وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره انجمن های ادبی:

بخاطر کم‌کاری‌های حوزه فرهنگ معذرت می‌خواهم/ دولت بدون کمک انجمن‌ها قادر به تحقق اهداف فرهنگی نیست

صالحی امیری با بیان اینکه دولت بدون کمک انجمن‌های ادبی مردم‌نهاد قادر به تحقق اهداف فرهنگی جامعه نیست، گفت: بخاطر کم‌کاری‌های صورت گرفته معذرت می‌خواهم.
کد خبر: ۲۳۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶ - 21April 2017
بخاطر کم‌کاری‌های حوزه فرهنگ معذرت می‌خواهم/ دولت بدون کمک انجمن‌ها قادر به تحقق اهداف فرهنگی نیستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره انجمن های ادبی امروز، یکم اردیبهشت با حضور «صالحی امیری» وزیر ارشاد، «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد، «جواد محقق»، «مهدی قزلی»، «مرتضی امیری اسفندقه» و جمعی از انجمن های ادبی سراسر کشور برگزار شد.

صالحی با بیان اینکه هنرمندان در تداوم حیات این سرزمین نقش آفرینی می کنند، اظهار داشت: فکر می کنم نیازمند بازشناسایی در نقش انجمن ادبی در ارتقا هویت فرهنگی و سرمایه فرهنگی جامعه هستیم.

وی گفت: اگر ما امروز بعد از قرن های طولانی در این سرزمین احساس غرور، هویت و تداوم حیات می کنیم و به زیست در این جامعه افتخار می کنیم به دلیل عناصر ملی هویت بخش است.

وزیر ارشاد بیان کرد: فردوسی، سعدی و شاعران بزرگ این سرزمین هویت بخش فرهنگ ملی و دینی بوده اند. اگر امروز با زبان فارسی سخن می گوییم مدیون فردوسی و سعدی هستیم. از این منظر ما انجمن های ادبی را هویت داران این سرزمین می دانیم.

وی آثار ادبی کشورمان را یک سرمایه بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: امروز در قلب آفریقا هزاران جلد کتاب خطی و دیوان اشعار از ادبیات ما وجود دارد. در همه آسیای میانه روسیه، برلین، پاریس وقتی که قدم می گذارید با آثار بی شماری از ادبیات ایران روبرو می شوید.

صالحی امیری ادامه داد: تبار تاریخی ادب و شعر این سرزمین یک تبار عمیق، قوی و ریشه دار است. هزار سال پیش مردمی از این سرزمین به آفریقا سفر کرده اند و ادب و فرهنگ این سرزمین را تبلیغ کرده اند.

وزیر ارشاد عنوان کرد: ۲ میلیون اثر فارسی و عربی خطی متعلق به ایران در داخل و خارج کشور وجود دارد. ۱/۵ میلیون این آثار در خارج از مرزهای ما و نزدیک به نیم میلیون آن در درون کشور است که ما توانسته ایم تا به امروز ۳۲۰ هزار جلد از آن ها را شناسایی و در غالب ۴۵ جلد کتاب فهرست آن ها را بچاپ برسانیم.

وی اظهار داشت: دارایی این سرزمین نفت، گاز و انرژی هسته نیست بلکه دارایی کشورمان انسان های بزرگی است که بر گردن همه ما حق دارند. دارایی ما سعدی بزرگ است. اگر امروز در یک فضای خوب زیست می کنیم بخاطر انسان های بزرگ فرهنگی و هنری بوده است.

صالحی گفت: جامعه ای که از فرهنگ و ادب و شعر تهی باشد به سمت مرگ حرکت می کند. شعر و ادب روح لطیف یک جامعه است. انسان ها می توانند با فقر زندگی کنند اما نمی توانند با فقر فرهنگی کنار آیند.

وزیر ارشاد اذعان کرد: باید باور کنیم که تداوم فرهنگ ما با انجمن ها، خانه ها و اصناف مردمی فرهنگ و هنر گره خورده است. دولت و وزارت ارشاد حتما کمک و کمک‌یار انجمن های ادبی خواهد بود. اگر تا به امروز نیز قصوری شده است بنده به عنوان وزیر ارشاد معذرت می خواهم.

وی گفت: دولت به تنهایی نمی تواند اهداف و نیازهای فرهنگی جامعه را فراهم کند و نیازمند نهادهای مردمی است. در سال گذشته ۳۰۰ موسسه و نهادی مردمی مجوز گرفتند. هیچ کس نمی تواند جای انجمن های ادبی را بگیرد چون انجمن ها سالیان زیادی است که در حال زیست هستند.

صالحی ادامه داد همه ی انسانهای فعال در حوزه ی ادب سرمایه های معنوی ما هستند. اگر امروز جامعه از ناهنجاری‌ها رنج می برد به‌خاطر دوری از ارزشها و فظیلت های فرهنگی است. نسل جوان امروز بیش از هر زمان نیازمند شعر ادب و فرهنگ این سرزمین است. جامعه امروز یک بار دیگر باید چشمه سار شعر ادب برگردد.

وی سیاست گذاری، حمایت و نظارت را سه وظیفه عمده وزارت ارشاد دانست و بیان کرد: همه ی حوزه های فرهنگی باید به اهالی آن واگذار شوند. سال گذشته مسئولیت صندوق هنر به اصحاب آن واگذار شد و پانزده هزار از روزنامه نگاران، اهالی هنر و قاریان قران بیمه و عضو صندوق شدند.

انتهای پیام/۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها