«مجتهدی» در نشست شورای عالی انجمن‌های جانبازان مطرح کرد؛

پیشنهاد جانبازان برای انتخاب رئیس جدید بنیاد شهید/ بی‌نتیجه ماندن پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد

معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اعلام بی‌نتیجه ماندن پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، به ارائه پیشنهاداتی برای انتخاب رئیس بنیاد شهید در دولت جدید پرداخت.
کد خبر: ۲۴۸۰۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ - 16July 2017
پیشنهاد جانبازان برای انتخاب رئیس جدید بنیاد شهید/ بی نتیجه ماندن پرونده تحقیق و تفحص/ جانبازان گلایه دارند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دومین نشست خبری شورای عالی انجمن های ایثارگران امروز (یکشنبه 25 تیرماه) با حضور نمایندگان انجمن‌های جانبازان برگزار شد.

«یوسف مجتهدی» معاون حقوق شورای عالی انجمن جانبازان با اشاره به دو هدف اساسی تشکل‌های شورای عالی اظهار داشت: اولین هدف جمع شدن انجمن ایثارگران و دومین هدف بالا بردن وزن تشکل‌ها برای پی‌گیری امور است.

وی هدف دیگر شورا را تعامل با سازمان های مرتبط دانست و افزود: جلساتی در خصوص رفع مشکلات جانبازان برگزار شد که برخی از جلسات همچنان ادامه دارد و در حال پیگیری است.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان با اشاره به مهمترین علت تشکیل این نشست بیان داشت: دومین دوره دولت آقای روحانی در شرف آغاز است و شورا تصمیم گرفت تا شاخصه های کلی ریاست بنیاد را عنوان کند. این شاخصه ها مکتوب و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد و انتظار می رود ضعف های گذشته رفع شود.

انتصابات دو دوره اخیر بنیاد شهید مشکل آفرین بود/ جانبازان از کوتاهی و قصور درمانی گلایه دارند

مجتهدی انتصابات دو دوره اخیر بنیاد شهید را بیش از گذشته مشکل آفرین دانست و در این خصوص تصریح کرد: اگر فقط به یک بعد درمان جانبازان بپردازیم، می بینیم که تا چه اندازه جانبازان از کوتاهی و قصور مجموعه های درمانی گلایه دارند و در سال های اخیر به دلیل سهل انگاری ها شاهد به شهادت رسیدن برخی از جانبازان بودیم. چرا که مشکلات با سرعت مورد انتظار پیگیری نشد و در مقایسه با دوران دفاع مقدس، روند درمانی کندتر از قبل شده است.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن جانبازان با برشمردن شاخصه های رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در ابتدا فردی که در منصب ریاست بنیاد شهید قبول مسئولیت می کند باید معتقد به فرهنگ ایثار و شهادت و فضای آن باشد. موضوع بعدی بحث جوان بودن مدیر است، متاسفانه کهولت سن جناب آقای شهیدی برای ما معضل بود، بارها خدمت ایشان بودیم که فرمودند مشکلات جسمی دارند. درخواست ما انتخاب مدیری جوان و با سابقه مدیریتی است که حدالامکان جزو جامعه ایثارگری باشد.

وی تصریح کرد: مدیر می بایست برنامه جامعی داشته باشد، در چند سال اخیر شاهد مدیرانی بدون برنامه بودیم. برخی مدیران در دو دوره اخیر بعد دو سال هنوز جامعه ایثارگری را نشناخته اند. مدیر می بایست دارای وجاهت و چهره موجه در جامعه باشد. توانمندی ایجاد ارتباط با نهادها و قوای سه گانه را داشته باشد تا پیگیری امور ایثارگران مغفول نماند.

مجتهدی ادامه داد: بنیاد باید با نیروهای مسلح ارتباط خوبی داشته باشد. این عدم ارتباط گیری قوی را متاسفانه در مجلس هم می بینیم که تاکنون بنیاد شهید با کمیسیون ها ارتباط قوی نداشته که باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است، به طوری که طی شش ماه گذشته چهار ماده از قانون در مجلس مورد بحث گذاشته شد و بنیاد شهید هیچ اطلاعی از آن نداشت.

بدهی میلیاردی بنیاد شهید به بیمه ایران باعث ایجاد مشکل در روند درمانی جانبازان

وی با اشاره به بدهی 1500 میلیاردی بنیاد شهید به بیمه ایران و پیگیری این مشکل از طریق معاون رئیس جمهور گفت: این مشکل در روند درمانی جانبازان اختلال ایجاد کرد و برخی بیمارستان ها از پذیرش جانبازان خودداری کردند.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان اذعان کرد: اعتقاد ما این است که بنیاد شهید می بایست در تعامل با تشکل های جامعه ایثارگری باشد. جامعه ایثارگری بر وضعیت جامعه واقف است و اگر دلسوزی مسئولین را ببیند با آنان همگام و همدل خواهد بود و در رفع مشکلات همکاری خواهد کرد.

عمده مشکل جامعه ایثارگران انتصاب مدیران کم توان است

وی عمده مشکل جامعه جانبازان را نه بودجه، بلکه انتصاب مدیران کم توان عنوان کرد و گفت: این مدیران تاکنون نتوانسته اند به درستی حقوق بنیاد را از سازمان ها مطالبه کنند. برای مثال حق استخدام جامعه ایثارگری است که بسیاری از سازمان ها به آن عمل نمی کنند و بنیاد شهید نتوانسته است کاری در این زمینه انجام دهد. مدیر اگر توانمندی تعامل داشته باشد این مشکل را حل می کند.

مجتهدی رویه های نادرست مدیران بنیاد شهید را باعث به وجود آمدن مشکلاتی در خدمت رسانی به ایثارگران دانست و گفت: ما به دنبال رویه هایی هستیم که به سرعت و سهولت رفع مشکلات کمک کند تا تحول منجر به نتیجه شود.

وی در خصوص کم کاری ها در حوزه حقوقی بنیاد شهید عنوان کرد: حوزه کارشناسی یکی از معاونت های حقوقی و مجلس بنیاد شهید است که طی 15 سال معاون حقوقی که دارای شرایط احراز این پست باشد، منصوب نشده و حتی از ارائه یک طرح مناسب عاجز بود و همواره ارتباط بنیاد با مجلس حداقلی بوده است.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان پیگیری های ضعیف را تنها اطاله وقت دانست و افزود: همواره برای احقاق مطالباتمان که در چهارچوب قوانین است تلاش می کنیم. برای مثال یکی از مشکلات این است که قانون برنامه ششم، سال پیش تصویب شد اما بخش مربوط به ایثارگران هنوز به سازمان ها ابلاغ نشده است. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که مسئول پیگیری مسایل رزمندگان است به حکم قانون هنوز تشکیل نشده و وزارت دفاع اقدامی در این زمینه نکرده است.

مواد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از 5 سال تهیه نشده است

مجتهدی با اشاره به اجرایی نشدن قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران پس از 5 سال گفت: دی ماه امسال قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 5 ساله می شود ولی مایه تاسف است که ماده های اجرایی این قانون هنوز تهیه نشده و به محض اعتراص ما، می گویند تهیه شده ولی در مجاری اجرایی هنوز سرگردان است.

وی افزود: ماده 45 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درباره بحث خودروی جانبازان است ولی می بینیم آیین نامه در هیئت وزیران تهیه نشده است.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان محرک اصلی پیگیری مشکلات ایثارگران را رئیس بنیاد شهید دانست و گفت: اختیاراتی به بنیاد شهید داده شده است که اگر از آن استفاده می شد در بسیاری مباحث قانونی دچار مشکل نمی شدیم. برای مثال بنیاد شهید حق دریافت گزارش عملکرد از همه سازمان ها را دارد. بنیاد نهادی شبه قضایی است که می تواند در موضوعات ایثارگران حکم قطعی و لازم الاجرا بدهد.

وی افزود: فردی باید در سمت ریاست بنیاد شهید منصوب شود که توانمندی بهره گیری همه ابزارهای قانونی را داشته و به بهترین نحو از آن استفاده کند. بنیاد یک نهاد خدماتی ـ فرهنگی است که اگر در حد مطلوب کار می کرد می توانست به ماموریت های فرهنگی بپردازد ولی در این مورد هم دچار مشکل شده است. بنیاد امروز دارای حجم نیروی انسان سنگین است.

آماده مناظره هستیم/ مطالبتمان فراتر از قانون نیست/ 80 درصد مشکلات در قوه قضائیه حل می شود

وی با اعلام آمادگی برای برگزاری مناظره با مدیران بنیاد شهید در جمعی رسانه‌ای برای بیان مشکلات عنوان کرد: در خصوص مسائل و مشکلاتی که از سوی ما مطرح شده است اگر مجموعه ای معترض بود حاضریم در یک مناظره حضوری، کلیه مطالب خود را رو در رو بیان کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پیشنهاد فردی خاص برای سمت ریاست بنیاد شهید گفت: نام فرد خاصی برده نشده و ما تنها شاخصه های ریاست بنیاد را گفته ایم.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن های جانبازان افزود: مطالبات هیچ کدام فراتر از قانون نبوده است و خارج از قانون ادعایی نداشته ایم متاسفانه ایرادات آنقدر زیاد است که رسیدگی به آن دشوار شده است. بخش اجرایی نشده مطالبات می‌بایست از طرق قانونی مثل دیوان عدالت اداری، کمیسیون اصل 90، دادگستری و غیره رفع شود. 80 درصد کوتاهی ها را باید در قوه قضائیه دنبال و از همه ابزارها برای به نتیجه رسیدن مطالبات استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر موضع گیری سیاسی این تشکل گفت: این شورا هیچ موضعگیری سیاسی نداشته است و اختیار رییس جمهور در انتخاب مدیران را قانونی می دانیم. ما تنها برای کمک به وضع موجود شاخصه ها را عنوان می کنیم و در صورتی که مدیری نتواند مطالبات را تحقق بخشد به دنبال احقاق آن مطالبات می رویم.

پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بی نتیجه ماند

وی همچنین به موضوع نتیجه پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اشاره کرد و افزود: متاسفانه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به موانع برخورد. ما گزارشات را دادیم ولی تجربه نشان داده تحقیق و تفحص در کشور جواب نمی دهد. نظام تحقیق و تفحص باید دگرگون شود چراکه این ساز و کار غلط است و باید اصلاح شود. تا اصلاح نشود وضعیت همین است و پرونده ها به نتیجه نمی رسد.

رضایی نماینده جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت معیشتی خانواده های شهدا گفت: امروز می بینیم وضعیت معیشتی خانواده شهدا متوسط و رو به پایین است و آنطور که در بین جامعه بیان می شود نیست. مشکل اصلی، فرهنگی است که فکر می کنند قوانین همه به نفع خانواده شهدا است. برای مثال در آخرین آمار از استخدامی های فرزندان شاهد و ایثارگر گفته شده است 60 هزار نفر از فرزندان شهدا بیکار هستند.

انتهای پیام/ 141
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
به نظر من کسی باید سکان بنیاد شهید را به دست بگیرد که قدرت نه گفتن به بعضی زیاده خواهی ها را داشته باشد. و بتواند پرونده شهدا و جانبازانی که در طول جنگ تحمیلی در جبهه شهید و یا مجروح شده اند را تفکیک کند و آنان را به عنوان قهرمانان ملی دفاع از وطن به ملت معرفی نماید تا یاد و خاطره آنان همیشه جاوید و ماندگار باشد. با وجود اینکه همه شهدا و جانبازان عزیزند و قابل احترام و هر کدام جایگاه ویژه خود را دارند و ما باید از حماسه هائی که در طول جنگ از خود به یادگار گذاشته اند را پاس بداریم و هرگز خون به زمین ریخته آنان را پایمال نکنیم و یک پیشنهاد دارم برای فرزندان بیکار شهید هم مانند فرزندان شاغل که از مزایای جانباز 50 درصد استفاده می کنند برخوردار شوند فقط به همان میزان افزایش حقوق آنان نه کم ونه زیاد تا حق شان ضایع نگردد
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار