دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تصویربرداری از محل اصابت موشک‌های سپاه با «شاهد 129»

مستشاران نظامی ایران در سوریه با «شاهد 129» تحولات منطقه را به لحظه رصد می‌کنند که تصویربرداری از محل اصابت موشک‌های سپاه به مواضع داعش نیز می‌تواند توسط این پهپاد صورت گرفته باشد.
کد خبر: ۲۴۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ - 19June 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ آبان سال 95 بود که سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد «پهپادهای ایران در سوریه عملیات انجام می‌دهند»؛ پهپادهایی که بیشتر کار شناسایی را انجام می‌دهند و با تصویربرداری و ارسال به لحظه تصاویر، گروه‌های مقاومت و ارتش سوریه را در جریان تحرکات داعش قرار می‌دهند.

اما پهپادهای سپاه این بار در جریان پرتاب موشک‌های سپاه که شب گذشته به سمت مواضع داعش در سوریه صورت گرفت، وظیفه رصد به لحظه اصابت موشک‌ها به هدف را برعهده گرفتند که تصاویر هوایی پخش شده از لحظه اصابت موشک‌ها به هدف تصدیق کننده وظیفه‌ای است که پهپادها به خوبی انجام دادند.

حال این سوال پیش می‌آید که کدام پهپاد ایرانی چنین وظیفه‌ای را بر عهده داشته؟ که در جواب آنچه محتمل به نظر می‌رسد ارسال این تصاویر توسط پهپاد «شاهد 129» صورت گرفته است؛ چرا که حدود 10 روز پیش نیز این پهپاد ایرانی در سوریه یک فروند پهپاد شناسایی بمب افکن آمریکایی «پریدیتور» را رهگیری کرده بود و بدون اینکه شناسایی شود تصاویر پروازی این پهپاد آمریکایی را ضبط و ارسال کرده بود.

تصویر برداری از محل اصابت موشک های سپاه با «شاهد 129» 

پهپاد «شاهد 129» با مداومت پروازی 24 ساعت و شعاع عملیاتی 1700 کیلومتری می‌تواند ماموریت‌های خود را در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد؛ همچنین کنترل و هدایت این پهپاد توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام پذیر است و قدرت پیشرانه این هواپیما هم توسط یک موتور «توربوپراپ» با مصرف سوخت بنزین سوپر تامین می‌شود که این خود در کاهش هزینه‌های عملیات تاثیر بسزایی دارد.

علاوه بر این با نصب موشک‌های هدایت پذیر «سدید» که خود طراحی و ساخته سازمان هوا فضای سپاه است بر روی این پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین «شاهد 129» می‌تواند اهداف مورد نظر را در حوزه عملیاتی خود مورد اصابت قرار دهد.

البته سابق بر این نیز فعالیت این پرنده در سوریه خبر ساز شده بود که حضور در فعالیت‌های شناسایی و تهاجمی در شهرک «لطامنه» واقع در حاشیه شمالی استان «حماه» سوریه از آن جمله است.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه این پهپاد از اطراف دمشق به پرواز درآمدند. دمشق در فاصله 300 کیلومتری دیرالزور قرار دارد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها