یادداشت/ سیروس فتح‌اله

آزادسازی «تلعفر»؛ «فرار» داعشی‌ها و «باخت» آمریکایی‌ها

آزادسازی تلعفر در کمترین زمان نشان داد که عناصر داعش روحیه قبلی خود را از دست داده‌اند و به محض اینکه تحت فشار قرار می‌گیرند، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۲۵۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ - 28August 2017
آزادسازی «تلعفر»؛ «فرار» داعشی‌ها و «باخت» آمریکایی‌ها
گروه بین الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله ‌اتی‌کندی؛ «تلعفر» یکی از مهم‌ترین و آخرین پایگاه‌ تروریست‌های تکفیری داعش در عراق بود که روز گذشته با مجاهدت نیروهای مجاهد عراقی مجددا به آغوش عراق بازگشت. باوجود اینکه برخی از تحلیلگران زمان آزادسازی این شهر را بیش از یک ماه تخمین می‌زدند؛ اما نیروهای عراقی طی یک هفته کار داعش را در این شهر یکسره کردند.
 
براساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های عراقی از زبان مسئولان عالی‌رتبه عراقی نقل شد، تعداد نیروهایی که در این عملیات مشارکت داشتند، بیش از 30 هزار نفر بودند. گفته می‌شود، تعداد نیروهایی که از حشد شعبی در عملیات آزادسازی تلعفر مشارکت داشتند 20 هزار نفر و نیروهای مسلح عراق نیز 18 هزار نفر بودند.
 
اما چرا زمان آزادسازی تلعفر در مقایسه با شهرهای دیگر عراق که در تصرف داعشی‌ها بودند، زیاد طول نکشید و پیروزی عراقی‌ها بر داعش و حامیانش در این شهر در کمترین زمان ممکن محقق شد؟
 
شکست‌های سنگین و پی‌درپی داعش در ماه‌های اخیر، انسجام و هماهنگی منحصر به فرد نیروهای مسلح و بسیج مردمی عراق و مهم‌تر از همه بی‌توجهی حکومت مرکزی عراق به هشدارهای آمریکا مبنی بر عدم مشارکت حشد شعبی در این عملیات سه دلیل مهم در آزادسازی تلعفر به شمار می‌رود.
 
در واقع می‌توان گفت که درک درست «حیدر العبادی» از موقعیت و تسلیم نشدن در برابر خواسته نابجای آمریکایی‌ها، که مخالف سرسخت حضور نیروهای حشد شعبی نه‌تنها در این عملیات بلکه در سایر عملیات‌ها نیز بودند، این پیروزی شیرین را برای ملت عراق که سالهاست در سایه سیاست‌های غلط آمریکایی‌ها گرفتار پدیده شومی مثل تکفیری‌ها هستند، به ارمغان آورد و تلعفر را از چنگال تکفیری‌ها خارج کرد.
 
تلعفر برای داعشی‌ها اهمیت استراتژیکی زیادی داشت. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این امکان را برای داعشی‌ها فراهم می‌کرد که بر تمامی تحرکات نظامی رزمندگان عراقی و نیروهای مقاومت در سوریه اشراف کامل داشته باشند.
 
از ویژگی‌های دیگر تلعفر برای تکفیری‌ها وجود راه مواصلاتی میان این شهر به رقه سوریه بود، که با آزاد‌سازی آن دیگر تروریست‌ها نه در عراق مأمنی خواهند داشت و نه در سوریه روی آرامش را خواهند دید.
 
اما چرا آمریکایی‌ها از عملیات آزادسازی تلعفر استقبال نمی‌‎کردند؟ پس از اینکه تروریست‌های داعش در موصل از سوی نیروهای عراق شکست سنگینی را متحمل شدند، آمریکایی‌ها تصمیم گرفته بودند که به همین راحتی از کنار آزادسازی تلعفر عبور نکنند؛ چون حضور نظامی آنها در عراق مرهون بقای داعش در این کشور است.
 
به همین دلیل آن‌ها برای اینکه جلوی شکست داعش را در تلعفر بگیرند، تلاش می‌کردند تا دستور آزادسازی تلعفر از سوی حیدر العبادی صادر نشود اما حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تسلیم خواسته آمریکایی‌ها نشد و یک‌شنبه گذشته دستور آزادسازی تلعفر را صادر کرد.
 
آمریکایی‌ها بعد از دیدن «اراده» و «تصمیم» عراقی برای آزادسازی تلعفر از گزینه دیگری برای متوقف کردن این عملیات استفاده کردند. گزینه بعدی آن‌ها اصرار بر عدم استفاده از حشد شعبی در این عملیات بود که علی‌رغم مخالفت آن‌ها حشد شعبی با 20 هزار نیرو در این عملیات مشارکت کرد و با کمک سایر نیروهای عراقی شهد شیرین پیروزی را دوباره برای ملت عراق به ارمغان آورد. پس با توجه به سنگ‌اندازی‌هایی که آمریکایی‌ها در عملیات آزادسازی تلفعر انجام دادند، می‌توان گفت که آمریکا بزرگ‌ترین بازنده این عملیات محسوب می‌شود.
 
موضوع دیگری که در عملیات آزادسازی تلعفر برجسته است،  فرار بی‌سابقه داعشی‌‎ها از میدان نبرد بود. گزارش‌هایی تصویری، که از میدان نبرد مخابره می‌شد، نشان می‌دهد که صفوف داعش چه در عراق و چه در سوریه فروپاشیده است و آن‌ها چاره‌ای جز فرار از معرکه را ندارند. این تروریست‌ها زمانی ‌که تحت هجوم همه‌جانبه قرار می‌گیرند، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت که داعش نفس‌های آخر خود را در عراق و سوریه می‌کشد و زمان زیادی به افول دائمی آن‌ها باقی نمانده است.   
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار