یادداشت/ مصطفی خدابخشی

تل آویو و ریاض به دنبال انزوای استراتژیک ایران

یکی از مهمترین اهداف اجرایی «خط راه آهن حجاز» خارج کردن «تنگه هرمز» از مدار اقتصادی منطقه و ایجاد انزوای استراتژیک برای ایران است.
کد خبر: ۲۷۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰ - 14January 2018

گروه بین الملل دفاع پرس - مصطفی خدابخشی، با روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان توسعه اقتصادی این کشور با طرح 2030 با موضوعیت رهایی از اقتصاد نفتی و افزایش مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفت.

در این طرح عربستان «بدون نفت» مدنظر است و طبق آن باید درآمدهای غیر نفتی این کشور از رقم چهل و سه میلیارد دلار به رقم دویست و شصت و هفت میلیارد دلار نزدیک شود. همچنین در این طرح چنین گنجانده شده که رقم صادرات غیر نفتی به پنجاه درصد برسد این در حالی است که این رقم در شرایط فعلی در مرز۱۶ درصد توقف داشته است.

بن سلمان برای رسیدن به این هدف و تبدیل شدن عربستان به یک کریدور اقتصادی پویا در منطقه نیازمند استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه است. همان اقدامی که امارات متحده عربی انجام داد.

در اولین گام ریاض ارتباطات موثری را با ابوظبی برقرار کرد  تا در سایه این ارتباط برخی از مناقشات مرزی بین دو کشور از بین برود و از سوی دیگر جبهه ای در برابر اقتصاد منطقه ای ایران فراهم آید. اما بن سلمان تنها نگاهش به کشورهای اطراف خود نیست بلکه پس از تعظیم سیاسی در برابر رژیم صهیونیستی در پی اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم مجعول به دنبال افزایش مراودات اقتصادی با این کشور برآمده است. کلید واژه این موضوع را می توان در سخنان چند روز پیش وزیر اطلاعات و حمل و نقل اسرائیل دید که به دنبال ایجاد شاه راه ارتباطی بین بندر حیفا و عربستان است. این شاه راه ارتباطی از طریق شبکه ریلی محقق خواهد شد که «خط راه آهن حجاز» و یا به عبارتی «خط راه آهن صلح» نامگذاری شده است.

تل آویو و ریاض به دنبا انزوای استراتژیک ایران

اسرائیل کاتز این طرح را طرحی مشترک میان تل آویو – ریاض – ابوظبی معرفی میکند که زمینه ساز دسترسی آسان عربستان به بازار اروپا و از سوی دیگر تقویت تجاری بندر حیفا خواهد شد.

اما این تقویت ارتباط اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و عربستان دارای ابعاد پنهانی است که به سادگی نمی توان به روی آنها چشم بست چرا که اسرائیل، عربستان و امارات با اجرایی کردن طرح راه آهن حجاز به دنبال یک تیر و چند نشان هستند.

به جرات می توان گفت که یکی از مهمترین اهداف اجرایی شدن این خط ریلی خارج کردن «تنگه هرمز» از مدار اقتصادی منطقه است چرا که در طول تاریخ کنترل تنگه هرمز به صورت کامل در اختیار ایران بوده و همین موضوع عاملی محسوب می شود تا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال راهی جایگزین برای دور زدن ایران و کاهش اهمیت استراتژیک تنگه هرمز باشند. حالا با پیش کشیدن طرح خط ریلی حجاز به نظر می رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا عربستان با چشم پوشی بر روی جنایات رژیم صهیونیستی می خواهند اقتصاد خود را بر روی دامان این رژیم سرمایه گذاری کنند و با ایجاد یک اتحاد اقتصادی که سر فصل آن بین عربستان و رژیم صهیونیستی تعریف شده محصور کردن اقتصادی ایران را رقم بزنند.

یقینا ایجاد این فصل جدید اقتصادی در منطقه زمینه ساز تنش هایی نوظهور در منطقه خواهد بود چرا که سابقه نشان داده که عربستان در اجرای سیاست های منطقه ای رفتاری هیجانی و خارج از عرف اقتصادی و سیاسی را در دستور کار دارد و همین موضوع زمینه ساز چالش هایی متعددی در منطقه بوده وخواهد بود.

نگاهی به تحولات صورت گرفته در کشورهای سوریه و عراق، جنگ یمن، تحریم سیاسی و اقتصادی قطر و مواردی از این دست حکایت از آن دارد که برخلاف وعده های داده شده برای ساخت خط آهن حجاز که زمینه ساز صلح سیاسی خواهد شد این طرح نیز جهان عرب را با انشقاقی بزرگ رو به رو خواهد ساخت هر چند که سیاست مجریان این طرح مقابله به عمق استراتژیک ایران در منطقه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها