توسط معاون وزیرخارجه قزاقستان صورت گرفت؛

قرائت جمع‌بندی گفت‌وگوهای سه کشور ضامن روند آتش بس سوریه

جمع‌بندی گفت‌وگوهای سه کشور ضامن روند آتش بس سوریه در کنفرانس «آستانه سه» توسط معاون وزیرخارجه قزاقستان (بعنوان دولت میزبان) در نشست عمومی و پایانی این اجلاس قرائت شد.
کد خبر: ۲۳۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ - 16March 2017
جمع‌بندی گفت‌وگوهای سه کشور ضامن روند آتش بس سوریهبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس در این نشست، جمع‌بندی گفت‌وگوهای هیئت‌های سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در کنفرانس آستانه سه (15 مارس 2017) به شرح زیر اعلام شد:

همکاری های خویش و اجرای رژیم آتش بس را از جلسه قبلی مورخ  16 فوریه 2017 در شهر آستانه را مورد بررسی قرار دادند.

از صدور بیانیه ایران در الحاق رسمی به عنوان کشور ضامن اجرای رژیم آتش بس استقبال کردند. بار دیگر بر تعهد خود نسبت به تحکیم و تقویت رژیم آتش بس تاکید داشتند.اطلاعات مربوط به گزارش های موارد نقض آتش بس را با یکدیگر مبادله کرده و بر لزوم کاهش خشونت از طریق افزایش کارآمدی ساز و کار نظارت سه جانبه تاکید کردند.بر نیاز فوری نسبت به بهبود شرایط موجود از طریق اجرای قوی تر رژیم آتش بس تاکید کردند.بررسی دقیق  در خصوص تصویب نهایی سایر اسناد را ادامه دادند.در این ارتباط، مباحث مربوط به کمک‌های بین‌المللی جهت مین‌زدایی در اماکن میراث فرهنگی سوریه که در یونسکو به ثبت رسیده‌اند، اقدامات اعتمادساز و سایر موضوعات مرتبط با حل و فصل سیاسی و جامع امور در سوریه را آغاز نمودند؛بر اهمیت نقش اساسی نشست های آستانه در تکمیل و تسهیل فرایند ژنو تاکید کردند.

در ادامه گفتگوهای ژنو، که بواسطه پیشرفت در ترک مخاصمات به دلیل اجرای رژیم آتش بس از تاریخ 30 دسامبر 2016 و در نتایج نشست های قبلی آستانه و بویژه به واسطه ایجاد ساز و کار سه جانبه آتش بس تسهیل یافته، استقبال نمودند. بر اساس  ارتباط میان فرایند های ژنو و آستانه، آنها حمایت خود را از تداوم مذاکرات در ژنو در تاریخ 23 مارس2017 اعلام داشتند.

تاکید داشتند که دیدارهای سه جانبه آنها در سطح فنی و در سطح بالا ادامه خواهد یافت. از نمایندگان دولت سوریه، معارضین سوری و همچنین سایر طرف ها (به عنوان ناظر) می توان جهت حضور در این نشست ها دعوت به عمل آورد.تصمیم گرفتند که نشست آتی در سطح عالی در تاریخ 13 و 14 اردیبهشت 1396 در آستانه و نشست آتی کارشناسی در تاریخ 29 و 30 فروردین 1396 در تهران برگزار شود.از جناب آقای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان و مقامات قزاق به دلیل میزبانی از این نشست ها تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار