در نشست خبری جشنواره شعر فجر مطرح شد؛

قزلی: «رشیدپور» از مجری‌گری اختتامیه شعر فجر کنار گذاشته شد/ محقق: پنج هزار کتاب شعر بررسی و داوری شد

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از حذف «رشیدپور» به عنوان مجری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره شعر فجر خبر داد.
کد خبر: ۲۷۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ - 12February 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر فجر صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ بهمن ماه) با حضور «جواد محقق» دبیر جشنواره و «مهدی قزلی» رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

«مهدی قزلی» در ابتدای این نشست اظهار داشت: مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر امسال شش اسفند برگزار خواهد شد. همانطور که در چهار سال گذشته در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی جشنواره برگزار می‌شد، امسال نیز این روند ادامه دارد. بخش شعرخوانی، رقابتی در بخش‌های کودک، بزرگسال و بهترین شعر در داوری‌های امسال وجود داشته است.

وی افزود: بهترین کتاب سال نیز توسط هیئت داوران انتخاب شد. امسال تاکنون محافلی را در زاهدان، اصفهان، کرمانشاه، سرپل ذهاب، محفل جوانان در تهران و  محفل فارسی زبان غیر ایرانی در قم داشته‌ایم. سه محفل نیز طی هفته جاری در تالار محراب تهران با حضور ۶۰ شاعر کشورمان برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: در تبریز نیز یک محفل شعرخوانی برگزار خواهد شد که یک بخش شعر ترکی دارد. در پایان روز ششم اسفند اختتامیه دوازدهمین دوره شعر فجر به پایان می رسد تا وارد جشنواره سیزدهم شویم.

قزلی: حذف «رشیدپور» از مجری‌گری اختتامیه شعر فجر/ محقق: پنج هزار کتاب شعر بررسی و داوری شد

قزلی بیان کرد: اگر ما در جایگاه اجرای جشنواره‌ها باشیم سال آینده زودتر این جشنواره را در دی و بهمن ماه برگزار خواهیم کرد.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به علت عدم حضور شاعران تاجیکستان گفت: کشور تاجیکستان مسئله‌های سیاسی با کشورمان دارد که علی‌رغم تلاش‌های ما، این کشور اجازه حضور شاعران در این جشنواره را نداد. امسال بخش جنبی «یک دهه ادبیات ترکی ایران» را داریم که هر آنچه کتاب ترکی منتشر شده را بررسی خواهیم کرد. مهمانان خارجی ما نیز از بین کشورهای ترک زبان خواهند بود.

وی عنوان کرد: تبریز به دلیل اینکه به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام» انتخاب شد به عنوان محل برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر برگزیده شد تا برخی از اتفاقات فرهنگی در این استان برگزار شود. ما مثل سال گذشته که اختتامیه را به مشهد بردیم، امسال اختتامیه را به احترام هموطنان آذری به تبریز بردیم تا علاوه بر بخش جنبی بحث انتخاب بهترین ناشر شعر را نیز داشته باشیم.

قزلی گفت: جمعه و شنبه چهارم و پنجم اسفند ماه محفل شعر خوبی در تبریز خواهیم داشت. توجه به ناشر در حوزه شعر توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان می‌تواند موجب شود تا ناشران مواجهه بهتری با این موضوع داشته باشند.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره جوایز این دوره گفت: جایزه برگزیده‌های بخش‌های مختلف جشنواره ۳۰ سکه خواهد بود. نفرات بخش تقدیری  ۱۰ سکه را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اسامی کتاب های بخش «درباره شعر» را اعلام کرد و بیان داشت: «پاپانامه» نوشته سعید کریمی، «در پی آن آشنا» نوشته سید محمد راستگو، «سیاست در شعر نو» نوشته محمد کمالی زاده، «شاهنامه و شعر زمان فردوسی» نوشته خدایی شریف زاده، «صد سال عشق مجازی» نوشته محمود فتوحی، «فرهنگ نامه سوبر خیال در دیوان خاقانی» نامزدهای بخش درباره شعر هستند.

قزلی با اعلام حذف رشیدپور برای اجرای جشنواره گفت: محمدرضا سنگری، عبدالحمید ضیایی و مریم جلالی در مرحله اول، داوری بخش درباره شعر را بر عهده داشتند که در مرحله نهایی دبیر جشنواره و یک نفر از اعضای هیات علمی به این تعداد اضافه خواهند شد.

«جواد محقق» دبیر جشنواره نیز در ادامه این نشست در رابطه با بخش بین المللی جشنواره اظهار داشت: در سال‌های گذشته کتاب‌های کشورهای افغانستان و تاجیکستان را مورد بررسی قرار دادیم و برگزیدگان آن‌ها را اعلام کردیم. آمدن نویسندگان تاجیک در سال گذشته به ایران محقق نشد ولی امسال از عراق، آذربایجان، روسیه و ترکیه مهمان خواهیم داشت تا تناسبی با محل برگزاری جشنواره فجر داشته باشند.

وی گفت: نزدیک به پنج هزار عنوان کتاب در جشنواره امسال مورد داوری و بررسی قرار گرفته است. در سال ۱۳۹۵ و در بخش شعر بزرگسال سه هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است که از طریق فهرست خانه کتاب شناسایی شدند. در حوزه کودک و نوجوان بیش ۷۶۴ عنوان کتاب وجود داشت. در بخش درباره کتاب نیز بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب وجود داشت که مورد داوری قرار گرفت.

دبیر جشنواره شعر فجر عنوان کرد: پنج تا هفت عنوان کتاب نامزد در شاخه‌های کودک و نوجوان، بزرگسال و درباره  شعر جشنواره شعر فجر وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها