جدیدترین تحولات در شبه‌جزیره کره؛

کره‌ شمالی موشک بالستیک آزمایش کرد

خبرگزاری رسمی کره‌ جنوبی اعلام کرد، کره شمالی در اقدامی جدید یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است.
کد خبر: ۲۳۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶ - 14May 2017
کره‌ شمالی موشک بالستیک آزمایش کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، مقام‌های سئول و ایالات متحده می‌گویند کره شمالی دست به انجام آزمایش موشکی تازه‌ای زده ‌است. نوع موشک آزمایش‌شده هنوز مشخص نیست؛ این آزمایش چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کره جنوبی انجام شده‌است.

خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی (یونهاپ)، بامداد امروز- یکشنبه- خبر آزمایش موشکی تازه کره شمالی را گزارش داد. ساعاتی پس از آن «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» ارتش ایالات متحده تائید کرد که کر شمالی، به پرتاب یک موشک از پرتاب‌گری در کوسانگ، اقدام کرده‌است.

به گفته این ستاد، آزمایش موشکی در ساعت 10:30 صبح به‌وقت هاوایی انجام شده و موشک نیز در دریای ژاپن (دریای شرق) فرود آمده‌است.

سخنگوی ستاد ارتش آمریکا گفته است «تحقیقات در مورد نوع موشک ادامه دارد؛ پرتاب اخیر با الگوی پرتاب یک موشک قاره‌پیما همخوانی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، موشک آزمایش‌ شده 700 کیلومتر پیموده است و به نظر می‌رسد آزمایش انجام‌شده «موفقیت‌آمیز» بود، هرچند هنوز نوع موشک مشخص نیست.

کره‌شمالی مدت‌هاست در تلاش برای انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره‌پیما است، آنچه قادر خواهد بود به بخش‌هایی از خاک آمریکا برسد. آمریکا و متحدان آن در شرق آسیا، همواره آزمایش‌های موشکی کره شمالی را محکوم کرده‌اند. این آزمایش‌ها در عین‌حال برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌گیرند.

آزمایش تازه، تنها چند روز از انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی و پیروزی «مون جه‌این» نامزد حزب چپ‌گرای آن کشور، انجام شده‌ است. مون به‌عنوان چهره‌ای سیاسی که هوادار گشودن باب مذاکره با پیونگ‌یانگ، در کنار تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی است، شناخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، مون جه‌این صبح روز یک‌شنبه در جلسه شورای امنیت ملی کره جنوبی شرکت کرده ‌است.

همزمان مقام‌های کره شمالی در سازمان ملل متحد شدیدا از تحریم‌های اعمال‌شده علیه پیونگ‌یانگ و نیز سیاست‌های ایالات متحده انتقاد کرده و خواستار بازبینی در آن‌ها شده‌اند. هیئت نمایندگی کره‌شمالی در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته است تحریم‌های اعمال‌شده «حق حاکمیت و حق حیات مردم» این کشور را هدف قرار داده‌است.

کره شمالی صاحب جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست و رهبر آن کشور در چند مورد ایالات متحده و کره جنوبی را به حمله پیش‌گیرانه اتمی تهدید کرده‌است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طی ما‌ه‌های گذشته بر فشارهای خود علیه کره شمالی افزوده ‌است. ترامپ بارها از چین، مهم‌ترین متحد سیاسی کره‌شمالی خواسته‌ است، از نفوذ بیشتری برای توقف اقدامات پیونگ‌یانگ استفاده کند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار