معرفی کتاب؛

«حقوقِ بشر‌دوستانه»

کد خبر: ۲۶۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ - 11October 2017
«حقوق بشر‌دوستانه ...»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حقوق‌بشر واژه‌ای مناقشه برانگیز در ادبیات سیاسی است که هر دولت بنا به میل خود آن را تعریف، تفسیر و یا حتی تحریف می‌کند. این واژه در ادبیات دیپلماتیک آمریکا و حامیانش از بسامد بالایی برخوردار است. دلیل فراوانی این واژه در بین سیاسیون غرب در واقع به استثمار کشیدن آن است.

آمریکا بارها به اتکاء دفاع از حقوق بشر اقدمات ضدانسانی فراوانی مرتکب شده است. از جنگ ویتنام گرفته تا حمایت از رژیم صهیونیستی در جریان اشغال فلسطین و آتش افروزی‌هایش در لبنان و سوریه و حمله به عراق و افغانستان از جمله جنایاتی است که آمریکا برای حمایت از حقوق بشر مرتکب شده است.

در طول هشت ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، آمریکا مهمترین حامی رژیم بعث بود که با شعار حقوق بشر هزاران تن از جوانان کشورمان را به شهادت رساند. آمریکا همچنان به اتکاء رسانه‌های قدرتمند خود نه تنها خود را از جنایت ضد بشری خود بری می‌کند که کشورهایی مثل ایران را حامی تروریست معرفی می‌کند.

از این جهت بحث بر سر حقوق بشر و نقش آمریکا و هم‌پیمانانش در آن ضروری است. با وجود کتاب‌های متعددی که در این حوزه منتشر شده است هنوز مباحث بسیار مطرح نشده‌ای وجود دارد که باید بررسی و منتشر شود.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است؛ «کتاب حاضر نه در صدد ابعاد حقوقی این تجاوز، بلکه در پی آن است میزان پای‌بندی دولت عراق را به حقوق بشردوستانه بین‌المللی (قواعد و مقرارت حاکم بر جنگ)، به ویژه قراردادهای 12 اوت 1949 ژنو و پروتکل‌های الحاقی 1977 ـ که خود نیز آنها را پذیرفته و نسبت به اجرای‌شان متعهد شده است ـ روشن کند.»

«حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق و مرور رفتار عراق» از کتاب‌هایی است که در این زمینه نوشته شده است. این کتاب در پنج فصل شامل «مفهوم، تاریخچه و سیر تکوین حقوق بین‌الملل بشردوستانه»، «رفتار عراق با افراد و اهداف نظامی»، «رفتار عراق با نظامیان و اسیران جنگی»، «استفاده گسترده عراق از سلاح‌های شیمیایی» و «به کارگیری سایر روش‌های منع شده در جنگ» تنظیم شده است.

در هر فصل بنا به موضوع مطرح شده و به استناد منابع موجود، مصادیقی از نقض حقوق بشر آورده شده است. مطالعه این کتاب علاوه بر بازخوانی تاریخ دفاع مقدس می‌تواند تا حدی فلسفه دفاع مقدس و اقدامات ایران در قبال عراق را شرح دهد.

همچنین در شرایطی که رسانه‌های معاند سعی در تحریف دفاع مقدس دارند، انتشار و مطالعه کتاب‌هایی چون «حقوق بشردوستانه ...» راه گشا است.

قسمتی از متن کتاب:

«مقام‌های عراق، که از پشتیبانی ابرقدرت‌های شرق و غرب، اغلب کشورهای اروپایی و عرب، به ویژه کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس برخوردار بودند، از تهدید برای به کارگیری سلاح‌های شیمیایی یا حتی اقرار به کاربرد آن هیچ واهمه‌ای نداشتند. سند فوق سری نیروی هوایی عراق درباره استفاده مکرر و گسترده رژیم عراق از سلاح‌های مرگبار شیمیایی در جنگ با ایران، که از سال 1377 تاکنون به جنجالی میان بغداد و سازمان ملل تبدیل شده، از به کارگیری شش‌هزار بمب شیمیایی علیه نیروهای ایرانی پرده برداشت.

«حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق و مرور رفتار عراق» در 247 صفحه مصور به قلم «نعمت‌الله پورمحمدی» نوشته و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها