مرتضی سرهنگی:

روحیه دفاع را برای نسل‌های بعد به ارث بگذاریم

مرتضی سرهنگی که به‌تازگی چهار عنوان کتاب کودک با موضوع دفاع مقدس منتشر کرده است، گفت: باید روحیه دفاع را برای نسل‌های بعدی به ارث بگذاریم.
کد خبر: ۲۶۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶ - 09October 2017
روحیه دفاع را برای نسل‌های بعد به ارث بگذاریم
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مرتضی سرهنگی» مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، با اشاره به انتشار مجموعه چهارجلدی کتاب کودک خود، اظهار کرد: کشورهایی که جنگ داشته‌اند، به ادبیاتی که از جنگ برایشان باقی مانده اهمیت می‌دهند و هم در زمینه بزرگ‌سال و هم کودک و نوجوان می‌نویسند و کودکان را آگاه می‌کنند که در کشورشان چه گذشته است.

وی ادامه داد: از یکی از دوستان داستان‌نویس شنیدم که در زمان اشغال دانمارک، مادران دانمارکی کلوچه‌هایی به شکل نقشه کشورشان می‌پختند. جایی که در اشغال آلمان بود فلفل می‌ریختند و وقتی بچه می‌خورد می‌گفت چرا این بخش از کلوچه تند است و مادرها می‌گفتند به این دلیل که آلمان‌ها این بخش را گرفته‌اند و اگر می‌خواهی شیرین شود باید آلمان‌ها را بیرون کنی. این فوق‌العاده است که کودک را برای دفاع از میهنش آماده کنیم.

سرهنگی با تاکید بر اینکه چیزی که می‌توانیم به ارث بگذاریم روحیه دفاع برای نسل‌های بعدی است، اظهار کرد: این روحیه دفاع را می‌توانیم با کتاب‌ها و آثار هنری به کودکان منتقل کنیم.

وی همچنین گفت: در چهار جلد کتاب تازه‌ای که از من منتشر شده، به سراغ اصطلاحاتی رفته‌ام که در جنگ بوده است و پلاک، چفیه و خاکریز را معرفی کرده‌ام. این داستان‌ها را در طول سال‌های گذشته نوشته‌ام و البته این مجموعه ادامه داشته و بیشتر از این بود. اما در حال حاضر این چهار جلد را آماده انتشار داشتم.

چهره برتر هنر انقلاب در سال 93 خاطرنشان کرد: تلاش کردم تا در این داستان‌ها از قوه تخیل استفاده کنم تا برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد و به همین منظور به این گونه سوژه‌ها، در داستان جان داده‌ام و آن‌ها به نوعی خود را معرفی می‌کنند. در آثار دفاع مقدس ویژه کودکان و نوجوانان نیز خوب است که نویسندگان تخیل را به کار بگیرند؛ چرا که جهان کودکان با تخیل سر و کار دارد و به سمت این دست از آثار بیشتر جذب می‌شوند و برایشان خواندنی‌تر است.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با تاکید بر اینکه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان باید یکی از استراتژی‌های حوزه هنری باشد، عنوان کرد: از ابتدا هم حوزه هنری به این مهم توجه داشته است و در سال‌های اخیر نیز با تاسیس حوزه هنری کودک و نوجوان بیش از پیش به این مقوله توجه نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: ما نویسندگان خوبی همچون محمدرضا بایرامی، داوود غفارزادگان، داوود امیریان، اکبر صحرایی و ... در حوزه کودک و نوجوان داریم که با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آثار خود را منتشر می کنند. قبول دارم که فضای ذهنی بسیاری از کودکان از آن دوران فاصله گرفته است. اما این موضوع باعث نمی شود که ما از تاریخ و آنچه بر کشورمان گذشته برایشان نگوییم. باید وظیفه‌ای که بر دوش داریم انجام دهیم و به‌طور حتم کودکان و نوجوانان نیز تاثیر می‌گیرند و کم‌کم به سراغ کشف این مضامین می‌روند.

سرهنگی تصریح کرد: باید کتاب‌هایی منتشر کنیم که در نهایت ظرافت، زیبایی و خوش خوان بودن، بتوانند معرف هویت و وقایع رخ داده در کشورمان باشند و بچه ها را با جنگ تحمیلی آشنا کنند.

کتاب‌های «اسم من پلاک است»، «اسم من چفیه است»، «اسم من خاکریز است» و «روزهای خرمشهر» تالیف مرتضی سرهنگی ویژه گروه سنی کودک توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ 111
نظر شما
پربیننده ها