من انقلابی‌ام-174/ محقق در گفت‌وگو با دفاع پرس تأکید کرد؛

لزوم تبیین هنرمندانه خاطرات دفاع مقدس در راهیان‌ نور

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: هر چقدر روایت‌های راویان راهیان‌نور هنرمندانه‌تر بیان شود و گویندگان آن آموزش دیده باشند و از متن‌های هنری قوی استفاده کنند، جذابیت خاطرات و روایت‌ها بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۲۳۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ - 15March 2017
لزوم هنرمندانه بیان کردن خاطرات دفاع مقدس در راهیان‌ نور«جواد محقق» معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور، با بیان اینکه جنگ خشن‌ترین چیزی است که تاریخ بشری به یاد دارد و هنر لطیف‌ترین چیزی است که خداوند در روح بشر به ودیعه گذاشته است، اظهار داشت: شاید در نگاه اول سخت باشد که چیزی به این لطافت قرار باشد آن خشونت بی حد و مرز را به نمایش بگذارد؛ اما این اتفاق بزرگ همان مسئله‌ای است که هنرمندان جریان مقاومت در همه جای جهان به وجود آوردند که توانستند با زبان لطیف هنر خشونت‌های غیر قابل باور را برای مردم باورپذیر کنند.
 
معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان عنوان کرد: اگرچه حجم خشونت‌ها در جنگ‌های بزرگ به قدری زیاد است که هیچ هنری توان به نمایش گذاشتن همه آن را ندارد؛ اما هنر به مثابه آیینه‌ کوچک بخشی از حماسه‌های بزرگ، رنج‌های عظیم، دلاوری‌ها، توانمندی و ایثار را برای کسانی که آن روزها را ندیده‌اند بازتاب می‌دهد.
 
محقق افزود: هنر مقاومت در طول تاریخ در همه جای دنیا وجود داشته است و اختصاص به یک کشور و سرزمین ندارد اما در سرزمین ما ایران با وجود از سر گذراندن جنگ‌های فراوان نمونه‌های هنری بازمانده از آن جنگ‌ها چیز اندکی بوده است.
 
وی عنوان کرد: دفاع مقدس اولین جنگی است که ما در آن آثار هنری مناسبی در زمینه تولیدات تجسمی، تصویری و سینمایی داشته‌ایم. برکت انقلاب اسلامی است که برای نخستین بار حجم انبوهی از آثار ادبی و هنری برای نسل‌های آینده برجا خواهد ماند.
 
معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد: هر چقدر روایت‌های راویان راهیان‌نور هنرمندانه‌تر اتفاق افتد و گویندگان آن تمرین و آموزش دیده باشند و از متن‌های هنری قوی استفاده کنند جذابیت خاطرات و روایت‌ها بیشتر می‌شود. جذابیت این خاطرات به خاطر اصل قضیه است اما گاهی اوقات راویان ما بیان و هنرمندی لازم در ارائه متن به اندازه‌ای که به آن نیاز است را ندارند، این مسئله غفلتی است که مسئولین باید متوجه آن باشند.
 
محقق گفت: نوع روایت اگر از اصل روایت مهم‌تر نباشد به اندازه آن اهمیت دارد. قالب‌های بیانی، میمیک چهره و بازی‌های بدن در روایت‌های راویان راهیان‌نور بسیار اهمیت دارند. روایان راهیان‌نور حتماً باید با آموزش‌های تئاتر، بازی‌گری، صدا و متن آشنا باشند.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار