معرفی چند تن از شهدای قیام خونین 17 شهریور

در 17 شهریور ماه 57 جمعه خونینی در میدان ژاله رقم خورد که این واقعه نقطه عطفی جهت مخالفت بیشتر با رژیم پهلوی به شمار می‌رود. 92 تن از شهدای قیام 17 شهریور سال 1357 در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) آرام گرفتند.
کد خبر: ۲۵۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ - 08September 2017

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، ملت ایران با تقارن 13 شهریور 57 با عید سعید فطر، تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم پهلوی برپا کردند. در پی این تظاهرات، راهپیمایی‌هایی در سراسر کشور به راه افتاد.

تظاهرات گسترده مردم در 16 شهریور ماه، دستگاه رژیم پهلوی را به هراس انداخت. در پی این اعتراضات گسترده، محمدرضا شاه در تهران و یازده شهر دیگر کشور حکومت نظامی اعلام کرد.

روز بعد (17 شهریور ماه 1357) جمعه خونینی در میدان ژاله رقم خورد. این واقعه نقطه عطفی جهت مخالفت بیشتر با رژیم پهلوی به شمار می‌رود.

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

92 تن از شهدای قیام 17 شهریور سال 1357 در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) آرام گرفتند. خبرگزاری دفاع مقدس به معرفی چند تن از این شهدای قیام خونین 17 شهریور پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

شهید بهزاد صداقت

سال 1340 در اردبیل چشم به جهان گشود. دوران کودکی را به سرعت گذراند و تا دوم نظری درس خواند. روز 16 شهریور 57 بعد از نماز مغرب درحالی‌که به اتفاق خانواده تلویزیون تماشا می‌کرد، خطاب به مادرش گفت: «بر همه ما واجب است در راه اسلام جانفشانی کنیم». مادر با او مخالفت کرد تا پسرش دچار خطر نشود. سرانجام پس از شرکت گسترده در تظاهرات، 17 شهریور ماه 57 هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: بهزاد صداقت

نام پدر: ابوالقاسم

تولد: 1340- اردبیل

تحصیلات: دوم نظری

محل شهادت: میدان شهدا

مزارشهید: بهشت زهرا (س)

شهید رضا آسوده

دوران کودکی را با فقر و تنگدستی سپری کرد و با افتخار و سربلندی بر مشکلات آن فائق آمد. سپس در‌حالی‌که کار می کرد به درس پرداخت و تا اول راهنمایی ادامه داد. آنگاه به‌طور کامل به دنیای اشتغال پا گذاشت و در تامین مخارج زندگی به کمک پدرش شتافت. او در کلیه فعالیت‌ها شرکت می‌کرد و با تظاهرات مردمی همراهی می‌کرد. سرانجام روز 17 شهریور 57 در‌حالی‌که دست پدر و مادرش را بوسیده و حلالیت طلبیده بود به سیل خروشان مبارزان پیوست و در اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: رضا آسوده

نام پدر: حسین

متولد: 1338- تهران

تحصیلات: اول راهنمایی

شغل: کارمند

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

شهید محمد مهدی قطبی زاده وحدانی

دوران کودکی او با رنج و سختی توام بود. تحصیلات خود را تا سال دوم دبیرستان ادامه داد. وی به عنوان کارمند فروشگاه کوروش استخدام شد. با شروع انقلاب اسلامی، فصل جدیدی در زندگی وی گشوده شد، شرکت در راهپیمایی‌ها و پخش اعلامیه‌های حضرت امام (ره) را مانند یک وظیفه حیاتی انجام می‌داد، چندین مرتبه مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته بود و تا حد مجروحیت صدمه دیده بود، اما ایمان قوی و اعتماد راسخ او سبب می‌شد که از عقیده‌اش دست بر ندارد. در برابر مشکلات خیلی صبور بود و به نماز و روزه‌اش بسیار اهمیت می‌داد به نماز و روزه‌اش بسیار اهمیت می‌داد به طوری که تحت هیچ شرایطی آن را ترک نمی‌کرد. وقتی روزنامه ها عکس امام (ره) را چاپ کردند با شوق به خانه آورد و در قابی قرار داد که عکس خودش در آن قرار داشت. شب قبل از شهادت، عکس امام راحل را بوسید و با وی خداحافظی کرد. آن شب ماموران رژیم سطح خیابان را با خاک اره آغشته به بنزین پوشانده و چراغ ها را خاموش کرده بودند، وقتی به سوی جمعیت تظاهر کننده آتش گشودند. وی را که در پیشاپیش جمعیت در حرکت بود به شهادت رساندند.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: محمدمهدی قطبی زاده وحدانی

نام پدر: علی اکبر

تولد: 1336 – تهران

تحصیلات: هشتم دبیرستان

شغل: کارمند فروشگاه کوروش

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

شهید علی احمدخان کردبچه

وی قسمتی از عمرش را در سال‌های سیاه و سخت حکومت جبارانه رضاخان خائن گذراند و ستم عمال وی را با پوست و گوشت خود احساس کرد. علی تحصیلات خود را تا مدرک سیکل گذراند. وی جهت مبارزه با رژیم مدتی عضو جبهه ملی شد اما وقتی انقلاب آغاز شد، با توجه به حس اسلام خواهی به تایید آن برخاست و در تظاهرات خونین 17 شهریورماه سرپرستی عده‌ای از بانوان را عهده دار شد. وقتی مزدوران رژیم بر روی مردم آتش گشودند، علی که به دنبال همسر و فرزندانش بود تا آن‌ها را نجات دهد، هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: علی احمدخان کردبچه

نام پدر: اسماعیل

تولد: 1308- تهران

تحصیلات: سیکل

شغل: آزاد

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

شهید بهروز ابراهیمی آذرخامنه

دوران کودکی را با برخورداری از مهر پدر و مادر سپری کرد و از روحیه‌ای مذهبی برخودار شد. سپس به تحصیل روی آورد و پس از پایان مدرسه و دبیرستان با موفقیت به دانشگاه راه یافت و در رشته برق پذیرفته شد. وی توانست لیسانس مهندسی خود را اخذ کره و با کسب تجربیات لازم با مردم همراه شود. وی در مجالس مذهبی شرکت و کتاب‌های اسلامی مطالعه می کرد. سرانجام پس از تلاش‌های فراوان و توزیع اعلامیه‌های امام (ره) و مقابله با برخی مخالفت‌های مادرش که اقدام به پاره کردن آن‌ها می‌کرد، روز 17 شهریور هدف گلوله مزدوران رژیم قرار گرفت و با خلعت زیبای شهادت به ملاقات محبوب رفت.

بیوگرافی: بهروز ابراهیمی آذرخامنه

نام پدر: علی بابا

تحصیلات: لیسانس

شغل: تکنسین برق

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

شهید علی اسدیان

دوران کودکی‌اش را با نشاط و سلامت گذراند و سپس چون دیگر همسالان خود به محیط دبستان وارد شد و تا ششم ابتدایی به تحصیل پرداخت. آنگاه به کار آزاد روی آورد و تراشکاری را به عنوان یک حرفه برگزید. وی در پاسخ کسانی که وی را به مصلحت اندیشی و احتیاط ورزشی فرا می‌خواندند، می‌گفت: «من زنده‌ام و رهبرم در غربت است، آنقدر مبارزه می‌کنیم تا بتوانیم امام خود را به وطنمان برگردانیم.» ایمان قوی و روحیه مذهبی علی سبب شد که روز 17 شهریور به صف مبارزه از خود گذشته بپیوندد، سرانجام در اثر اصابت 5 گلوله به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: علی اسدیان

نام پدر: عبدالحسین

تولد: 1334 – کند علیالواسانات

شغل: کارگر تراشکاری

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: لواسانات کند علیا

شهیده ربابه احمدیان

پس از دوران کودکی به تحصیل پرداخت و تا ششم ابتدایی ادامه داد. وی اخلاق شایسته‌ای داشت و در تربیت فرزندان و اداره خانه و حرفه خیاطی یک زن موفق به شمار می‌آمد. تا جایی که برایش امکان داشت در تظاهرات شرکت می کرد. سرانجام در 17 شهریور به هنگام حضور در راهپیمایی هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: ربابه احمدیان

نام پدر: سیدحسین

تولد: 1325 – تهران

تحصیلات: ششم ابتدایی

شغل: خانه دار

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

شهید بهزاد برزو

دوران کودکی را با خوشی و سلامت گذراند و سپس به تحصیل روی آورد تا سوم متوسطه را در شهر رشت طی کرد. آنگاه به تهران مهاجرت کرد و در شرکت دخانیات استخدام شد. در آنجا به کسب علم ادامه داد تا اخذ دیپلم از پای ننشست. وقتی انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) آغاز شد او از جمله یاران وفادار امام بود که صمیمانه به نهضت اسلامی پیوست. اعلامیه‌های امام را تصدیق می‌کرد و مقدمات تکثیر آن را فراهم می ساخت. در فعالیت های مختلف مجدانه شرکت می کرد و از ماموران ترسی به خود راه نمی‌داد. سرانجام روز 17 شهریورماه در میدان شهدا هدف گلوله مزدوران شاه قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: بهزاد برزو

نام پدر: عیسی

تولد: 1326 – رشت

تحصیلات: دیپلم

شغل: کارمند شرکت دخانیات

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

شهید اکبر بستانچی

دوران کودکی را در سایه مهر پدر و مادر و میان خانواده‌ای مذهبی سپری کرد و با ارزش‌های اخلاقی اسلام آشنا شد. وی از پنج سالگی به همراه پدرش نماز می‌خواند و برای یادگیری قرآن علاقه فراوانی از خود نشان می‌داد. وقتی نوجوان بود کلاس عربی و قرآن دایر کرد و جوانان و دوستانش را تعلیم می‌داد. وی این ارزش‌ها (از جمله حفظ حجاب) را در خانواده نیز ترویج می‌داد. وی پس از اخذ دیپلم آماده برای یاری رساندن به انقلاب شده بود. سرانجام پس از شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات فراوان روز 17 شهریورماه در حالی که غسل شهادت کرده و آماده ملاقات محبوب می‌گشت، در میانه میدان هدف گلوله مزدوران شاه قرار گرفت و به شهادت رسید.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: اکبر بستانچی

نام پدر: اصغر

تولد: 1336- تهران

تحصیلات: دیپلم

شغل: چاقوساز

محل شهادت: میدان شهدا

مزار شهید: کن

معرفی شهدای قیام خونین 17 شهریور

شهید محمد نورانی

هیجده ماه بیشتر از سن او نگذشته بود که پدرش را از دست داد. محمد مجبور بود مخارج خانواده‌اش را تامین کند. وی تا سال اول دبیرستان تحصیل کرد و سپس به محیط کار وارد شد. شغل سبزی فروشی را انتخاب کرد و با رونق کار، تحصیلاتش را ادامه داد. در تظاهرات شرکت می‌کرد و آن دسته از سخنرانی‌ها را برمی‌گزید که از طرف روحانیت برگزار می شد. سرانجام در روز 17 شهریور به میدان ژاله شتافت، یکی از همسایگان وی را از رفتن باز می‌دارد و می‌گوید تیراندازی خیلی شدید است، اما او اظهار می‌کند که می‌خواهم در راه خدا شهید شوم. وی در آن روز کوشش می‌کرد تا فردی را که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، نجات دهد، به همین منظور در پناه یک درخت سنگر می‌گیرد، اما هدف تیر مزدوران شاه قرار گرفته و از ناحیه سینه مجروح می شود که به علت خونریزی به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: محمد نورانی

نام پدر: عباس

تولد: 1336- تهران

تحصیلات: اول دبیرستان

شغل: آزاد

محل شهادت: اول خیابان غیاثی

مزار شهید: بهشت زهرا (س)

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار