دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مروری بر شعارهای سال/ هدف از نامگذاری برای هر سال چیست؟

نامگذاری سال، ابتکاری بود که برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری در سال 78 رنگ و روی عملیاتی به خود گرفت. در آن سال نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به عنوان نام سال انتخاب شد و پس از آن این اقدام به عنوان یک سنت، ماندگار شد.
کد خبر: ۲۳۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ - 19March 2017

مروری بر شعارهای سال/ هدف از نامگذاری برای هر سال چیست؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، یکی از وظایف رهبر جامعه اسلامی تعیین سیاست های کلی برای نظام است بر همین اساس است که نامگذاری سال ها را می توان بیشتر به مثابه یک نقشه راه دانست که در آغاز سال با اعلام این شعار نقشه راهی برای تمام ایام تعریف می شود و براساس آن برنامه ریزی های دولت به منظور محقق شدن آن و افزایش بهره برداری از ظرفیت های داخلی در دستور کار قرار می گیرد.

نامگذاری سال، ابتکاری بود که برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری در سال 78 رنگ و روی عملیاتی به خود گرفت. در آن سال نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به عنوان نام سال انتخاب شد و پس از آن این اقدام به عنوان یک سنت، ماندگار شد.

این در حالی است که پیش از این رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال پیام هایی را برای مردم و مسئولین نظام مخابره می کردند که طی آن مهمترین کلیدواژه ها برای سیاست گذاری ارائه می شد.

۱۳۶۹: تاکید بر «تحول درونی و اصلاح امور»

۱۳۷۰: تاکید بر «صبح روشنی»

۱۳۷۱: تاکید بر «تحکیم معنویت»

۱۳۷۲: تاکید بر «عدالت اجتماعی»

۱۳۷۳: تاکید بر «صرفه‌جویی»

۱۳۷۴: تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»

۱۳۷۵: تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»

۱۳۷۶: تاکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی»

۱۳۷۷: تاکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی»

نامگذاری عناوین سال ها بعد از سال 77 شکل جدی تر و رسمی تر به خود گرفت به گونه ای که از حالت شعاری سال خارج و به سمت نگاه عملیاتی و کاربردی حرکت کرد.

سال 78 با یکصدومین سال تولد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) همزمان گردید از این رو  رهبر معظم انقلاب اسلامی این سال را به نام ایشان مزین کرده و سال را امام خمینی(ره) عنوان نهادند و سال 79 نیز به سبب وجود دو عید غدیر در آن به نام حضرت علی (ع) نام نهاده شد.

«اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» عنوان سال 1380 نامیده شده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سال توجه به اشتغال‌زایی را یکی از محورهای مهم و مورد تاکید مسئولان و همینطور کارآفرینان معرفی کردند.

سال 1381 تقارن سال نو با ماه محرم الحرام بود و همین موضوع سبب گردید تا امام خامنه ای پس از پیام تبریک، سال را با عنوان «سال عزت و افتخار حسینی» نامگذاری کنند تا برکت نام اباعبدالله، رنگ دیگری را به سال ببخشد.

«خدمت‌گزاری به مردم و کشور» عنوانی بود که رهبر انقلاب به سال 1382 بخشیدند و توجه و عمل به این موضوع را رسالتی برای تمام مسئولان دانستند.

توجه به ملت از دیدگاه مقام معظم رهبری امری مهم و مورد تاکید است که این موضوع سبب شد دنباله روی سال قبل، سال 1383 را نیز با عنوان سال پاسخگویی نامگذاری کنند که این در این راستا مسئولیت سنگینی بود که برای مدیران و مسئولان نظام در جهت پاسخگویی به مردم تعریف شده و این نامگذاری سبب گردید که سازمان ها و ادارت نسبت به عملکرد خود حساس تر عمل کرده و در برنامه ریزی های خود بهره مندی از نظرات مردمی را نیز جای دهند.

وجود برخی مسائل سیاسی در منطقه و کشمش های اروپا و تهدیدات ایالات متحده و موضوعات هسته ای ایران سبب شد که رهبر انقلاب اسلامی با نامگذاری سال 84 تحت عنوان سال «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» ملت را به همبستگی دعوت کردند.

وجود دو تاریخ فوت برای پیامبر اکرم(ص) یکی در ابتدا و دیگری در پایان سال 1385 سبب گردید که رهبر معظم انقلاب این سال را با عنوان «پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله» نامگذاری کنند. البته عده دیگری علت این نامگذاری را چاپ کاریکاتور های موهون علیه پیامبر اسلام دانسته اند.

ایجاد وحدت میان ملت ایران و همینطور مسلمانان جهان سبب گردید که رهبر انقلاب با نگاه همبستگی سال 1386 را ، سال « اتحاد ملی و انسجام اسلامی» عنوان گذازند.

رهبر انقلاب اسلامی به دنبال این پیام نوروزی خود افزودند:«آرزو و امید همه ایرانیان "استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت” است و همه این اهداف به برکت «ایمان اسلامی، اتحاد کلمه» میسرخواهد شد و "ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان” و "به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور” را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برشمرد.

«نوآوری و شکوفایی» عنوانی بود که امام خامنه ای با آغاز سال 1387 آن را برگزیدند و علت نامگذاری این سال را نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)» دانستند که سال ۱۳۸۷ سی‌امین سال بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران است.

«حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» و « همت مضاعف، کار مضاعف» عناوین مربوط به سال های 1388 و 1389 بودند که رهبر معظم انقلاب اسلامی آنها را برگزیدند و ملت و همینطور مسئولان را بر توجه به اصلاح الگوی مصرف و نیز کار مضاعف تاکید کردند.

آغاز جهاد اقتصادی با طرح هدفمندی یارانه ها

با اوج گیری تحریم های اقتصادی و بکارگیری شیوه ها و اهرم های مختلف فشار از سوی دشمنان طرح هدفمندی یارانه ها به عنوان نسخه ای به منظور التیام زخم های اقتصادی مطرح گردید که این موضوع همزمان با آغاز سال 1390 بود و از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی این سال را با عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری کردند.

نامگذاری سال 1390 با عنوان جهاد اقتصادی در واقع همانند چراغی هشدار دهنده برای ملت بود که رهبر در پیامی مردم را برای آغازی جنگ اقتصادی در مقابل دشمنان آگاه کرد.

تقریبا از سال 90 تا سال 95 امام خامنه ای با نگاه اقتصادی عناوین مربوط به سال ها را نامگذاری کردند که بیش از هرچیزی توجه به عنصر اقتصاد را شاه کلیدی برای حل مشکلات کشور دانستند.

کلید واژه »اقتصاد» در نامگذاری عناوین مربوط به سال ها از جمله موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری بود به نوعی که غیر مستقیم توانست اهمیت اقتصاد درون زا و توجه به ظرفیت های داخلی را بیش از پیش در جامعه نشان دهد.

از سال 90 به بعد اقتصاد مقاومتی از بعد ادبیاتی خود بیرون کشیده و تبدیل به یک مفهوم شد و توانست کارآفرینان و تولید کنندگان داخلی را برای حضور در عرصه شکوفایی استعدادها و توانمندی ها به وسط میدان بکشاند.

حضرت آیت الله خامنه ای در نوروز 1391 با نامگذاری سال تحت عنوان «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایران» در واقع روی صحبت خود را به تولیدکنندگان داخلی داشته و حرکت در مسیر افزایش تولید داخلی را یک وظیفه و رسالت سنگین برای کارآفرینان دانستند.

«حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» عنوانی بود که برای سال 1392 انتخاب شد که توجه به تولید ملی به عنوان «حماسه اقتصادی» و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران به عنوان «حماسه سیاسی»، دلیل نامگذاری این سال شد.

«اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» شعار مربوط به سال 1393 بود که در این سال واژه «فرهنگ» در کنار اقتصاد قرار گرفت که این موضوع نشان دهنده میزان اهمیت این واژه بعد از مباحث اقتصادی کشور بود که برای تحقق آن عزم ملی و مدیریت جهادی بی شک از اصلی ترین موارد است.

همزبان و همدل بودن ملت و دولت یکی از بسترهای مهم موفقیت کشور است که با درهم آمیختن این دو در کنار یکدیگر می توان کشتی کشور را به سمت ساحل موفقیت خوشبختی حرکت داد. از این رو رهبر معظم انقلاب سال 1394 را باعنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» انتخاب کردند که ملت و دولت با رسیدن به یک وفاق جمعی بتوانند افکار و عقیده های خود را برای دستیابی کشور به آرامش و موفقیت همسان سازی کنند.

تحقق اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی خود نیازمند عملیاتی کردن تمامی تئوری ها است و اقدام و عمل بازوی محرک اقتصاد مقاومتی است از این رو سال 1395 با عنوان "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری گردید.

گزارش از مهری کارخانه

انتهای پیام/331

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار