انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در نگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛

انتخابات پیش‌زمینه حفظ اسلام

امام خمینی (ره) فرمودند: سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری شود. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است.
کد خبر: ۲۳۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹ - 19May 2017
نصیحتی است از پدری پیر ... که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است.

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، روز برگزاری دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روزی است که سرنوشت کشور در تمامی زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به این روز و به انتخاب مردم انقلابی و همیشه در صحنه ایران اسلامی گره خورده است، خوب است که فرمایشات رهبر کبیر انقلاب، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، را طوطیای چشمانمان و سرلوحه راهمان قرار دهیم تا بار دیگر با حضور هر چه گسترده‌تر و برگزاری انتخابی اصلح، اقتدار و شکوه ایران را به رخ جهانیان به خصوص دشمنان و بیگانگان با نظام مقدس جمهوری، بکشانیم.

امام خمینی (ره) همواره در سخنرانی‌هایشان در برابر رژیم منحوس پهلوی تاکید بر تشکیل حکومتی داشتند که ریشه در قوانین الهی و متکی بر عقیده و اندیشه مردم باشد، ایشان بر استقرار نهادهای مردمی در جمهوری اسلامی از طریق برگزاری انتخابات سعی وافر داشتند و برای آن اهمیت والایی قائل بودند. ایشان به حفظ حقوق مردم و رعایت اخلاق اسلامی و موازین تأکید می‌کردند و ضرورت شرکت همگانی همراه با دقت و هوشیاری را از مسائل مهم انتخابات بر می‌شمردند و به مردم توصیه می‌کردند که در تبلیغات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت کنند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند. از تفرقه و کدورت شدیداً دوری کنند که تفرقه، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‏‌کند و موجب تبلیغات سوء می‏‌شود.

در ادامه فرمایشات معمار بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) را پیرامون انتخابات می‌خوانیم. 

رعایت اخلاق در تبلیغ انتخاباتی

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی، انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری کنند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‌های غیر اسلامی است.

(صحیفه امام؛ ج 12، ص 12)

تبلیغات با آداب اسلامی

من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم که آداب  اسلامی  خودشان  را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند.

(صحیفه امام؛ ج 12، ص 152)

حفظ آبروی کاندیداها

لازم  است مطلبی  را که گاهی شنیده می‌شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها، خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که، امروز این نحو مخالفت‌ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضاً کسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است ان شاء الله چنین مطلبی نباشد، و اگر غفلتاً اتفاق افتاده است تکرار نشود.

(صحیفه امام؛ ج 17، ص133)

تفاهم برای خدا

مسأله این نشود که یک دسته برای خاطر اینکه یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند. اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم کنید.

(صحیفه امام؛ ج 18، ص 172)

مکلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف

مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعی هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند، و این یک امری است که بین همه هست، یعنی یک تکلیفی متوجه به همه هست، به من طلبه که اینجا نشسته‌ام و به شما علما و همه علمای بلاد و همه قشرهای ملت، همه روشنفکران، همه نویسندگان، گویندگان، به همه تکلیف شرعی است. (صحیفه امام؛ ج 18، ص 173)

خدمت به خدا و خلق

میزان در نظر همه ارزشِ خدمت باشد، نه خدای نخواسته تحصیل مقام. و شما می‌دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیم‌های دیگر مطرح است، و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع می‌زنند، مطرح نیست. و اساساً این مقامات ارزشی ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگ مرد تاریخ، صلوات‌الله علیه، هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود.

(صحیفه امام؛ ج 18، ص 337)

آزادی در انتخابات

مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروه‌ها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمی‌تواند جلوگیری از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدی شرعاً نمی‌تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه‌ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.

(صحیفه امام؛ ج 18، ص 337)

 نصیحت پدرانه

نصیحتی است از پدری پیر که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است.

(صحیفه امام؛ ج 21، ص 11)

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها