سرهنگ احمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس مطرح کرد؛

افشای توطئه غربی‌ها در کشورهای همسایه؛ فروش دستگاه‌های تقلبی کشف مواد منفجره

کارشناس اداره مهندسی انفجارات سپاه از توطئه غربی‌ها در کشورهای همسایه پرده برداشت و گفت: برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس و آلمان با تولید دستگاه‌های تقلبی کشف مواد منفجره و فروش آن با قیمت بالا به کشورهای همسایه، زمینه‌ساز به وجود آمدن حوادث متعددی همچون حادثه «الکراده» عراق شدند.
کد خبر: ۲۶۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷ - 12November 2017

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید دشمنان این انقلاب برای متوقف کردن انقلاب اسلامی و حتی ساقط کردن آن، برنامه های متعددی را در کشورمان اجرا کردند که یکی از این اقدامات ترور مسئولان و حتی مردم عادی با استفاده از مواد انفجاری بود.

لذا این موضوع باعث شد تا سپاه بار دیگر برای خنثی سازی این توطئه دشمنان وارد عمل شده و با تشکیل و تربیت نیروهای متخصص در زمینه چک و خنثی سازی مواد منفجره، این توطئه دشمنان را عقیم سازد.

با این بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار «محمد احمدی» مدیر مهندسی انفجارات کل سپاه رفتیم که آنچه در ادامه آمده ماحصل این گفت‌وگو است.

خنثی‌سازی بمب‌ها توسط یگان‌های چک و خنثی

دفاع پرس: گروه های چک و خنثی سازی مواد منفجره در سپاه چگونه شکل گرفت؟

احمدی: مجموعه چک و خنثی سازی در سپاه با حوادث تروریستی که اتفاق افتاد و به دنبال آن منافقین تعدادی از شخصیت های کشورمان را به شهادت رساندند؛ مانند حوادث هفتم تیر و هشتم شهریور که منجر به شهادت بهشتی و یارانش و رجایی و باهنر شد، آغاز به کار کرد.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

لذا از آن زمان سپاه اقدام به راه اندازی یگان چک و خنثی سازی به منظور حفاظت از شخصیت ها کرد که این روند تا سال 90 ادامه داشت؛ در این زمان به دلیل گسترش و افزایش اقدامات تروریستی در منطقه، مدیران مهندسی انفجارات سپاه پیش بینی کردند که در آینده این تهدیدات که شامل بمب‌ گذاری می‌ شود به داخل شهرهای کشورمان کشیده خواهد شد.

بنابراین از سال 1390، تمهدیدات لازم برای راه اندازی یگان های چک و خنثی سازی در شهرها و استان ها صورت گرفت که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفت به نحوی که اکنون یگان ها و تیم های بسیار قوی در سطح کشور وجود دارند که توانسته اند توطئه بمب گذاری های دشمنان را خنثی کنند.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

حرف های بسیاری در حوزه چک و خنثی سازی داریم 

دفاع پرس: توانمندی گروه های چک و خنثی سازی مواد منفجره در سپاه در مقایسه با سایر کشورها در چه سطحی قرار دارد؟

احمدی: زمانی که یگان های چک و خنثی سازی در سپاه تشکیل شدند، تجربیات کمی در این حوزه وجود داشت اما هر چقدر زمان گذشت و با توجه به اینکه تهدیدات دشمنان در حوزه بمب گذاری در کشورمان بسیار زیاد بود و همچنان هم وجود دارد، این موضوع باعث شد تا تجربیات ذی قیمتی برای نیروهای چک و خنثی سازی سپاه اندوخته شود.

به گونه ای که اکنون می توان اذعان کرد که در حوزه توانمندی های چک و خنثی سازی حرف های بسیاری برای گفتن داریم و خیلی از کشورهایی که به ظاهر ابرقدرت هم هستند در این حوزه تجارب شان نسبت به ما بسیار کمتر است زیرا تهدیدات علیه کشورمان بسیار زیاده بوده است؛ لذا پایوران چک و خنثی سازی امروز دارای بیشترین توانمندی هستند و در سطح جهانی حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

دفاع پرس: آیا می توان گفت که دستاوردهای کنونی واحدهای چک و خنثی سازی سپاه نتیجه تلاش های گروه های تخریب در دوران دفاع مقدس است؟

احمدی: تخریب و چک و خنثی هر دو ذیل مهندسی انفجارات هستند ولی حوزه کاری شان تا حدودی با هم متفاوت است و مخصوصا چک و خنثی سازی که ما در داخل شهرها انجام می دهیم، زیرا بیرون شهر گاهاً روش های سختی وجود دارد و البته کار بعضا ساده تر و راحت تر است چون در خارج از شهر می توان برای خنثی سازی از روش هایی مانند انفجار از راه دور هم استفاده کرد.

 کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی

در حالی که در داخل شهرها اصرار بر این است که خنثی سازی صورت گیرد زیرا در صورت انفجار ماده منفجره، علاوه بر تلفات انسانی، تبعات زیادی از جمله خوشحالی دشمنان را در پی دارد.

شهید یا جانباز ناشی از عملیات چک و خنثی سازی نداشتیم

دفاع پرس: آیا تاکنون در فعالیت های چک و خنثی سازی شهید و یا مجروحی هم داشتید؟

احمدی: تاکنون شهید یا جانبازی که ناشی از عملیات چک و خنثی سازی باشد به دلیل توانمندی بالای نیروهای چک و خنثی سازی نداشتیم و این جزو افتخارات نیروهای چک و خنثی سازی است؛ البته عزیزانی بودند که در دفاع از حرم اهل بیت و ماموریت های دیگر به شهادت رسیدند که از این بین می توانیم به شهیدان مدافع حرم «امین کریمی» و «ابراهیم خلیلی» اشاره کنیم که از پایوران چک و خنثی سازی بودند. و باید تاکید کرد که علی رغم ماموریت های بسیاری که تاکنون انجام شده، خوشبختانه واحدهای چک و خنثی سازی شهید یا مجروحی در حین عملیات خنثی سازی نداشته اند.

تولید لباس های ویژه چک و خنثی سازی با کیفیت بالا

دفاع پرس: شاید یکی از تجهیزات یا ابزار مورد نیاز واحدهای چک و خنثی سازی مواد منفجره، بهره مندی از لباس های مخصوص این گونه فعالیت ها است؛ در این رابطه تلاشی برای تولید لباس مورد نیاز آن هم به شکل بومی انجام داده اید؟

احمدی: تقریباً تمام لباس های ویژه واحدهای عملیاتی چک و خنثی سازی را در داخل کشور با کیفیتی بسیار بالا تولید می کنیم و حدود یک ماه پیش لباس هایی که تولید کرده بودیم را در اختیار همکاران مان در واحدهای تخریب قرار دادیم و به واسطه استفاده از این لباس ها دو نفر از نیروهای تخریب که در نوار مرزی کشور مشغول فعالیت بودند، علی رغم این که در حین عملیات خنثی سازی برای آنها حادثه ای به وجود آمد اما آسیبی ندیدند.

تفاوت این لباس ها هم با نمونه های مشابه خارجی آن علاوه بر کیفیت بهتر این است که با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان به تولید رسیده اند. البته ناگفته نماند که در رابطه با فعالیت های چک و خنثی سازی، حرکتی که از مدت ها قبل آغاز شده، استفاده کمتر از نیروی انسانی است، چون این فعالیت ها با ربات ها و ابزارهای کنترل از راه دور نیز صورت می گیرد، لذا در ایران هم حرکت ما به این سمت است.

بنابراین تلاش ما این است به جای اینکه لباس هایی با تکنولوژی بالاتری برای فعالیت های مورد نیاز تولید کنیم، از ابزارها و وسایل رباتیک و کنترل از راه دور استفاده کنیم تا جان نیروی انسانی کمتر به خطر بیافتد که بدین ترتیب به زودی حضور نیروی انسانی در مراحل تخریب و چک و خنثی سازی مواد منفجره بسیار کم رنگ خواهد شد.

نکته دیگری که در اینجا می توان اضافه کرد این است که وسایلی با هدف حفظ و حراست از گوهر نیروی انسانی ماهر تولید شده که در مرحله تولید انبوه قرار دارند.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

بومی سازی تمام تجهیزات مهم چک و خنثی سازی

دفاع پرس: فعالیت هایی که انجام می شود تا چه میزان با دانش روز تطبیق دارد؟

احمدی: بخش عمده فعالیت های چک و خنثی سازی مربوط به تجهیزات است؛ تجهیزات هم با توجه به تحریم هایی که کشورهای غربی علیه ما اعمال کردند و علی رغم اینکه تجهیزات چک و خنثی سازی و تجهیزات مین روبی و مین یابی جزو تجهیزات بشر دوستانه در جهان قلمداد می شود ولی به دلیل تحریم هایی که اعمال شده، محدودیت های زیادی در تامین تجهیزات داشتیم لذا این باعث شده به توان داخلی اتکا بیشتری پیدا کنیم.

از این رو با اقداماتی که انجام دادیم، تجهیزات چک و خنثی سازی کشورمان از کشورهای پیشرفته بسیار جلوتر است اما بنا به مصالحی که وجود دارد این دستاورها را معرفی نکرده ایم.

بدین ترتیب باید تاکید کرد، تجهیزاتی که ساخته ایم کیفیتی به مراتب بالاتر از نمونه های خارجی آن دارد به نحوی که علی رغم وجود تجهیزات خارجی، پایوران چک و خنثی سازی به دنبال استفاده از تجهیزات ساخت کشورمان هستند و این هم به لحاظ بالا بودن تکنولوژی ساخت این تجهیزات توسط متخصصان داخلی کشورمان است.

پس تمام این تجهیزاتی هم که ساختیم را می توان مصداق اقتصاد مقاومتی دانست، به نحوی که ساخت وسایل مورد نیاز واحدهای چک و خنثی سازی در داخل کشور بالغ بر 40 میلیون دلار در بخش ارزی و هزار میلیارد ریال هم در بخش ریالی صرفه جویی به همراه داشته است.

این در حالی است که به لحاظ کیفیتی نیز دو تا سه برابر نسبت به نمونه های مشابه خارجی بهتر هستند و به لحاظ قیمتی نیز یک چهارم آن ها می باشند. البته این را هم باید اذعان داشت که تمام تجهیزاتی که صرفه اقتصادی داشته باشند را در داخل تولید می کنیم؛ بنابر این تمام تجهیزاتی که در کارهای چک و خنثی سازی مهم است را در داخل بومی سازی کرده ایم.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

 ارائه آموزش های آگاه سازی مقابله با بمب گذاری و عملیات انتحاری

دفاع پرس: آیا برنامه ای هم برای پیشگیری از بمب گذاری دارید؟

احمدی: یکی از کارهای خوبی که در این عرصه انجام می شود، اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه است، به همین خاطر برای حضور در سخت ترین شرایط، آمادگی های لازم را داریم؛ به عبارت دیگر برای بدترین حالت ممکن خود را آماده کرده ایم و این فعالیت ها هم در حوزه آموزش و هم در حوزه تجهیزات به صورت «چراغ خاموش» انجام می شود.

در این رابطه تمام پایورانی که در سطح سپاه و در بخش های مختلف فعالیت می کنند در زمینه مقابله با عملیات بمب گذاری و عملیات انتحاری آگاهی های لازم را کسب کرده اند؛ شاید یکی از مشکلاتی که در کشورهای دیگر وجود دارد این است که مقابله با چنین اقداماتی به حضور یک یگان خاص محدود شده است. ولی ما این آموزش ها را فراگیر کرده ایم و درصدد هستیم تا هر نیروی نظامی به اندازه آموزشی که فرا می گیرد بتواند در این حوزه اقدام کند.

صدور تکنولوژی چک و خنثی سازی به کشورهای دوست

دفاع پرس: آیا تاکنون صدور فناوری هم داشتید؟

احمدی: کشورهای دوست و متحد جمهوری اسلامی ایران تکنولوژی و فناوری های چک و خنثی سازی را دریافت کرده اند ولی به لحاظ اینکه چک و خنثی سازی موضوعی امنیتی است، همواره سعی کرده ایم خیلی از دستاوردها را به نمایش نگذاریم تا قابلیت های ما برای دشمن مشخص نشود.

دفاع پرس: می توانید در خصوص فعالیت هایی که واحدهای چک و خنثی سازی طی این مدت انجام داده اند، آماری هم ارائه دهید؟

احمدی: حجم ماموریت های چک و خنثی سازی بسیار زیاد است، البته حجم ماموریت ها به معنای پیشگیری و بررسی کردن است؛ پس می توان گفت که بیشترین ماموریت هایی که انجام می دهیم در رابطه با چک و بازرسی به منظور اقدام پیشگیرانه برای ممانعت از فعالیت تروریستی و خرابکاری است.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی

البته در خصوص ماموریت های چک و خنثی سازی زمان حاضر زمان مناسبی برای بازگو کردن آن ها نیست و شاید چند سال بعد بتوان بخشی از ماموریت هایی که صورت گرفته را بازگو کرد و این نشان می دهد کسانی که در واحدهای چک و خنثی سازی فعالیت می کنند شاید از سربازان گمنام امام زمان (عج)، گمنام تر هم باشند؛ چون درصدی از فعالیت های سربازان گمنام امام زمان (عج) قابل بیان است ولی ما اگر بخواهیم بیان کنیم به لحاظ روحی ممکن است امنیتی که وجود دارد، خدشه دار شود.

تحت پیگرد بودن عوامل مرتبط با وارد کردن دستگاه تقلبی کشف مواد منفجره

دفاع پرس: آیا موضوعی هم وجود دارد که بخواهید برای اولین بار آن را بازگو کنید؟

احمدی: دشمنان ما و حتی کشورهای غربی برنامه زیادی برای ناامن کردن کشور ما به ویژه در حوزه عملیات انفجاری و تروریستی دارند؛ در این رابطه یکی از اقدمات آن ها برای تحقق اهداف تروریستی که دارند و برای اولین بار هم در اینجا رسانه ای می شود این است که کشورهای غربی قصد داشتند یک سری تجهیزات تقلبی مربوط به کشف مواد منفجره را وارد کشور کنند.

در این رابطه مهم ترین تجهیزاتی که کشف شد، دستگاه های کشف مواد منفجره «آنتنی» بود؛ خیلی از کشورها نمونه این دستگاه را وارد کردند که منجر به وقوع حوادث تروریستی متعددی در آن کشورها شد اما این دستگاه ها که بنا بود تحت پوشش های مختلف وارد شود، در همان ابتدای کار توسط متخصصان کشورمان کشف شد.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

لذا اکنون همکاران ما در حال پیگیری و شناسایی عوامل داخلی و خارجی مرتبط با وارد کردن این دستگاه تقلبی کشف مواد منفجره هستند؛ این دستگاه های تقلبی به کشورهای متعددی مانند عراق، افغانستان، لبنان، نیجریه، سودان و چند کشور دیگر با قیمت های بسیار بالا فروخته شده است.

دستگاه های مورد اشاره که فقط حکم یک ماکت را دارد و به واسطه آن که تجهیزاتی در آن بکار نرفته شاید حداکثر 20 هزار تومان ارزش داشته باشد، در حالی که به قیمت 20 هزار یورو (80 میلیون تومان) فروخته شده است؛ این در حالی است که کشورهای استفاده کننده از این دستگاه های تقلبی تلفات زیادی را به واسطه کشف نشدن مواد منفجره، متحمل شده اند.

البته فروشندگان این دستگاه بدانند ما از همان ابتدا از تقلبی بودن دستگاه مطلع بودیم اما با آن ها کنار آمدیم تا به اصطلاح «سوار جریان شویم».

استفاده کشورهای همسایه از دستگاه های تقلبی کشف مواد منفجره

دفاع پرس: فروشندگان چنین دستگاه های تقلبی چه تلاش هایی را برای فروش آن در کشور انجام دادند؟

احمدی: کشورهای غربی به جهت آن که می دانند در شرایط تحریم قرار داریم، این تجهیزات را در کانال های خاص خود قرار داده بودند تا به صورت غیر رسمی وارد کشورمان شود، اما برای اینکه نسبت به آگاهی ما از جریان تقلبی بودن تجهیزات خبردار نشوند، نمونه هایی را که آورده بودند، خریداری کردیم.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

همچنین آن ها برای رسیدن به نیت شان و نیز با آگاهی از اینکه برخی از تجهیزات چک و خنثی سازی را بومی سازی کرده ایم، درصدد بر آمدند این دستگاه با تولید در داخل به فروش برسانند اما با همه این تلاش هایی که انجام دادند، متوجه تقلبی بودن آن شدیم.

ولی کشورهای همسایه ما که هنوز با اقدامات تروریستی دست و پنجه نرم می کنند، هنوز نتوانستند این تجهیزات را جمع آوری کنند چون ادعایی که تولیدکنندگان دستگاه مورد اشاره دارند، این است که دستگاه می تواند از چندین کیلومتری مواد منفجره را پیدا کند.

در صورتی که در هیچ کجای جهان دستگاهی که بتواند از چند متر به بالا مواد منفجره را پیدا کند، وجود ندارد؛ علت آن این است که در مواد منفجره بحث تخصصی وجود دارد و آن اینکه فشار بخار مواد منفجره به ویژه مواد منفجره استاندارد نظامی پایین است بدین معنی که وقتی که در محیط قرار می گیرد، عملا وضعیتی به نام بخار شدن برای آن ها وجود ندارد که دستگاهی بخواهد آن را کشف کند؛ به همین علت، کشف آن با مشکل مواجه می شود ولی متاسفانه در کشورهای مورد اشاره هنوز از چنین دستگاهی استفاده می شود.
 
کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 

به عنوان مثال در حادثه سال گذشته «الکراده» عراق که طی آن 280 نفر شهید شدند در «گیت»های بازرسی از این تجهیزات تقلبی استفاده می کردند لذا تروریست ها موفق شدند از چندین پست بازرسی که با این دستگاه های آنتنی کشف مواد منفجره کنترل می شد، عبور کرده و سپس در «الکراده» آن فاجعه را به وجود بیاورند.

انگلیس و آلمان تولیدکننده تجهیزات تقلبی کشف مواد منفجره

دفاع پرس: چه کشورهایی این گونه تجهیزات را تولید می کنند؟

احمدی: کشورهای متعددی مانند انگلیس و آلمان این گونه تجهیزات را تولید می کنند.

کشف تجهیزات تقلبی شناسایی مواد منفجره/صرفه جویی 40 میلیون دلاری در ساخت تجهیزات بومی چک و خنثی سازی 
 
دفاع پرس: نحوه فریب کشورهایی که از چنین دستگاه هایی استفاده می کنند، چگونه صورت گرفته است؟  

احمدی: این ابزاری است که در کشورهای دیگر ابتدا به عنوان وسیله بازی از آن استفاده می شد؛ این دستگاه از یک آنتن معلق استفاده می کند؛ آنتنی که هیچ گاه ثابت نمی ماند و حتی با نفس کشیدن هم تغییر جهت می دهد لذا سازندگان چنین دستگاهی با این حربه که دستگاه مورد اشاره می تواند با ضریب خطای 25 درصدی مواد منفجره را کشف کند؛ توانستند کشورهای دیگر را برای خرید آن فریب دهند. در صورتی که تست واقعی دستگاه به نحوی دیگر باید صورت گیرد؛ بدین ترتیب با بیان احتمالات توانستند برخی کشورها را برای خرید چنین دستگاهی ترغیب کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها