نویسنده حوزه دفاع مقدس مطرح کرد؛

کتاب‌ «روی موج جنگ»، بازخوانی نقش رادیو جهرم در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

«عبدالرضا کوهمال‌جهرمی» گفت: تاریخچه و نقش رادیو جهرم در فرهنگ دفاع مقدس بازخوانی شده است که جمله، «صدای ما را از رادیو جهرم می‌شنوید» جمله‌ای معروف و آشنا برای اهالی جهرم و تداعی‌کننده دوران دفاع مقدس در این دیار است.
کد خبر: ۲۷۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ - 13January 2018

کتاب‌ «روی موج جنگ»، بازخوانی نقش رادیو جهرم در ترویج فرهنگ دفاع مقدس«عبدالرضا کوهمال‌جهرمی» نویسنده حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، با اشاره به کتاب «روی موج جنگ» که با موضوعیت بازخوانی تاریخچه و نقش رادیو جهرم در فرهنگ دفاع مقدس به چاپ رسیده است، اظهار داشت: «صدای ما را از رادیو جهرم می‌شنوید» جمله‌ای معروف و آشنا برای اهالی جهرم و تداعی‌کننده دوران دفاع مقدس در این دیار است.

وی که کتاب‌های دیگری نیز درزمینه معرفی حماسه‌های مردم جهرم تألیف کرده است، افزود: درحالی‌که با آغاز سال ۱۳۵۹ زبانه‌های آتش جنگ، بخش زیادی از کشور عزیزمان را در برگرفته بود، جهرم همچنان به خاطر تربیت حماسی و انقلابی روحانیون مبارز و به‌ویژه امام‌جمعه مردمی و محبوب خود، یکی از گرم‌ترین کانون‌های انقلاب اسلامی به‌حساب می‌آمد.

کوهمال جهرمی ادامه داد: با درک زمان و با توجه به اوضاع ویژه، به لطف خدا و همت جوانان این شهر، هسته اولیه رادیوی شهری جهرم به‌عنوان یک فرستنده محلی و با حداقل امکانات و در بحرانی‌ترین شرایط شکل گرفت و شنیدن صدای گویندهٔ رادیو، روحیه‌ای مضاعف به مردم و انقلابیون در شهر داد.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: تلاش جوانان محبوب این رسانه که با صدای ماندگار و دل‌نشین و روحیه‌ساز خود همراه با بیانات مستمر حامی و پشتیبان همیشگی و مردمی آن‌ها مرحوم آیت‌الله آیت‌اللهی (ره) همراه می‌شد و تهیه گزارش‌های مردمی از سطح شهر و گزارش‌ها اعزام نیرو و کمک‌های مردمی در قالب‌های مختلف، برای مردم این دیار همیشگی و ماندگار است.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: کتاب حاضر تلاش می‌کند که ضمن معرفی یک جلوه از همت، شکست‌ناپذیری و موفقیت استعداد‌های درخشان در دوره‌ای خاص در این خطه، با رویکردی نوستالژیک به یادآوری همه‌جانبه دورانی نه‌چندان دور بپردازد و گوشه‌ای از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رزمندگان این خاکریز پنهان را ارج بگذارد.

بخش‌هایی از پیشگفتار کتاب «روی موج جنگ»:

صدای ما را از رادیو جهرم می‌شنوید، این جملهٔ معروف، یادگار روز‌های حماسه و همت در دیاری است که رد روشنش را می‌توانیم در اکثر مقاطع تاریخ حماسی ایران عزیز بیابیم. دیاری که هرچند دریا ندارد؛ اما دریادلانی دارد که در پای نخل‌های سرفراز این خطه خاطره خیز قد کشیده و هوای حماسه را نفس کشیده‌اند.

یکی از بارزترین آیتم‌های این رسانه شنیداری محلی که با هزینه‌های مردمی نیز اداره می‌شد، پخش مصاحبه‌های مردمی و اخبار مرتبط با حماسه مانای دفاع مقدس بود که همگی مرهمی بر درد‌های روزگاران داغ جنگ محسوب می‌شد و از طرفی شور حماسی را در نهاد مردم همیشه درصحنه جهرم دوچندان می‌کرد.

بدون شک نمی‌توان نقش این رسانه دوست‌داشتنی را در تهییج، تشویق و ترغیب حدود ده هزار نیروی اعزام‌شده به جبهه‌های نبرد که اکثراً از نیرو‌های بسیجی و مردمی این دیار بودند و تقدیم ۱۲۰۰ شهید که نسبت به درصد جمعیتی در آن دوران بسیار درخشان است، نادیده گرفت.

این‌ها که گفته شد یک‌ رویه سکه‌ای است که در دوران خاطره و خطر به نام رادیو جهرم ضرب شد. اما روی دیگر سکه، بی‌مهری و کم‌لطفی مسئولان رده‌بالای کشوری در آن زمان بود که به‌جای تقدیر از این رسانه ابداعی که با نبوغ و همت و تلاش‌های محلی با امکانات اندک ساخته و راه‌اندازی و مدیریت قوی شده بود، کمر همت به تعطیلی و خاموش کردن این صدای پرمخاطب و انقلابی و حماسی که بدون شک کارنامه موفق آن برگ زرینی در کارنامه فرهنگ و هنر دفاع مقدس کشور بوده و هست؛ بسته و از هیچ تلاشی در این زمینه غفلت نورزیدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها