عبدالحمید قدیریان:

وقایع حماسی باید تبیین شود تا به درک عمیق بیانجامد

هنرمند طراح و تصویرگر که تاکنون دو تابلو نقاشی در وصف شهید حججی خلق کرده معتقد است: موضوعات حماسی همانند عاشورا، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم همانند هر موضوع بشری دیگر، باید تبیین شوند تا امکان فهم و درک برای آنها فراهم آید.
کد خبر: ۲۶۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ - 11October 2017
وقایع حماسی باید تبیین شود تا به درک عمیق بینجامد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «عبدالحمید قدیریان» هنرمند طراح و تصویرگری است که تاکنون دو تابلو با موضوع شهید حججی خلق کرده است. وی در گفت‌وگویی با معرفی هنر به عنوان یک زبان بیانی و ارتباط‌ جمعی، اظهار داشت: هنر یک زبان عمومی است. زبانِ بیان بسیاری از مطالب دنیا هنر است. هنر بهترین زبانی است که توان تاثیرگذاری زیادی روی بشر دارد. این زبان قالب‌های مختلفی دارد که هنرمند از آن برای بیان احساس خود بهره می‌برد. از شعر، ادبیات و تجسمی گرفته تا تئاتر و سینما و موسیقی همه در مجموعه زبانی هنر جای می‌گیرد.

خالق اثر «به‌زودی لشکر شهدا» در ادامه گفت: قالب‌ها هر کدام ظرفیت‌های خاص خودش را دارد به گونه‌ ای که نمی‌توانیم قالبی از هنر را نسبت به دیگری برتر بدانیم. نمایش توانایی‌های یک قالب هنری به هنرمند آن مربوط می‌شود. هر چقدر که هنرمند آن قالب هنری را بهتر درک و فهم کرده باشد، می‌تواند بهترین استفاده را از آن به دست آورده و نمایش خوبی از آن قالب هنری را در معرض دید عموم قرار دهد؛ یعنی نمی‌توان به شکل قطعی هنری را موثرترین قالب برای بیان یک واقعه عنوان کرد.

قدیریان در ادامه با تاکید بر اهمیت جایگاه موضوعات حماسی مانند شهید حججی گفت: موضوعات حماسی همانند عاشورا، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم همانند هر موضوع بشری دیگر باید تبیین شود تا امکان فهم و درک برای آن فراهم آید. چرا که هر موضوعی در حیطه انسانی دارای ابعاد گوناگونی است. برای مثال شهید حججی که نمونه بارزی در اتفاقات اخیر است را در نظر می‌گیریم. تصور می‌کنیم که تلویزیون می‌خواهد یک سریال در مورد ایشان بسازد. باید توجه داشت که از چه نظر و چه جایگاهی می‌خواهد این کار را انجام دهد. یعنی زاویه نگاه به زندگی این شهید و این شخصیت از چه سویی می‌خواهد انجام شود. آیا منظر دنیایی، حماسی، یک تصویر حُزن‌انگیز و یا ارتباط ایشان با آسمان‌ها را می‌خواهند نمایش دهند؟

قدیریان در ادامه افزود: من دو تابلو مربوط به شهید حججی کشیدم. اما منظور من شخص شهید حججی به تنهایی نیست. شهید حججی نمادی از فعالیت‌های یک شخص در راستای برنامه‌های الهی است. ما شهدای بسیاری همانند ایشان داریم که هر کدام به نحوی ارزشمندی خودشان را دارند. پس باید هنرمندان امروز ما ضمن نکته سنجی و نگاه موشکافانه خود، دیدگاهی وسیع و گسترده‌تر به وقایع مهم تاریخی اجتماعی خود داشته باشند.

این هنرمند در پایان گفت: هنرمند باید این مفهوم را درک کند که موضوعات دارای ابعاد گوناگون هستند و تلاش کند بهترین و متعالی‌ترین ابعاد را انتخاب و به سوی آن گام بردارد؛ چرا که در ارائه و تولید یک اثر هنری، مهم‌ترین مسئله آن منظری است که هنرمند به آن سوژه نگاه می‌کند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها