دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

توسعه دیپلماسی‌ دریایی با برگزاری رزمایش‌های مشترک

برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی ایران با سایر کشورها که با هدف تقویت امنیت منطقه و ارتباطات دریایی صورت می‌گیرد، راهی برای توسعه دیپلماسی دریایی است.
کد خبر: ۲۳۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹ - 12April 2017
توسعه دیپلماسی‌ دریایی با برگزاری رزمایش‌های مشترکبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، توسعه دیپلماسی دریایی بنا بر فرمایش فرمانده معظم کل قوا از سال‌ها پیش در دستور کار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. تردد به بنادر کشورهای مختلف به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و ارسال پیام صلح و دوستی ارتش ایران به این کشورها گامی برای تقویت ارتباطات دریایی بین ایران و کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه است.
 
حضور فرماندهان ارشد نداجا در همایش‌های بین المللی، حضور ناوگروه‌های ایران در بنادر کشورهای مختلف، برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی، تامین امنیت خطوط کشتیرانی، مقابله با دزدان دریایی و کمک به کشتی‌های خارجی اهم فعالیت‌های این نیرو برای توسعه دیپلماسی دریایی ایران طی سال‌های اخیر بوده است.
 
با توجه به اهمیت دریا و ایمن بودن و ارزان بودن حمل و نقل از طریق دریا لازم است ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای حوزه دریای خزر تعامل داشته باشد.
 
ایران در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه ناوگروه‌هایی را به کشورهای مختلف اعزام کرده است، میزبان ناوگروه‌هایی از کشورهای دیگر هم بوده است که در این دید و بازدیدهای دریایی، رزمایش‌ها و تمرینات مختلفی را اجرا کرده‌اند.
 
در روزهای اخیر و پس از اینکه فرمانده نیروی دریایی ارتش در روزهای ابتدایی سال به دعوت همتای مالزیایی خود بازدیدی از نمایشگاه بین المللی دو سالانه هوا فضا و دریانوری جزیره لنکاوی مالزی داشت، شاهد حضور 3 ناوگروه ایرانی در سه نقطه از جهان هستیم که طی این روزها به اجرای رزمایش‌های مشترک دریایی نیز پرداخته‌اند.
 
در چند روز گذشته نیروی دریایی ارتش رزمایش مشترک «امداد و نجات» را در شرق تنگه هرمز (شمال اقیانوس هند) با نیروی دریایی عمان برگزار کرد. این رزمایش همه ساله برگزار می‌شود که یک سال ایران و یک سال عمان میزبان است و امسال میزبانی این رزمایش با عمان بود. سه فروند شناور و یک فروند بالگرد در این رزمایش حضور داشتند. به گفته امیر سیاری این رزمایش در راستای برقراری امنیت منطقه و ارتقای ایمنی برای شناورهای منطقه برگزار شد. همچنین پرسنل بسیاری از نیروی دریایی ارتش در این رزمایش حضور داشتند.
 
همچنین روز گذشته یک رزمایش تاکتیکی با نیروی دریایی پاکستان انجام شد.
 
سومین رزمایش مشترک دریایی نیز در قزاقستان برگزار می‌شود. ناوگروه اعزامی روز گذشته با استقبال رسمی فرماندهان نیروی دریایی قزاقستان در بندر اکتائو این کشور پهلو گرفتند.
 
این رزمایش‌های مشترک نشان می‌دهد که نیروی دریایی ارتش در راه توسعه دیپلماسی دریایی اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده است که به دیپلماسی خارجی کشور کمک می‌کند و در آینده‌ی کشور نیز اثرگذار است.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها