دفاع پرس گرارش می‌دهد؛

پاسخ موشکی یمنی‌ها به حملات بی‌رحمانه سعودی‌ها/ شلیک 12 فروند موشک بالستیک به مواضع نظامی عربستان

با گذشت حدود سه سال از تجاوز عربستان به خاک یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای سال جدید میلادی با شلیک بیش از 12 فروند موشک بالستیک توانسته‌اند مواضع نظامی عربستان را مورد حمله قرار دهند.
کد خبر: ۲۷۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ - 06February 2018

موشک‌های «برکان»، پاسخی به حملات بیرحمانه ائتلاف عربیبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، کشور یمن در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان واقع شده‌است؛ پایتخت آن صنعا و جمعیت آن حدوداً 23 میلیون و 800 هزار نفر است. موقعیت استراتژیک یمن باعث شده است کشور‌های همسایه‌اش نسبت به آن چشم طمع داشته باشند. یمن حاصلخیزترین خطه شبه‌جزیره عربستان به شمار می‌آید و بر خلیج عدن و تنگه باب المندب که نقطه اتصال اقیانوس هند با دریای سرخ است، تسلط دارد؛ منطقه‌ای که حدود دو سوم حمل و نقل دریایی از آن انجام می‌شود.

از سال 2015 میلادی نبردی میان نیرو‌های هوادار دولت عبدربه منصور هادی و انصارالله و نیرو‌های طرفدار علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین در جریان است؛ داعش نیز در این جنگ داخلی حضور مستمر دارند.

عربستان سعودی با فرار عبدربه منصور هادی ائتلافی تشکیل داد و دست به حمله نظامی علیه یمن کرد و تلاش کرد طی حمله‌های هوایی دولت مستعفی یمن را به قدرت بازگرداند. آمریکا نیز به پشتیبانی اطلاعاتی و آمادی (لجستیکی) سعودی‌‌ها پرداخت.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان شکل گرفت؛ این ائتلاف از ابتدای شکل‌گیری تا کنون 24 ساعته در طول سه سال گذشته در حال بمباران زیرساخت‌های حیاتی یمن است. غیر نظامیان یمنی هدف اصلی این حملات قرار می‌گیرند. تعداد قربانیان غیرنظامی پس از هزار روز یورش ائتلاف عربی به یمن طبق آمار رسانه‌ها به 35 هزار و 415 شهید و زخمی رسیده است. تعداد شهدای یمن 13 هزار و 603 نفر که 2 هزار و 887 نفر از آن‌ها کودک، 2 هزار و 27 زن و 8 هزار و 689 مرد هستند. بر اثر این یورش 827 مدرسه و موسسه، 118 مرکز دانشگاهی و 30  مرکز رسانه‌ای آسیب دیده‌اند و همچنین 301 بیمارستان و مرکز بهداشتی، 174 نیروگاه برق، و 106 مرکز ورزشی نیز هدف قرار گرفته‌اند.

یمنی‌‌ها در پاسخ به یورش بی‌رحمانه سعودی‌ها از دوم سپتامبر 2016 تولید موشکی به نام «برکان 1» را آغاز کردند. در راستای بهبود عملکرد «برکان»، موشک جدیدی به نام «برکان 2» تولید کردند. برد این موشک 1400 کیلومتر (870 مایل) است و می‌تواند حدود 80 درصد از خاک سعودی‌ها را مورد هدف قرار دهد. این موشک در یمن طراحی و تولید می‌شود.

موشک «برکان 2» برای اولین بار در 22 ژوئیه 2017 رونمایی شد؛ زمانی بود که یمنی‌ها موشکی را به سمت کشور عربستان شلیک و اعلام کردند که با موفقیت به منطقه «ینبع» اصابت کرده‌است. آتش‌سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت آرامکو ایجاد شد. مقامات عربستان این خبر را تکذیب کردند و گفتند که این آتش‌سوزی ناشی از نقص عملکرد ژنراتور در رطوبت بالای هوا بوده‌است. در تاریخ 4 نوامبر 2017، عربستان اعلام کرد با شلیک یک موشک توسط سامانه پدافند ضد موشکی توانسته است «برکان 2» را که فرودگاه بین‌المللی ملک خالد مورد هدف قرار داده بود؛ در آسمان ریاض منهدم کند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به این حملات بی‌رحمانه ائتلاف عربی، تاکنون فقط مراکز نظامی عربستان را مورد هدف قرار داده‌اند و بر خلاف ادعای عربستان مبنی بر اینکه به مناطق مسکونی در این کشور حمله شده است؛ موشکی شلیک نشده است. نیروهای یمنی از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون بیش از 12 فروند موشک بالستیک به سمت مواضع نظامی عربستان شلیک کرده‌اند. و حتی همین حملات کوچک باعث خشم جهانی سایر کشور‌ها شده است. دونالد ترامپ هم در پیامی این حملات را محکوم کرد و از کمک آمریکا برای مقابله با تهدیدات امنیتی علیه عربستان خبر داد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار