اسنادش هم در وصایای شهدا و رزمندگان موجود است، گفت: ما در دوران دفاع مقدس حتی یک ناسیونالیست لائیک‌ ندیدیم که به خاطر ارزش‌هایی که به آن علاقه دارد، به جبهه بیاید و بجنگد. امروز وقتی که وصایای شهدا را می‌بینیم متوجه روح نبرد و مبارزه می‌شویم و حافظان واقعی ملیت ایرانیان همین جوانان مسلمان نمازشب‌خوان بودند، که با شعار تکبیر وارد جبهه‌های جنگ می‌شدند.

وی ادامه داد: سوالی که بنده همواره از ملی‌گرایان دارم این است که چرا ایران باستان را علیه اسلام، عَلَم می‌کنند و یا زبان فارسی را علیه قرآن علم می‌کنند؛ اما در برابر غربی که «فیلم 300» را می‌سازد و ایرانی باستان را «بربر» می‌خواند چیزی از زبان فارسی و ایران باستان نمی‌گویند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به ترسیم غیر واقعی دشمن از حقایق تاریخی و جنگ‌های جهانی اول و دوم و قهرمان‌پروری بر مبنای دروغ، مبالغه و منافع خود گفت: سریال 24 به سفارش سازمان سیا و پنتاگون ساخته شده، تا این را القا کند که باید برای مقابله با «تروریسم اسلامی» به عراق بروند و بجنگند، تا امنیت ملی‌شان در آینده تامین باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر استفاده دیگر کشورها از کمترین داشته‌هایشان در موزه‌های جنگی بیان کرد: در مسکو به تعداد نفراتی که در جنگ دوم جهانی از دست داده‌اند رشته های بلورینی از سقف آویزان کرده‌اند و حتی نامه‌های عاشقانه سربازانشان را به عنوان سند افتخار ارائه می‌دهند.

وی اظهار داشت: آنها به پیشکسوتان و آسیب‌دیدگان باقی‌مانده از جنگ دوم جهانی احترام خاصی می‌گذارند؛ اگرچه این احترام با نگاه ابزاری و بهره‌برداری از نیروهای جوان در جنگ‌های احتمالی آینده است؛ اما خود را موظف به تکریم این افراد می‌دانند و این احترام در میان مردمشان نیز نهادینه شده است. ما نیز باید در این رابطه بهتر عمل کنیم، به نحوی که پیشکسوتانمان احساس پشیمانی نکنند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن در خصوص رزمندگان دوران دفاع مقدس بیان کرد: امروز رسانه‌های دشمن می‌خواهند اینگونه وانمود کنند که افرادی که دیروز برای دفاع از کشور و مملکت به جبهه‌ها رفتند، امروز به دنبال گرفتن سهم‌شان از نظام هستند، تا بدین وجه اعتبار و قداست رزمندگان را زیر سوال ببرند. ما نباید  از کنار این مسائل راحت بگذریم، بلکه در قبال آنها مسئول و موظفیم و باید روشنگری کنیم.

وی دوران دفاع مقدس را سراسر ایثار، فداکاری، ایمان، نور و تقوا دانست و افزود: کار به جایی رسیده بود که امام خمینی (ره) فرمودند من بعضی از این بچه‌ها را که می‌بینم، غبطه می‌خورم و خدا با دل اینها چه کرده است که ره صد ساله را در یک شب طی نمودند. نقطه تمایز جنگ ما با دیگر جنگ‌ها در همین بود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان خاطره‌ای از دواران دفاع مقدس یادآور شد: در والفجر 8 پدر و پسر غواصی حضور داشتند که دوره‌های آموزشی را با هم گذرانده بودند و در این عملیات به آب زدند. پس از مدتی پسر به شهادت رسید و پدرش او را در آغوش گرفته بود تا به قایق برساند، در این زمان چهره پدر دیدنی بود، که زیر لب ذکر «الحمدالله، الحمدلله» را زمزمه می‌کرد. روحیه رزمندگان دفاع مقدس اینگونه بود.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: امام (ره) بعد از جنگ در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم هاشمی رفسنجانی مواردی را در زمینه لزوم حفظ آثار دفاع مقدس عنوان کردند، که بسیار قابل توجه است؛ ایشان در آن نامه خواستند برخی مناطق جنگ‌زده دست‌نخورده باقی بماند و به عنوان موزه از آن استفاده شود.

وی در پایان تاکید کرد: به غیر از ابعاد فیزیکی جنگ، باید به فرهنگ و اخلاق جهادی حاکم بر جبهه‌های جنگ نیز پرداخته شود؛ زیرا از این فرهنگ هزاران پروژه هنری قابل استخراج است.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار