مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین عنوان کرد؛

مشارکت 1800 دانشجوی قزوینی در اردوهای جهادی

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین گفت: به منظور رفع محرومیت از روستاها و ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و پزشکی امسال 1800 دانشجو از دانشگاه‌های استان در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵ - 17July 2017
مشارکت 1800 دانشجوی قزوینی در اردوهای جهادیبه گزارش دفاع پرس از قزوین، مهدی برزگر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در محل بسیج دانشجویی قزوین برگزار شد اظهارداشت: اردوهای جهاد دانشگاهی همچون سال‌های گذشته تابستان امسال هم با حضور دانشجویان دانشگاههای استان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: اردوهای جهادی از کارهای ارزشمندی است که در مناطق محروم اجرا می شود و توانسته در زدودن چهره فقر و محرومیت از روستاها نقش مهمی داشته باشد.

برزگر تصریح کرد: هر کس لذت کار جهادی را چشیده باشد از این فعالیت‌ها خسته نمی‌شود و به همین دلیل همه ساله شاهد افزایش استقبال و تاثیر معنوی اردوها در میان شرکت‌کنندگان دانشجو هستیم.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین یادآورشد: دانشجویان اردوهای جهادی در واقع سفیران کار و تلاش هستند که شیرینی خدمت را به مردم منتقل می کنند تا رضایت ساکنان مناطق محروم وروستایی فراهم شود.

اعزام ۱۸۰۰ دانشجو به اردوی جهادی

برزگر گفت: در تابستان امسال ۱۸۰۰ دانشجوی علاقمند برای انجام فعالیت های عمرانی، فرهنگی، درمانی و بهداشتی به روستاها و مناطق محروم اعزام شده اند و در مناطق الموت غربی و شرقی، طارم، آوج، آبگرم، ضیاء آباد خدمت رسانی می کنند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان اضافه کرد: ۳۲ گروه جهادی دراین اردوها شرکت دارند که سه گروه پزشکی و درمانی در بخش های پرستاری، دندانپزشکی، زنان، قلب و پوست خدمات لازم را به روستاییان ارائه خواهند کرد.

وی بیان کرد: ۱۲ گروه فرهنگی هم در حوزه آموزشی در اردوها فعالیت می کنند و دو گروه اقتصاد مقاومتی و چند گروه عمرانی در این عرصه تلاش می کنند.

برزگر اضافه کرد: گروه های عمرانی در عرصه های ساخت غسالخانه، مسجد، مدرسه، آبرسانی، خانه عالم فعالیت می کنند.
    
برزگر اظهارداشت: با حضور کارشناسان کشاورزی در باغات و مزارع هم نسبت به انتقال دانش لازم از جمله نحوه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار اقدام می شود و دانشجویان این عرصه نیز فعالانه عمل می کنند.

وی بیان کرد: آموزش مشاغل خانگی برای زنان روستایی از دیگر عرصه های اردوهای جهادی است که درراستای اقتصاد مقاومتی و تقویت اشتغال در مناطق محروم اجرا می شود.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی در ادامه گفت: در بخش مشاغل خانگی رشته های پرورش قارچ، زنبور عسل، بوقلمون، قالیبافی، تهیه ترشیجات، بسته بندی به بانوان روستایی آموزش داده می شود تا با حذف واسطه ها زمینه سودآوری در کارها برای کشاورزان روستایی مهیا شود.

وی بیان کرد: در عرصه های فرهنگی نیز برگزاری جشنواره های فرهنگی، ورزشی، صنایع دستی، ورزشهای بومی و محلی، غذای سنتی، یادواره شهدا برای ایجاد نشاط روحی و معنوی پیش بینی شده است.

برزگر اظهارداشت: آموزش سبک زندگی اسلامی، تغذیه سالم، رشته های تحصیلی مانند ریاضی، زبان خارجی، قرآن، تئاتر، سرود، برای دانش آموزان در این طرح پیش بینی شده که توسط دانشجویان برای دانش آموزان ارائه می شود.

ارائه مشاوره‌های اخلاقی و خانوادگی

وی بیان کرد: همچنین توسط تیم های گروهی، مشاوره های لازم در خصوص آسیب های اجتماعی به ساکنان روستاها و مناطق محروم ارائه می شود که این کار در افزایش دانش و مهارت زندگی افراد برای مقابله با آسیب ها موثر است.

برزگر اظهارداشت: اردوهای دانشجویی ۱۰ تا ۱۲ روز طول می کشد و گروه بانوان در قالب «شکوفه سیب» و برادران با عنوان «گروه بدون مرز» و در بخش پزشکی با نام «خادمان مهدی» در خدمت مردم هستند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین اظهارداشت: امسال به صورت قرارگاهی در این طرح مشارکت کرده سپس خدمات خود را در روستاهای اطراف و تحت پوشش ارائه می کنیم.

وی بیان کرد:این طرح از نهم مردادماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت و کارها به صورت زنجیره‌ای ارائه می شود و کارهای نیمه تمام توسط گروه‌های بعدی تکمیل می شود تا هیچ فعالیتی نیمه تمام نماند.

برزگر در خصوص تاثیر مثبت اجرای این طرح نیز افزود: آشنایی دانشجویان با کار جهادی، دیدن محرومیت ها ولمس مشکلات روستایی، ایجاد اعتماد به نفس و روحیه خودباوری درحل برخی مشکلات مردم، حرکت در مسیر عدالت اجتماعی و توزیع مناسب خدمات، تقویت روحیه دینی در میان دانشجویان از مهمترین مزایای اردوهای جهادی است.

اعزام ۳۲ گروه جهادی در تابستان امسال  

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۳۸ گروه جهادی داشتیم و امسال با ادغام برخی از کارها تعداد ۳۲ گروه جهادی در طرح مشارکت دارند.

برزگر یآدورشد: در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تومان خدمات پزشکی و امسال ۲۵۰ میلیون تومان خدمات دندانپزشکی به روستاییان در قالب اجرای طرح های اردوهای جهادی ارائه می شود.

وی بیان کرد: در یک حرکت ابتکاری با ساخت یونیت سیار دندانپزشکی که قابلیت حمل راحتی به روستاها دارد خدمات درمانی با سرعت و سهولت بیشتری به روستاییان داده می شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۲۰۰۰ نفر در اردوهای جهادی شرکت کردند و امسال در یک حرکت خودجوش ۴۰ نفر برای بازسازی عتبات عالیات به شهر مسیب عراق اعزام شدند و گروه دوم نیز بزودی اعزام خواهد شد.

طرح ولایت با حضور ۵۰۰ دانشجو برگزار می‌شود

برزگر در ادامه از اجرای طرح ولایت خبرداد و گفت: بیست و دومین دوره طرح ولایت در سطح کشور با حضور ۲۰۰۰ دانشجوی منتخب برگزار می شود که سهم استان قزوین ۶۰ نفر است.

وی بیان کرد: این اردو ۴۵ روزه است و برای خواهران در مشهد و برادران در اردوگاه آبعلی برگزار می شود و شرکت کنندگان با مبانی اندیشه اسلامی در قالب شش کتاب در موضوعات خدا شناسی، خودشناسی، مباحث تربیتی، آشنا می شوند تا بتوانند به شبهات دینی خود پاسخ دهند.

برزگر یادآورشد: طرح ولایت در چهار محور معرفتی، تربیتی و اخلاقی، بصیرتی و مهارت آموزشی در قالب کلاس و کارگاه برگزار می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی استان اضافه کرد:طرح ولایت دراستان نیز از ۳۱ تیرماه تا هفتم مردادماه بمدت هشت روز در پنج دانشگاه استان برگزار می‌شود و منتخبان به طرح کشوری اعزام می‌شوند.

مسئولان استان اردوهای جهادی را جدی بگیرند

برزگر ضمن تشکر از برخی دستگاهها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، آبفای روستایی. دفتر روستایی استانداری قزوین در همکاری صمیمانه بابسیج دانشجویی در برگزاری اردوهای جهادی تصریح کرد: هنوز برخی مدیران استان به این طرح باور ندارند به همین دلیل آنچنان که باید از آن حمایت نمی کنند.

برزگر تصریح کرد: برخی مسئولان استان از این اردوها بازدید نکرده و در جریان کارها قرار نگرفته اند که از استاندار محترم انتظار داریم در بازدید از این اردوها مشوق دانشجویان در ادامه مسیر باشند.
 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار