من انقلابی‌ام-322/

روایتگری فرماندهان دفاع مقدس راهی برای زیارت با معرفت و تعالی راهیان نور

روایتگری فرماندهان دوران دفاع مقدس در یادمان‌های شهدا و راهیان نور می‌تواند مسیری برای زیارت با معرفت و درک بهتر حماسه‌های دوران دفاع مقدس باشد؛ ضمن اینکه موجب تعالی بخشیدن به این جریان عظیم فرهنگی خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳ - 23March 2017
روایتگری فرماندهان دفاع مقدس راهی برای زیارت با معرفت و تعالی راهیان نوربه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به راهیان نور، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز 16 اسفند مه سال 95 دست اندرکاران و خادمان شهدا با ایشان بر لزوم تعالی بخشیدن به جریان راهیان نور تاکید کردند؛ از این رو سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از بازدید دو روزه‌ای که از برخی از یادمان‌های دفاع مقدس در استان خوزستان در روزهای 28 و 29 اسفند داشت، سال 96 را سال تحول راهیان نور دانست.
 
وی همچنین در سخنانی که در جمع خبرنگاران داشت برخی پیشنهادات برای اجرای این تحول ارائه داد اما پیشنهادی که از آن سخنی نگفت و به نوعی در اجرای آن پیش قدم شد، روایتگری در یادمان‌ها بود. سرلشکر باقری در این سفر با حضور در هر یادمان نه سخنرانی بلکه به روایت اتفاقات آن منطقه، عملیات‌های انجام شده و سیره شهدا پرداخت. به طور مثال در یادمان شلمچه ضمن شرح عملیات کربلای 5 یادی از روحانی شهید عبدالله میثمی کرد یا اینکه در يادمان شهدای عملیات کربلای چهار در پاسخ به سوال یکی از حاضران به بیان ویژگی‌های برادر شهیدش حسن باقری پرداخت.
 
این امر یعنی روایتگری در راهیان نور یکی از مصداق‌های تاکید مقام معظم رهبری در خصوص خاطره‌گویی فرماندهان دوران دفاع مقدس است. ایشان فرموده بودند که فرماندهان در پادگان‌ها، مساجد، محافل دانشجویی و مناسبت‌های مختلف به بیان خاطرات دوران دفاع مقدس بپردازند.
 
بیان خاطرات دفاع مقدس توسط فرماندهان می‌تواند در تبیین حوادث جنگ تحمیلی نقش موثرتری داشته باشد چرا که فرماندهان به دلیل مسئولیتی که داشتند تسلط جامع و کاملتری به وقایع داشتند؛ وقایعی که شاید فرماندهان گردان‌ها، گروهان‌ها و دسته‌ها و رزمندگان از آن اطلاع نداشتند و آن موقعیت‌ها را درک نکرده‌اند. ترسیم جنگی که بر ما تحمیل شد و دفاع مقدسی که در برابر دشمن متجاوزگر انجام شد و پاسخ به سوالات و شبهاتی درباره دفاع مقدس همچون اینکه چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه یافت یا اینکه معنی شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه چه بود قطعا توسط فرماندهان دفاع مقدس بهتر صورت می‌گیرد و موجب می‌شود مردم و به خصوص نسل جوان بهتر دفاع مقدس را درک کنند و واقعیت‌های آن دوران را بی واسطه بشنوند البته انتقال آن مفاهیم و احساسات نیازمند بیان هنرمندانه و استفاده از ابزار است چرا که درک برخی شرح عملیات‌ها و مشقت‌ها برای نسلی که جنگ را درک نکرده است، در ساده ترین شکل ممکن نیازمند استفاده از نقشه و نمایه است.
 
ضمن اینکه نباید فراموش کرد که یکی از دلایل موفقیت در دفاع مقدس، مدیریت آن بود که در‌ راس آن امام خمینی(ره) و در بدنه مدیریتی آن فرماندهانی بودند که بر اساس شایستگی‌ها این مسئولیت را عهده‌دار شدند و بسیاری از این فرماندهان در همان دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و برخی همچون صیادشیرازی و احمد کاظمی پس از دفاع مقدس به شهادت رسیدند و عده بسیاری از آن فرماندهان به یادگار مانده‌اند و به فرموده رهبری برخی در آرزوی شهادت هستند و یا همچون قاسم سلیمانی و علی فضلی شهید زنده هستند.
 
با توجه به اهمیت خاطرات فرماندهان دوران دفاع مقدس یکی از ناگفته‌های دفاع مقدس خاطرات این بزرگواران است گرچه تاکنون کتاب خاطرات تعدادی از فرماندهان همچون سرلشکر محسن رضایی، سرلشکر سیدیحیی صفوی و سرلشکر محمدعلی جعفری منتشر شده است اما بسیاری از فرماندهان  هنوز خاطرات خود را در سینه دارند که گاه در مراسمات و محافلی به ذکر آن می‌پردازند.
 
با این وجود راهیان نور فرصت بسیار خوبی برای بیان خاطرات فرماندهان دوران دفاع مقدس است. برخی از این فرماندهان برای مردم چهره‌هایی شناخته شده هستند همچون حاج قاسم سلیمانی؛ و قطعا مردم بسیار دوست دارند روایتگری وی را در یادمان والفجر هشت از آن شب بارانی و هفتاد و چند روز نبرد در فاو و یا در یادمان شلمچه از مقاومت رزمندگان لشکر ثارالله بشنوند. حتی می‌تواند این برنامه راویتگری با اطلاع رسانی قبلی و با حضور خیل عظیم کاروان‌های راهیان نور برگزار شود. و اینکه برخی از فرماندهانی که کمتر توسط مردم شناخته می‌شوند در یادمان‌ها به روایتگری بپردازند و مردم بی واسطه از فرماندهان شرح عملیات‌ها و حماسه‌ها را بشنوند. البته این را هم نباید فراموش کرد که باید فرصتی ایجاد شود تا تمامی افراد از بسیجی عادی تا فرمانده ارشد خاطرات خود را بیان کنند.
 
در راهیان نور امسال تعداد اندکی از فرماندهان اقدام به روایتگری کردند که جا دارد این کار توسعه یابد. هم مسئولان راهیان نور از این فرماندهان درخواست کنند تا به روایتگری بپردازند و هم اینکه خود فرماندهان به این امر اهتمام داشته باشند. سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و برادر شهید باقری که در دفاع مقدس از فرماندهان ارشد سپاه بوده است، سرلشکر صفوی که در دوران دفاع مقدس فرمانده نیروی زمینی سپاه بوده و سرلشکر حسنی سعدی از فرماندهان ارشد ارتشی جنگ و از همرزمان شهید صیاد شیرازی از فرماندهانی هستند که امسال در یادمان‌های مختلف روایتگری کردند و مورد استقبال کاروان‌های راهیان نور نیز قرار گرفت. این استقبال نشان می‌دهد که از سوی کاروان‌ها و مردم درخواست وجود دارد.
 
بدون شک نسل جوان و کاروان‌های دانشجویی برای یافتن پاسخ‌های سوالات خود درباره دفاع مقدس و شهدا نیازمند منابع و افرادی مطمئن هستند. افرادی که خود عملیات‌ها و جنگ را درک کرده‌اند و با شهدا زیسته‌اند. قطعا کسی که با فرماندهان شهید زندگی نکرده و تنها خاطراتی از وی خوانده و شنیده نمی‌تواند به خوبی ویژگی‌های آن شهید را به مخاطب منتقل کند گرچه باید به تربیت نسل جوان راویان برای ماندگاری دفاع مقدس پرداخت که البته این کار نیز باید به دور از تحریف و افراط و تفریط باشد. پس باید فضایی نیز فراهم شود که زائران بتوانند سوالات خود را از فرماندهان بپرسند.
 
لذا خاطره گویی فرماندهان در یادمان‌های دفاع مقدس می‌تواند به زیارت با معرفتی بیانجامد که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، ضمن اینکه نباید فراموش کرد که فرماندهان دوران دفاع مقدس یادگارانی هستند که نباید گذاشت آنان در گذر زمان به فراموشی سپرده شوند. تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس، تجلیل و گرامیداشت حماسه‌های آن دوران است. 
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها