یادداشت/ سیروس فتح‌اله

«فتنه» جدید آمریکایی‌ها برای دوران «پساداعش»

محور مقاومت به پرچمداری ایران اسلامی تا حد زیادی پروژه پرهزینه داعش را مثل طرح خاورمیانه بزرگ به گل نشانده است و به همین خاطر آمریکا، ارتجاع عرب و رژیم صهیونیستی در پی ایجاد فتنه‌ای جدید در منطقه هستند.
کد خبر: ۲۵۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ - 29August 2017
«فتنه» جدید آمریکایی‌ها برای دوران «پساداعش»
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله اتی‌کندی؛ عراق با توجه به موقعیت جغرافیایی و ذخایر عظیم نفتی، یکی از کشورهای مهم و راهبردی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود. به دلیل جنگ‌افروزی حکومت بعثی علیه ایران و کویت، امنیت و آرامش سال‌ها از عراق رخت بربسته بود؛ زیرا این جنگ‌ها پیامد‌های منفی زیادی برای سطوح سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در پی داشت.
 
عراقی‌ها درحالی با این وضعیت مشقت‌بار به زندگی خود ادامه می‌دادند که سال 2003 میلادی ارتش آمریکا به بهانه سرنگونی صدام وارد خاک این کشور شد تا به زعم خود عراقی‌ها را از شر صدام نجات دهد. با اینکه ورود آمریکایی‌ها به خاک عراق موجب سرنوگونی حکومت صدام شد؛‌ اما ورود آن‌ها برای عراقی‌ها چندان مفید واقع نشد، چون جریان‌های تکفیری از دل این مداخلات نظامی آمریکایی‌ها در امور عراق درآمدند که سال‌هاست نیروهای عراقی را مشغول به خود کرده‌اند.
 
یکی از گروه‌های تروریستی داعش بود که به نوعی ارمغان آمریکایی‌ها برای ملت عراق محسوب می‌شود. این گروه تروریستی در سال 2014 با هجوم به استان‌های «نینوا»، «الانبار»، «صلاح‌الدین»، «تأمیم» و ... بخش قابل توجهی از خاک این کشور را به تسخیر در آورد و دست به جنایت‌هایی علیه شهروندان عراقی زد که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.
 
با این حال به محض ورود داعش به عمق خاک عراق، مرجعیت عالیقدر شیعیان حضرت آیت‌االله سیستانی فتوایی مبنی بر جهاد علیه این گروه تروریستی صادر کرد که در همان ساعت‌های اولیه موجب تشکیل گروهی مردمی تحت عنوان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) شد که با هماهنگی حکومت مرکزی عراق به کمک ارتش، پلیس فدرال و سازمان مبارزه با تروریسم این کشور شتافت و توانست با این پدیده شوم که ثمره حضور آمریکایی‌ها در عراق است، مبارزه کند.
 
اتحاد و همدلی عراقی‌ها برای نجات کشورشان از دست این گروه تکفیری قابل تقدیر است و هم‌اکنون می‌بینیم که این روزها حضور نظامی داعش در این کشور خیلی کم‌رنگ شده و تنها مناطق خیلی اندکی مثل «الحویجه» در کرکوک، شهر مرزی «القائم» در استان نینوا و چندین مناطق کوهستانی در تصرف این گروه تروریستی باقی‌مانده است که چندان مهم نیست.
 
بنابراین طی روزهای آینده پیروزی نهایی عراق و متحدانش بر داعش، غرب و ارتجاع عربی از سوی مقام‌های عالی‌رتبه این کشور اعلام خواهد شد. اگرچه بسته شدن پرونده داعش به معنای پایان حملات این گروه تروریستی نخواهد بود؛ چرا که ایدئولوژی شیطانی این گروه یعنی «وهابیت» هنوز زنده است.
 
اما آمریکایی‌ها برای عراق پسا داعش چه خوابی دیده‌اند که در اینجا به چند مورد از اهدافی که آمریکایی‌ها بعد از پایان داعش در عراق دنبال می‌کنند، اشاره می‌شود:
 
همانطور که مشهود است، طرح تجزیه عراق بوسیله گروه‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا با شکست روبرو شده است، لذا واشنگتن سعی می‌کند سیاست جدیدی را در پیش بگیرد تا بحث ماندگاری خود را در این کشور تضمین کند. بر همین اساس آمریکایی‌ها به بهانه آموزش نیروهای نظامی عراق و کمک به دولت مرکزی برای حفظ امنیت این کشور قصد دارند نیروهای نظامی بیشتری را در عراق مستقر کنند.
 
آن‌ها برای پیشبرد این راهبرد اقدام به تاسیس پایگاه‌های نظامی در عراق کرده‌اند که یکی از این پایگاه‌ها، پایگاه «عین الاسد» در غرب شهر الرمادی استان الانبار است که این پایگاه به جنگنده‌های «اف 16» و « اف 18» و بالگردهای «آپاچی» و «شنوک» و مقادیر زیادی از تسلیحات پیشرفته و به روز تجهیز شده است.
 
از پایگاه‌های دیگری که آمریکایی‌ها در خاک عراق اقدام به تاسیس آن کرده‌اند، می‌توان به پایگاهی در منطقه «یعربیة» در مرز سوریه و عراق،‌ پایگاه هوایی «اسپایکر» در 15 کیلومتری تکریت و پایگاه «الدبس» در کرکوک اشاره کرد.
 
گفته می‌شود که آمریکا 12 پایگاه دیگر در عراق تاسیس کرده است که اغلب این پایگاه‌ها در مناطق «سنی‌نشین» و «کرد‌نشین» عراق واقع شده اند.
 
از اهداف دیگری که آمریکا در عراق پساداعش به دنبال محقق کردن آن است، مقابله با محور مقاومت با پرچمداری ایران اسلامی است که این محور توانسته است در مقابل غرب، رژیم صهیونیستی پیروز شود و پروژه پرهزینه داعش را مثل طرح خاورمیانه بزرگ با شکست مواجه کند.
 
به هر حال می‌توان گفت که تا حد زیادی فتنه داعش در عراق رو به اتمام است و فتنه‌ای که آمریکایی‌ها می‌خواهند جایگزین آن کنند، شاید همه‌پرسی استقلال کردستان عراق است که به نظر می‌رسد هر چه به پایان عمر داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر خود‌نمایی می‌کند؛ البته نا گفته نماند که احتمال دارد که این تحلیل کمی با اغراق همراه باشد.

علاوه بر همه‌پرسی استقلال، حمایت‌های عملی آمریکا از کردها در منطقه و آماده‌سازی زمینه‌های لازم برای جلوگیری از خاموش شدن فتنه در منطقه طرح «جایگزین داعش» را تایید می‌کند.
 
اما با توجه به وجود برخی حقایق منطقه‌ای و بین‌المللی، به نظر نمی‌رسد، این فتنه آنقدر مؤثر واقع شود؛ چرا که استقلال کردستان جزو خط قرمزهای ایران، ترکیه، عراق و سوریه است.  همین مسئله بود که ترکیه و ایران را وارد یک اتحاد غافلگیر‌کننده کرد. سفر سرلشکر محمد باقری، عالی‌ترین مقام نظامی ایران به آنکارا به اعتقاد کارشناسان اتفاق نادری بود که در ارتباط با همین مسئله صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها