به بهانه دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی

در آغاز یک راه تازه

دنیا به سرعت در حال پیش روی است و این اتفاق به خصوص در عرصه رسانه بیش از پیش نمایان است. امروز رسانه ها نیاز ها و گرایش های انسان ها را تغییر می دهند و به معنای دیگر ارزش ها و ضد ارزش های انسان ها را دگرگون می کنند.
کد خبر: ۲۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱ - 30August 2014

در آغاز یک راه تازه

هدف از برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی را در یک تعریف ساده می توان این گونه بیان کرد:«محفلی برای تعامل رسانه های انقلاب اسلامی و ارتباط چهره به چهره با مخاطبان»

این تعریف اما به طور قطع نمی تواند همه ی آن چیزی باشد که برگزار کنندگان این نمایشگاه آن را به عنوان هدف خود از برپایی این محفل برگزیده اند.دانستن انگیزه و نیت برگزار کنندگان نیازمند پرسش مستقیم و بی واسطه از آن ها است اما اگر بخواهیم برداشت خود را از این نمایشگاه ارائه دهیم شاید بهتر باشد که اصلاً صحبت های متولیانش را نشنیده باشیم تا بدون پیش فرض به داوری این پدیده ی نو ظهور بنشینیم.

نمایشگاه محفلی برای نقد درون گفتمانی

زمانی که از محمدصالح مفتاح مدیر سایت تریبون درباره ی انگیزه ی حضورش در نمایشگاه پرسیدم تعامل با مخاطب و ایجاد هم افزایی میان رسانه های انقلابی را به عنوان انگیزه ی اصلی عنوان کرد. این سخن مفتاح بیان یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است. مسلم است که فعالان رسانه ای انقلاب اسلامی به دلیل مشغله ی فراوان کاری امکان دیدار های مکرر با یکدیگر  و البته با مخاطبین خود را ندارند و این اتفاق در دراز مدت می تواند باعث افول رسانه های انقلابی شود. به نوعی می توان گفت محفلی برای «نقد درون گفتمانی» به وجود آمده است. این محفل فرصت مناسبی است تا به بهانه ی نمایشگاه دوستان دیرین با یکدیگر ملاقات کنند و نظراتی را که در این مدت نسبت به موضوعات مختلف داشته اند به عنوان مشورت در محیط صمیمانه بیان کنند.

رصد رسانه ها نیازمند یک نگاه جامع و دقیق

دنیا به سرعت در حال پیش روی است و این اتفاق به خصوص در عرصه ی رسانه بیش از پیش نمایان است. امروز رسانه ها نیاز ها و گرایش های انسان ها را تغییر می دهند و به معنای دیگر ارزش ها و ضد ارزش های انسان ها را دگرگون می کنند. در این میان فعالان رسانه ای انقلاب اسلامی باید رصد مناسبی از این اتفاقات داشته باشند تا به فراخور هر اتفاق پاسخ مناسبی را ارائه دهند. این رصد مناسب به طور مسلم نمی تواند توسط یک یا دو رسانه اتفاق بیفتد چرا که به هر تقدیر بخشی از اتفاقات مغفول خواهد ماند.رصد رسانه ها و پدیده های بیرون از گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند یک نگاه جامع و دقیق است.نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی این امکان را به فعالان رسانه ای انقلاب اسلامی می دهد که رصد یک ساله ی خود را با همکاران و همفکرشان به اشتراک بگذارند و طرح و برنامه ی مناسبی برای پاسخ گویی به نیاز های جدید مخاطب ارائه دهند.

نمایشگاه، محفلی برای رونمایی از دستاورد های انقلابی

هر رسانه ممکن است در طول سال دستاورد های قابل توجهی داشته باشد. از انتشار کتاب گرفته تا ساختن یک جریان رسانه ای در مورد یک اتفاق در سطح ایران و یا در سطح بین الملل. این دستاورد ها اگر انتشار پیدا نکند در اذهان عمومی اینگونه می نماید که اتفاقی نیفتاده است.این نمایشگاه می تواند محفلی باشد برای رونمایی از دستاورد های انقلابی در حوزه ی رسانه. این محفل فرصت مناسبی است تا با رونمایی از دستاورد ها در حوزه ی رسانه ی انقلاب اسلامی توجه عموم مخاطبان را با یک همکاری مشترک به سوی آن محصول جلب کنیم و به نوعی ارزش آن دستاورد را در نظر مخاطب چند برابر جلوه دهیم.

«انقلابی بودن» وجه تمایز و مزیت نسبی رسانه های حاضر در این نمایشگاه است. این مزیت نسبی می تواند مخاطبان نمایشگاه را با محتوا هایی خالص از باور های انقلابی و اسلامی درگیر کند. این مزیت نسبی زمانی به خوبی بروز پیدا خواهد کرد که بازدیدکنندگان نمایشگاه را اقشار و طیف های عمومی تری نسبت به امروز در بر بگیرند. همچنین برگزار کنندگان باید برای چینش غرفه ها با یک برنامه ریزی دقیق عمل کنند و به حسب ضریبی که برای رسانه ها و موضوعات قائل هستند چینش غرفه ها را تعیین کنند. این گونه خود نمایشگاه به مثابه ی یک رسانه خواهد بود و پیام های ناخودآگاهی را به مخاطب القا خواهد کرد.

به قلم: حامد یامین پور

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار