یادداشت/ زهرا عابدی

سامان‌بخشی وضع معیشتی مردم با اقدام و عمل مسئولان در عرصه اقتصاد مقاومتی

اصلاح وضعیت معیشتی مردم با تحقق «اقتصاد مقاومتی» که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند، امری شدنی است. رسیدن به این مهم و سامان‌بخشی به وضعیت کنونی اقتصاد کشور، تلاش و همت مضاعف مسئولان را در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی می‌طلبد.
کد خبر: ۲۷۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ - 03January 2018

سامان‌بخشی وضع معیشتی مردم با اقدام و عمل مسئولان در اقتصاد مقاومتیگروه استان‌های دفاع پرس - زهرا عابدی؛ در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی کردند.

این روزها تجمع‌های اعتراض آمیزی که در زمینه خواسته‌های به حق مردم مثل فضای اقتصادی و معیشتی شکل است؛ سبب شده دشمنان داخلی و ضد انقلابیون با حمایت بیگانگان از این تجمعات علیه نظام اسلامی سوء استفاده کنند.

دشمنان نظام در این سوء استفاده‌ها گاهی پایشان را فراتر از خطوط قرمز اعتقادی مردم گذاشته‌اند و به باورها، اصول و ارزش‌های نظام و مردم توهین می‌کنند و با سر دادن شعارهایی علیه نظام و ولایت فقیه ثابت کرده‌اند که هدف‌شان اصلاح وضعیت معیشت مردم نیست بلکه با تیرهای آتشین و تفکرات انتقادی اصل نظام را نشانه گرفته‌اند که این موضوع چون مقارن با روزهای حرمت‌‌شکنی عاشورا توسط فتنه‌گران در سال 1388 صورت پذیرفته است رنگ و بوی غیرانسانی نیز به خود گرفته است.

اگر دلیل این اعتراضات و تجمع‌های به واقع اصلاح وضعیت اقتصادی بود؛ اصلاح وضعیت معیشتی مردم با راهنمایی‌هایی که بارها و بارها رهبر فرزانه انقلاب اسلامی داشتند و راهکارهایی که تبیین کردند قابل حل و حداقل کم رنگ شدن است که در این نوشتار سعی شده مروری به بخشی از آن راهکارها داشته باشیم.

اهمیت اقتصاد مقاومتی

رهبر انقلاب اسلامی ایران در سخنان خود در 29 بهمن ماه سال 1392 با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

اهمیت استعدادهای معنوی و مادی ایران اسلامی

ایشان همچنین تصریح کردند: ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخایر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهمتر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و... در آن رو به افزایش است با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانونی اساسی و سند چشم‌انداز 20 ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌ها مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ شد.

ضمن اینکه حجت الاسلام «محمدی گلپایگانی» رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 17 آبان ماه 1394، چهار توصیه مقام معظم رهبری به منظور اجرای موفق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد.

چهار توصیه مقام معظم رهبری به منظور اجرای موفق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

  1. رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش بنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه برنامه‌ها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم شده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که تمام اقدامات دستگاه ها منطبق با این سیاست‌ها است.
  2. برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری شود. در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده است.
  3. تعیین نقش دستگاه های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرایی پروژه‌ها و اهداف کوتاه مدت (تا پایان دولت یازدهم)، میان مدت (پایان برنامه ششم) و بلند مدت (انتهای چشم انداز 20 ساله) صورت پذیرفته و تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.
  4. به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و توانمند‌سازی آنها و بکارگیری تمام ظرفیت‌های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها تنها ناظر بر بخش های دولتی نباشد.

مقاوم بودن اقتصاد 

اکنون وظیفه‌ همه‌ ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیرقابل نفوذ، غیرقابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است.

در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه‌ دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.

استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى

همین سیاست‌هاى اصل 44 با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهاى اساسى شماست. در بعضى از موارد، من از خود مسئولین کشور می‌شنوم که بخش خصوصى به خاطر کم‌‌توانى‌‌اش جلو نمى‌‌آید. خب، باید فکرى بکنید براى اینکه به بخش خصوصى توانبخشى بشود؛ حالا از طریق بانکهاست، از طریق قوانین لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طریقى که لازم است، کارى کنید که بخش خصوصى، بخش مردمى، فعال شود. بالاخره اقتصاد مقاومتى معنایش این است که ما یک اقتصادى داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادى در کشور محفوظ بماند، هم آسیب‌‌پذیرى‌‌ آن کاهش پیدا کند.

یعنى وضع اقتصادى کشور و نظام اقتصادى جورى باشد که در مقابل ترفندهاى دشمنان که همیشگى و به شکل‌هاى مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. یکى از شرایطش، استفاده از همه‌‌ ظرفیتهاى دولتى و مردمى است؛ هم از فکرها و اندیشه‌‌ها و راهکارهایى که صاحبنظران می‌دهند، استفاده کنید، هم از سرمایه‌‌ها استفاده شود.

به مردم هم باید واقعاً میدان داده شود. البته در بیانات دوستان به برخى از این حوادثى که ناشى از پیگیرى مفسدین اقتصادى و مفاسد اقتصادى است، اشاره شد. واقعاً نمی‌شود ما کار اقتصادىِ درست و قوى بکنیم، اما با مفاسد اقتصادى مبارزه نکنیم؛ این واقعاً نشدنى است. همان چند سال پیش هم که من راجع به این قضیه بحث کردم و مطالبى را به مسئولین کشور گفتم، به همین نکته توجه داشتم، که تصور نشود ما می‌توانیم سرمایه‌‌گذارى مردمى و کار سالم مردمى داشته باشیم، بدون مبارزه‌‌ با مفاسد اقتصادى و تصور نشود که مبارزه‌‌ با مفاسد اقتصادى موجب می‌شود که ما مشارکت مردم و سرمایه‌‌گذارى مردم را کم داشته باشیم؛ نه، چون اکثر کسانى که می‌خواهند وارد میدان اقتصادى بشوند، اهل کار سالمند، مردمان سالمى هستند؛ حالا یکى دو نفر هم آدمهاى ناسالم پیدا می‌شوند. باید با چشم‌هاى تیزبین، ریزبین و دوربین مراقبت کنید که کسانى نیایند به عنوان ایجاد اشتغال و ایجاد کار و کارآفرینى تسهیلات بانکى بگیرند، اما کارآفرینىِ واقعى انجام نگیرد. این را باید مراقبت کنید؛ هم شما مراقبت کنید، هم قوه‌‌ قضائیه مراقبت کند. به نظر من همکارى قوه‌‌ مجریه و قوه‌‌ قضائیه در اینجا یک کار بسیار لازمى است.

(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت، 1391/6/2)

اقتصاد مقاومتی، معنا و مفهومی از کارآفرینی 

مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع کار آفرینان کشور در 1389/6/16 فرمودند: ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معناش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم‌ها را دور میزنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریمها را دور میزنند، تحریم‌کنندگان را ناکام میکنند؛ مثل موارد دیگرى که در سال‌هاى گذشته در زمینه‌هاى سیاسى بود که یک اشتباهى کردند، یک حرکتى انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکى یکى عذرخواهى کنند. چند مورد یادتان هست لابد دیگر. حالا جوانها نمیدانند. در این ده بیست سال اخیر، از این کارها چند بار انجام دادند. این دفعه هم همین جور است. البته تحریم براى ما جدید نیست، ما سى سال است تو تحریمیم. همه‌ى این کارهائى که شده است، همه‌ى این حرکت عظیم ملت ایران، در فضاى تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کارى نمیتوانند بکنند. خب، ولى این دلیلى است براى همه‌ى مسئولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینى، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم که ایران حقیقتاً امروز یک کارگاه عظیمى است. همه خودشان را باید موظف بدانند.

همانطور که خواندید رهبرمان ضمن بیان مشکلات اقتصادی به طرق مختلف در سال‌های متمادی در بیانات‌شان راهکارها و رهنمودهایی برای مرتفع شده مشکلات اقتصادی ارائه کرده‌اند که اگر این راهبردها چراغ راه مسئولین و مردم می‌شد خیلی دور از انتظار نبود که مشکلات معیشتی مردم خیلی پیش از این مرتفع می‌شد.

در  پایان هم این نکته مدنظر است که کشور ما در بعد فناوری اگر از سایر کشورها جلوتر نباشد عقب‌تر نیست، اما اینکه چرا به تولید نمی‌انجامد حاکی از آن است که مشکل در جای دیگری است به نام مدیریت که موجب نارضایتی رهبر معظم انقلاب و مردم شده است. مدیریت است که می‌تواند چهار عامل فوق با هدف تولید و اشتغال را منظم و منابع و سرمایه‌های معمولاً تمام‌ شدنی را مانا و جاویدان سازد و این مهم تحقق نمی‌یابد مگر به اعتقاد و باور عمیق برنامه‌ریزان و مدیران به امکانات داخلی و قطع امید از جذابیت‌های بیرونی به‌گونه‌ای که امام صادق (ع) فرمودند «کسی که برای تامین خانواده و عیالش تلاش می‌کند مانند مجاهد فی سبیل الله است» امروزه دولت باید برای ملت مجاهدانه تلاش کند که در این صورت اجر و مزد مجاهدان در راه خدا را خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها