تجلی قرآن در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره)

جلوه‌های قرآنی در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) بارها مورد عنایت و تایید ایشان قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۴۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲ - 03June 2017
تجلی قرآن در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره)به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا» بر وحدت و دوری از تفرقه تاکید کرده‌اند و در وصیت‌نامه خود آورده‌اند: اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.
 
در آستانه فرارسیدن بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، در بخش‌های مختلف وصیت‌نامه ایشان را برای یادآوری و بهره‌برداری مخاطبان بازنشر می‌کنیم.

در این بخش سعی شده است که تجلی قرآن، وحدت امت اسلامی، دینداری و دین‌زدایی، عدالت خواهی و... در وصیت‌نامه امام (ره) مورد توجه قرار بگیرد.

وصیت‌نامه معمار کبیر انقلاب با یک مقدمه که اشاره به معارف شیعه است آغاز می‌شود که در آن به معرفی نمونه‌های عینی و واقعی اسلام ناب محمدی(ص) و مدعیان و پیروان دروغین اسلام آمریکایی پرداخته شده است. قرآن کتاب جامع بین تمام اعصار و ازمنه است و حاوی تمام علوم و برنامه‌های زندگانی انسان‌ها و عامل موفقیت و پیشرفت آن در دنیا و خلود ابدی در بهشت برین است. جلوه‌های قرآنی در وصیت‌نامه امام؛ کراراً مورد عنایت و تایید ایشان قرار گرفته است.

پذیرش و هدف نزول قرآن

الف. هدف نزول قرآن برای جهانیان

قرآن، کلام خداوند متعال است که انسان‌ها بدون واسطه استعداد و توان گرفتن کلام او را ندارند، بلکه به واسطه تنزل کلام الهی از آن مقام ربوبی و تبلور آن در وجود اقدس حضرت محمد بن عبدالله(ص) و جاری شدن کلمات بر زبان آن حضرت بوده که از آن تعبیر به کشف تامه شده است.

حضرت امام(ره) با توجه به تنزل قرآن از آسمان بر زمین و با استناد صریح به آیه «کریمهوَعَلّمَ ءَادَمَ الاْسْمَاءَ کلّهَا» که همه ما از فرزندان حضرت آدم(ع) هستیم، هدف نزول قرآن را برای رهایی این انسان‌ها دانسته و می‌فرمایند: و هر چه این بنیان کج به جلو آمد، کجی‌ها و انحراف‌ها افزون شد تا آن‌جا که قرآن کریم را که برای رشد جهانیان و نقطة جمع همة مسلمانان بلکه عائله بشری، از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی(ص) تنزل کرد که بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیده «عَلَّمَ الاَسْمَاء» را از شرّ شیاطین و طاغوت‌ها رها سازد.

 ب. پذیرش دعوت قرآن

مسأله تبلیغ، وظیفه مسئولین یک جامعه است، تا اسلام جهانشمول گردد و چهره نورانی و واقعی اسلام در پرتو دعوت قرآن مجید، سنّت و سیره اهل بیت (ع) نمایان گردد و جهان زمانی نورانی‌تر می‌گردد که پذیرش نیز در این دعوت صورت گیرد. حضرت امام خمینی(ره) در این باره می‌فرماید:

«و مساله تبلیغ تنها به عهده وزارت ارشاد نیست بلکه وظیفه همه دانشمندان و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان است. باید وزارت خارجه کوشش کند تا سفارت‌خانه‌ها نشریات تبلیغی داشته باشند و چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایند؛ که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی‌های دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. »

ج. اهل بیت مفسران قرآن

حضرت امام (ره) در حدیث متواتر ثقلین از قرآن مجید به ثقل اکبر و اهل بیت(ع) به ثقل کبیر تعبیر می‌کند و این ‌که حقیقت این دو دارای عظمت و ارزش بالایی است که یکی بدون دیگری، باعث مهجوریت هر دو خواهد شد.

در واقع اهل بیت(ع) مفسر و مبین قرآنند که اگر اینان نباشند قرآن معنای واقعی خودش را نمی‌رساند و اگر قرآن نباشد چیزی نخواهد بود تا بدان تفسیر و تبیین صورت گیرد یعنی این دو، یک حقیقت می‌باشند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «هر چه بر یکی از این دو گذشته است بر دیگری گذشته است و مهجوریت هر یک، مهجوریت دیگری است، تا آن‌گاه که این دو مهجور بر رسول خدا در «حوض» وارد شوند. »

انسان‌های ضد قرآنی

الف. خودخواهان و قرآن

بعضی از انسان‌ها به وسیله قرآن مجید بر علیه قرآن استدلال می‌کنند تا قرآن را از صحنه جامعه و زندگی انسانی خارج نمایند. حضرت امام خمینی(س) در این باره می‌فرماید: خودخواهان و طاغوتیان، قرآن کریم را وسیله‌ای کردند برای حکومت‌های ضد قرآنی؛ و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ دریافت کرده بودند و ندای إنّی تارک فیکم الثقلان در گوششان بود با بهانه‌های مختلف و توطئه‌های از پیش تهیه شده، آنان را عقب زده و با قرآن، در حقیقت قرآن را ـ  که برای بشریت تا ورود به حوض بزرگ‌ترین دستور زندگانی مادی و معنوی بود و است  ـ از صحنه خارج کردند.

ب. حکومت‌های جائر و قرآن

حضرت امام خمینی(ره) در ادامه راجع به این ‌که معاندان و توطئه‌گران این نفاق و دشمنی را تا حدی بالا برده‌اند که قلم از ثبت و ضبط آن شرمگین است می‌فرماید: «کار به جایی رسید که نقش قرآن به دست حکومت‌های جائر و آخوندهای خبیث بدتر از طاغوتیان وسیله‌ای برای اقامه جور و فساد و توجیه ستمگران و معاندان حق تعالی شد. »

ج. مجالس ترحیم و قرآن

امام راحل به این نکته اشاره دارد که قرآن در قبرستان‌ها باید به نسخه روان‌بخش مسلمانان تبدیل شود و فرمودند: «ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین، بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد. »

د. پهلوی و فهد و قرآن

در بعضی کشورهای به ظاهر اسلامی ‌برای مقابله کردن با اسلام ناب محمدی (ص) قرآن مجید را با تیراژ بالا و طبع زیبا به چاپ می‌رسانند؛ تا هم به جوامع اسلامی‌ و جهان القا کنند که ما فقط موافق قرآن هستیم و هم به اهداف پلید و شوم خود برسند.

حضرت امام خمینی(ره) در این مورد می‌فرمایند: «ما همه دیدیم قرآنی را که محمدرضاخان پهلوی طبع کرد و عده‌ای را اغفال کرد و بعض آخوندهای بی‌خبر از مقاصد اسلامی ‌هم مداح او بودند و می‌بینیم که ملک فهد هر سال مقدار زیادی از ثروت‌های بی‌پایان مردم را صرف طبع قرآن کریم و محال تبلیغات مذهب ضد قرآنی می‌کند و وهابیت، این مذهب سراپا بی‌اساس و خرافاتی را ترویج می‌کند؛ و مردم و ملت‌های غافل را سوق به سوی ابرقدرت‌ها می‌دهد و از اسلام عزیز و قرآن کریم برای هدم اسلام و قرآن بهره‌برداری می‌کند. »

دینداری و دین‌زدایی

الف. سیاست و دین

حضرت امام خمینی(ره) درباره منادیان جدایی دین از سیاست که در قرن اخیر خصوصاً دهه‌های معاصر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا توطئه‌ها و دشمنی‌ها را ابراز می‌کنند اعلام نموده «که این توطئه آن ‌قدر جدی بوده که بعضی از روحانیون و متدینان بی‌خبر از اسلام دخالت در حکومت و سیاست را گناه و فسق می‌دانستند و شاید بدانند، البته حضرت امام(ره)؛ اشاره دارند که این فاجعه بزرگی است که اسلام دچارش شده است و در توضیح آن می‌فرماید، اینان دو گروه‌اند:

گروه اول که باید گفت از حکومت و قانون و سیاست یا اطلاع ندارند یا غرض‌مندانه خود را به بی‌اطلاعی می‌زنند. زیرا اجرای قوانین بر معیار قسط و عدل و جلوگیری از ستمگری و حکومت جائرانه و بسط عدالت فردی و اجتماعی و منع از فساد... و صدها از این قبیل، چیزهایی نیست که با مرور زمان در طول تاریخ بشر و زندگی اجتماعی کهنه شود.

ایشان در ادامه می‌فرمایند: و اما طایفه دوم که نقشه موذیانه دارند و اسلام را از حکومت و سیاست جدا می‌دانند. باید به این نادانان گفت که قرآن کریم و سنت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ آن‌قدر که در حکومت و سیاست احکام دارند در سایر چیزها ندارند؛ بلکه بسیار از احکام عبادی اسلام، عبادی ـ سیاسی است که غفلت از آن‌ها این مصیبت‌ها را به بار آورده.

ب. نوآوری و دین

ایشان درباره این‌که اسلام با نوآوری‌ها مخالف نیست و قرآن در تمام اعصار و زمان‌ها جایگاه واقعی و حقیقی‌اش را حفظ می‌کند، می‌فرماید: و ادعای آن‌که اسلام با نوآوردها مخالف است ـ  همان‌سان که محمدرضا پهلوی مخلوع می‌گفت که اینان می‌خواهند با چهارپایان در این عصر سفر کنند  ـ یک اتهام ابلهانه بیش نیست. زیرا اگر مراد از مظاهر تمدن و نوآوردها، اختراعات و ابتکارات و صنعت‌های پیشرفته که در پیشرفت و تمدن بشر دخالت دارد، هیچ‌گاه اسلام و هیچ مذهب توحیدی با آن مخالفت نکرده و نخواهد کرد بلکه علم و صنعت مورد تاکید اسلام و قرآن مجید است.

ج. تمدن حقیقی و دین

تجدد و تمدن، هنگامی‌ روشن ‌فکری است که هر نوع آزادی موافق با قرآن و عدم مخالفت با آن را سر لوحه امور زندگی انسان‌های غربی و شرقی قرار دهد؟ که البته این چنین تمدنی در عالم کمتر وجود دارد؛ لذا حضرت امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: اگر مراد از تجدّد و تمدن به آن معنی است که بعضی روشنفکران حرفه‌ای می‌گویند که آزادی در تمام منکرات و فحشا حتی همجنس‌بازی و از این قبیل، تمام ادیان آسمانی و دانشمندان و عقلا با آن مخالفند گرچه غرب و شرق‌زدگان به تقلید کورکورانه آن را ترویج می‌کنند.

د. روحانی‌نماها و انقلاب و دین

روحانیون در جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند و طایفه‌ای از آنان با انگیزه‌های مختلف با لباس روحانی به عنوان روحانی‌نمایان مدافع دین و قرآن با حکومت اسلامی ‌مخالفت می‌کنند و عمداً و غیر عمد دچار بعضی اشتباهات بزرگ می‌شوند و بسیار سریع تحت تأثیر شایعات قرار می‌گیرند و در مجالس و محافل مختلف به راحتی با التفات عیب‌های حکومت دینی مردم را مایوس از دین و قرآن و حکومت اسلامی‌ کرده، می‌گویند: همان حکومت طاغوتی اگر بهتر نباشد بدتر نیست. و باور دارند که این حکومت اسلامی‌ که مبنایش قرآن محوری و عنایت بر مفسریت اهل بیت(ع) است، باید تماماً همه قوانین و فرامین آنان مطابق با اسلام و احکام جاری آن باشد؛ لذا حضرت امام(س) در مورد عناد عمدی یا جهلی روحانی‌نمایان به دین و قرآن می‌فرماید: اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه است، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه‌ای روی نداده است و نخواهد داد. و آن روزی که ان شاء الله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوشش‌ها و فداکاری‌ها ستمکاران سرکوب و منزوی می‌شوند. و اگر نظر شماها مثل نظر بعض عامی‌های منحرف، آن است که برای ظهور آن بزرگوار باید کوشش در تحقق کفر و ظلم کرد تا عالم را ظلم فرا گیرد و مقدمات ظهور فراهم شود، إنا للهِ و إنا إلیه راجعون.

یعنی اگر چنین ایده‌ای در جامعه‌ای که بر مبنای قرآن و اسلام پی‌ریزی شده است، منادیان آن چنین اعتقادی داشته باشند پس وای بر چنین آدم، وای بر چنین حکومت، همه ما بمیریم و دنیا را رها کنیم و به سوی معبود حق بشتابیم و چنین صحنه‌هایی را نبینیم، به نفع دین و قرآن و حکومت ایده‌آل اسلامی‌ است.

 عدالت‌خواهی و اطاعت‌گریزی

الف. عدالت‌خواهی

از آیات زیبا و امیدبخش قرآن مجید در اجرای عدالت که یکی از مصادیق بارز و کامل آن هنوز برآورده نشده است و چشم محرومان و مستضعفان و عدالت‌محوران به آن دوخته است، این فرموده خداوند است: «وَنُرِیدُ أنْ نَّمُنَّ عَلَی الّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِین؛ و ما اراده کردیم که بر آن طایفه ضعیف در آن سرزمین منّت گذارده آن‌ها را پیشوایان خلق قرار دهیم.»

همه مسلمانان و مستضعفان و کشورهای اسلامی‌ با عنایت به آیه شریفه فوق می‌توانند با عزم و اعتماد راسخ در زیر پرچم پرافتخار اسلام و پیروی از قرآن، قرار گیرند و در برابر دشمنان داخلی و خارجی مقابله و ایستادگی نمایند و با امید به وعده‌های امیدبخش خداوند امیدوارانه حرکت کنند. حضرت امام خمینی(س) در وصیت‌نامه سیاسی الهی می‌فرمایند: و شما ای مستضعفان جهان و ‌ای کشورهای اسلامی‌ و مسلمانان جهان... همه در زیر پرچم پر افتخار اسلام مجتمع، و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید؛ و به سوی یک دولت اسلامی‌ با جمهوری‌های آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که خداوند تعالی وعده فرموده است.

ب. اطاعت‌گریزی

خداوند متعال می‌فرماید: یا أیهَا الّذِینَ ءَامَنُوا مَا لَکمْ إِذَا قِیلَ لَکمُ انفِرُوا فِی سَبِیلِ اللهِ اثّاقَلْتُمْ إِلَی الأرْضِ أرَضِیتُمْ بِالْحَیاةِ الدّنْیا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیاةِ الدّنْیا فِی الآخِرَةِ إِلا قَلِیلٌ * إِلا تَنفِرُوا یعَذِّبْکمْ عَذَاباً ألِیماً وَیسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیرَکمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَیئاً وَاللهُ عَلَی کلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛ ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید؛ چرا هنگامی‌ که به شما گفته می‌شود به سوی جهاد در راه خدا حرکت کنید، بر زمین سنگینی می‌کنید (و سستی به خرج می‌دهید) آیا به زندگی دنیا به جای آخرت راضی شده‌اید با این‌که متاع زندگی دنیا در برابر آخرت چیز کمی‌ بیش نیست اگر (به سوی میدان جهاد) حرکت نکنید خداوند شما را مجازات دردناکی می‌کند و گروه دیگری غیر شما را به جای شما قرار می‌دهد و هیچ زیانی به او نمی‌رسانید، و خداوند بر هر چیزی تواناست.

حضرت امام خمینی(ره) با استناد به آیه فوق ـ در توبیخی به اهل حجاز ـ می‌فرماید: «آن حجاز که در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی‌کردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی‌رفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آن‌ها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است.

وحدت و برادری هوشمندانه

الف. وحدت و دوری از تفرقه

خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا؛ همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید. حضرت امام خمینی(س) با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تاکید نموده، می‌فرماید: «اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. »

ایشان در ادامه می‌فرمایند: «توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به ویژه در عصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‌العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مایوس نمایند.»

ب. اخوت و برادری

خداوند منّان در قرآن مجید می‌فرماید:إِنّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ؛ به تحقیق که همه مومنان برادرند.

برای پیاده کردن و پیاده شدن احکام اسلامی‌ و فرامین الهی در قرآن همه ملت‌های کشورهای اسلامی ‌باید دست به دست هم دهند و بدون اتکا به خارج، در احیای این امر مهم و حیاتی کمک و قیام کنند و بر علمای بزرگوار و سخنرانان عالی‌قدر وظیفه است که دولت‌های اسلامی‌ را از وابستگی به قدرت‌های بزرگ نهی نمایند و به پیوند و تفاهم با ملت‌ها سفارش نمایند و بدانند که قرآن مجید، رنگ و لباس واقعی اسلام را در جهان نشان خواهد داد. و از نژادپرستی خودداری نموده، وحدت را سرلوحه کارها قرار دهند.

لذا حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده و اگر این برادری ایمانی با همت دولت‌ها و ملت‌ها و با تایید خداوند متعال، روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگ‌ترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‌دهند. به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود. »

ج. هوشیاری مردم

در اوایل انقلاب اشخاص و گروهک‌هایی که با قرآن و اهل بیت(ع) و ملت و جمهوری اسلامی ‌ضدّیت لسانی و عملی داشتند، زیاد بودند که سران آن‌ها قصد داشتند در داخل و خارج، با انواع تحرکاتی که وحدت و همدلی را از بین می‌برد و با انواع تزویر و انفجار و شایعه پردازی‌های غلط و ترور اشخاص و شخصیت‌ها، مردم را به جان هم بیندازند و اسلام و قرآن را از جامعه دور و محو نمایند. حضرت امام(ع) درباره این‌ها می‌فرمایند: هرگز هیچ حکومت و دولتی را نمی‌توان با این شیوه‌های غیرانسانی و غیرمنطقی ساقط نمود، به ویژه ملتی مثل ایران را که از بچه‌های خردسالش تا پیرزن‌ها و پیرمردهای بزرگسالش، در راه هدف و جمهوری اسلامی‌ و قرآن و مذهب جانفشانی و فداکاری می‌کنند.

نصرت الهی در توکل بر خدا

الف. یاری از خدا

مبارزه با رژیم منحوس ستم‌شاهی پهلوی و جهاد با رژیم بعثی صدام و یاری خواستن از خداوند متعال در کلام معمار کبیر انقلاب با اشاره به آیه قرآن مورد قدردانی قرار گرفته است. اما به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‌آید نهراسید که إِنْ تَنصُرُوا اللهَ ینصُرْکمْ وَیثَبِّتْ أقْدَامَکمْ.

ب. خودکفایی

خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: إِنْ تَنصُرُوا اللهَ ینصُرْکمْ وَیثَبِّتْ أقْدَامَکمْ؛ اگر خدا را یاری کنید او نیز شما را در همه کارها یاری خواهد کرد و شما را در کارهایتان ثابت‌قدم خواهد گردانید.

حضرت امام(ره) برای بار دوم با استناد به این آیه شریفه فرمودند: وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال به سوی خودشناسی و خودکفایی و استقلال، با همه ابعادش به پیش، و بی‌تردید دست خدا با شما است، اگر شما در خدمت او باشید و برای ترقی و تعالی کشور اسلامی‌ به روح تعاون ادامه دهید.

سفارش به دوری از عذاب الیم

حضرت امام خمینی(ره) در دو جا از وصیت‌نامه‌شان گروه‌های قدرت‌طلب را که در آغوش ابرقدرت‌ها به جنگ با ملت ایران و حکومت اسلامی‌ می‌پردازند، از عذاب دردناک ترسانده است. ایشان ابتدا آنان را به توبه و استفاده از رحمت خدا سفارش می‌کند و می‌فرمایند: من به شما نصیحت می‌کنم دست از این کارهای بی‌فایده و غیرعاقلانه بردارید و گول جهان‌خواران را نخورید و در هر جا هستید اگر به جنایتی دست نزدید به میهن خود و دامن اسلام برگردید و توبه کنید که خداوند ارحم الراحمین است.

حضرت امام خمینی(ره) راجع به عذاب الیم که کراراً در قرآن مجید اشاره شده است و ما شما را به مراجعه به آن سفارش می‌کنیم می‌فرمایند: و اگر شهامت دارید تن به مجازات داده و با این عمل خود را از عذاب الیم خداوند نجات دهید و الا در هر جا هستید عمر خود را بیش از این هدر ندهید و به کار دیگر مشغول شوید که صلاح در آن است.

ایشان در قسمت دیگر از وصیت‌نامه‌شان هدایت به راه راست و نجات از عذاب دردناک اشاره می‌کند و می‌فرماید: و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می‌رسد و شائبه قدرت‌طلبی در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات دهید. خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید.

تعریف و تمجید از بانوان اسلامی

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: وَعَدَ اللهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنّات تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الاْنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکنَ طَیبَةً فِی جَنّاتِ عَدْن وَرِضْوَانٌ مِنَ اللهِ أکبَرُ ذَلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ خداوند مردان و زنان مومن را به باغ‌هایی که زیر آن‌ها جوی‌هایی روان است همراه با مسکن‌هایی پاکیزه در باغ‌هایی جاودان وعده داد و لکن خشنودی خداوند بزرگ‌تر و برتر است این است آن رستگاری بس بزرگ.

حضرت امام خمینی(ره) با استناد به جنات نعیم از آیه فوق در تمجید از بانوان و زنان اسلامی‌ می‌فرمایند: «ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری زینب‌گونه ـ علیها سلام الله ـ فریاد می‌زنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر؛ و می‌دانند آنچه به دست آورده‌اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا. »

و بالاخره ایشان در تمجید از بانوانی که در راه هدف قرآن تلاش می‌کنند می‌فرماید: ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی ‌حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.

پی نوشت:

 مجموعه مقالات همایش اندیشه‌های قرآنی امام خمینی(ره)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص ۴۴۶-۴۲۸

صحیفه امام، امام خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۷۹
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار