اقتدار دفاعی ایران-4/

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینی

تانک ایرانی «کرار» یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان است که سال گذشته توسط وزارت دفاع رونمایی شد و قرار است در آینده نزدیک با تحویل به یگان‌های نیروی زمینی عملیاتی شود.
کد خبر: ۲۷۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ - 06February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) مهمترین نیروی ارتش است؛ از این رو فرمانده این نیرو در مراسمات رسمی بعد از فرمانده، جانشین و معاون هماهنگ کننده (رییس ستاد) ارتش می‌ایستد.

نیروی زمینی ارتش پیش از انقلاب با مداخله مستشاران آمریکایی سازماندهی شده بود و نیروهای آمریکایی در یگان‌ها و ستاد فرماندهی این نیرو حضور داشتند تا ارتش ایران را برای مقابله با بلوک شرق (شوروی و هم‌پیمانانش) آماده کنند؛ اما از همان سال‌ها نیروهای انقلابی در ارتش به صورت مخفیانه فعالیت داشتند و با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و فرار جمعی از فرماندهان ارشد نیروی زمینی، این نیروهای انقلابی توانستند تا حدودی یگان‌های از هم پاشیده را ساماندهی کنند.

دشمن بعثی با خیال این که ارتش ایران از هم پاشیده شده است، با حمایت کشورهای غربی و شرقی و با کمک کشورهای مرتجع منطقه به مرزهای ایران حمله کرد اما همین فرماندهان انقلابی با بدنه ارتش که همراه با انقلاب بود، توانستند علیرغم کارشکنی‌های بنی‌صدر و تیمش در جنگ تحمیلی از میهن‌مان دفاع کنند. ارتشی که برای دفاع از بلوک غرب در برابر بلوک شرق آمده شده بود در مدت کوتاهی توانست در سال نخست جنگ، نقش آفرینی‌های بسیاری داشته باشد که اگر آن نقش ‌آفرینی‌ها نبود، معلوم نبود آینده و ادامه جنگ چه می‌شد.

نیروی زمینی ارتش که رکن اصلی ارتش در سال‌های نخست انقلاب بود، توانست در مدت کوتاهی پس از انقلاب ارتش شاهنشاهی را به یک ارتش مکتبی تبدیل کند که این بزرگترین دستاورد معنوی ارتش محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت که در دنیا کم‌نظیر و یا اینکه بی‌نظیر است که ارتش کشور در مدت زمان کوتاهی اینگونه تحول ایدئولوژیک و اعتقادی پیدا کند.

پس از انقلاب اسلامی، نیروی زمینی ارتش تجهیزات و امکانات خود را به خصوص در سال‌های پس از عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، به خوبی برای دفاع از کشور به کار گرفت و در این رابطه هماهنگی با یگان‌های رزمی سپاه داشت. اما فعالیت نیروی زمینی ارتش در دفاع مقدس به به‌کارگیری خوب تجهیزات خلاصه نشد و این نیرو توانست به کار تعمیر، بازآماد و ارتقای تجهیزات خود بپردازد.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینی

و طی دو سه دهه اخیر شاهد بوده‌ایم که نیروی زمینی ارتش تجهیزات و امکانات بسیاری را در راستای ارتقای توان زرهی، بالگردی، موشکی، توپخانه‌ای، پهپادی و.. طراحی و تولید کرده است.

همچنین نیروی زمینی ارتش توانسته است متناسب با تهدیدات روز، یگان‌ها و تجهیزات خود را به کارگیری کند و در این راستا و در رابطه با تهدیدات تروریستی برخی از یگان‌های نیروی زمینی ارتش چابک شده‌اند.

در حوزه زرهی، نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس تانک‌هایی همچون چیفتن، T59 و T55 و نفربرهایی همچون BTR60، BMP1 و BTR50 در اختیار داشت.

یکی از افتخارات نیروی زمینی ارتش در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، تعمیر، بازآماد، ارتقا و ساخت تانک‌های مختلف است.

تانک‌های ایرانی؛ از سبلان و مبارز تا ذوالفقار و کرار

در سال 1393 از تانکی با نام سبلان رونمایی شد که ارتقا یافته تانک قدیمی ام 47 پاتن است که برجک و توپ آن در نمونه «سبلان» تغییرات بسیاری یافته است.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینیتانک سبلان

تانک مبارز نیز نوع پیشرفته و ارتقا یافته تانک‌های چیفتن انگلیسی است که با تغییراتی که در موتور آن اعمال شده، بر قدرت تحرک و چالاکی آن افزوده شده، سیستم اجرای آتش آن بهبود یافته و به مسافت‌یاب لیزری نیز مجهز شده است. «مبارز» همچون تانک چیفتن از توپ قدرتمند 120 میلیمتری استفاده می‌کند.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینیتانک مبارز

تانک صمصام نیز نوع ارتقا یافته تانک ام 60 پاتن است که در حوزه سامانه‌های ارتباطی و سامانه اجرای آتش نسبت به نوع اولیه پیشرفته‌تر است. همچنین این تانک از توپ 105 میلیمتری، سامانه‌های مسافت‌یاب لیزری، هشداردهنده لیزری، 2 جمر فروسرخ و زره واکنشی بهره می‌برد.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینیتانک صمصام

تانک تیام نیز شبیه تانک «سبلان» است که برجک جدیدی دارد و در بحث حفاظت تفاوت‌هایی با سبلان دارد. این تانک در سال 94، پا به عرصه زرهی کشور گذاشت.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینیتانک تیام

دیگر تانک ایرانی، ذوالفقار نام دارد. این تانک نمونه ارتقایافته تانک T72 روسی است که 4 مدل از آن تاکنون تولید شده است. این تانک که توسط نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است برای تولید انبوه به وزارت دفاع تحویل داده شده است.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینیتانک ذوالفقار

اما مهمترین تانک ایرانی که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد و به تولید انبوه خواهد رسید، کرار است. این تانک پیشرفته در پایان سال 1395 توسط وزارت دفاع رونمایی شد. البته سردار دهقان وزیر وقت دفاع پیشتر خبر آماده‌سازی این تانک برای رونمایی در آینده‌ای نزدیک را داده بود.

تانک پیشرفته کرار با اتکا به تجربیات دفاع مقدس و در مدت 3 سال توسط متخصصان سازمان صنایع دفاع در دفتر طراحی صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود طراحی و ساخته‌ شده، و این تانک در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک و حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد، قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا است.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینی

مجهز بودن به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز و  قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی از جمله ویژگی‌های تانک کرار است.

این تانک همچنین دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق با عارضه، گودال و رودخانه و حرکت زیر آب است. این تانک مجهز به سامانه ناوبری و نمایش برای راننده تانک نیز است.

امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص این تانک می‌گوید: «کرار» نسبت به «ذوالفقار» ارجحیت دارد. تانک کرار از تانک T72عبور کرده و عمده قابلیت‌های تانک T90 را دارد. تانک کرار می‌تواند یک جایگزین مناسب برای خرید از خارج باشد.

با توجه به قابلیت‌های بالایی که این تانک دارد، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز اردیبهشت ماه سال جاری از درخواست این نیرو از وزارت دفاع برای تولید انبوه کرار برای به‌کارگیری در یگان‌های زرهی نزسا خبر داد.

«کرار»های ایرانی در آستانه پا گذاشتن به عرصه دفاع زمینی

سردار دهقان وزیر سابق دفاع در رابطه با تانک کرار گفته است که این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد‌زره محافظت می‌شود  و با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به‌نحو مطلوبی تأمین کند.

و آخرین خبرها از تانک پیشرفته کرار حاکی از این است که این تانک در حال آماده‌سازی برای تحویل به یگان‌های نیروی زمینی است و به عبارت دیگر در آینده‌ای نزدیک کرارهای ایرانی پا به عرصه نبرد و دفاع از مرزهای کشورمان خواهند گشود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها