کچوییان در برنامه جهان آرا؛

راه‌پیمایی 22 بهمن عامل بقا و مشروعیت نظام است/ رهبری و مردم سازگار و هم‌تراز هم عمل می‌کنند، بقیه مسئولین چنین نیستند

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب با موضوع مردم‌شناسی راهپیمایی 22 بهمن و با حضور حسین کچوییان از شبکه افق پخش شد.
کد خبر: ۲۷۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ - 12February 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگو محور جهان‌آرا با موضوع «مردم‌شناسی راه‌پیمایی ۲۲ بهمن» شب گذشته (یکشنبه) روی آنتن این شبکه رفت.

در ساعات پایانی روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عوامل برنامه جهان‌آرا بر آن شدند تا با دعوت از یکی از متفکرین نامدار حوزه علوم اجتماعی با بررسی مباحث تاریخی، تمدنی و جامعه‌شناختی حضور مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن، ماهیت این راه‌پیمایی را از زبان وی جویا شوند.

«حسین کچوییان» استاد دانشگاه تهران و جامعه‌شناس مهمان و «وحید یامین‌پور» مجری کارشناس این برنامه بود.

کچوییان در این برنامه اظهار داشت: با نیامدن مردم در راه‌پیمایی روز 22 بهمن نه‌تنها حیثیت انقلاب اسلامی زیر سئوال می‌رود، بلکه زمینه سرنگونی آن نیز فراهم می‌شود، زیرا مشروعیت آن را منوط به این حضور کرده‌ایم.

وی افزود: در واقع راه‌پیمایی 22 بهمن همواره همراه با ریسک برای بقا و مشروعیت نظام بود.

این استاد دانشگاه تهران مطرح کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر و نیروی هم‌تراز یعنی رهبری و مردم سازگار با هم عمل می‌کنند، در حالی که بقیه نیروها این‌گونه نیستند. هر دوی اینها هم به یک اندازه در بقای انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند.

وی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب هجمه نیروهای معارض با آن چه داخلی و چه خارجی عظیم بوده است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: انقلاب اسلامی تنها انقلاب به معنای انقلاب توده‌هاست که مردم نخبه‌هایش را مهار کرده و به تمکین آورده‌اند.

وی توضیح داد: از روز اول انقلاب روشنفکرها نیامدند و مردم با قدرت قاهره‌شان یا آنها را وادار به سکوت یا همراهی کردند، به‌گونه‌ای که اگر حضور گسترده مردم نبود همین نیروهای داخلی انقلاب اسلامی را خورده بودند.

کچوییان تبیین کرد: سازگار شدن جریان نخبگی و روشنفکری با انقلاب اسلامی در موج حرکت‌های مردمی قابل تعریف است و مردم همه نیروهای مخالف در سطح جهانی و داخلی را سازگار یا وادار به تمکین کرده‌اند.
وی اشاره کرد: مردم در انقلاب اسلامی یک تن واحد شدند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد و در بنیادها و اصول با هم تزاحم می‌کنیم و معارضه‌ای واقعی بین مخالفان و موافقان انقلاب اسلامی در جریان است. اصلاً به علت حضور مردم نیروهای معارض واقعی و قوی مضمحل شدند و رویشی ندارند.

وی در خصوص ناکارآمدی‌های فعلی گفت: مردم می‌دانند کار و مسیری را شروع کرده‌اند و اقتضای آن مشکلات، خطاها و انحراف است و همچنان این مسیر را پیش می‌برند و رها نمی‌کنند، زیرا ارزیابی مردم واقعی‌تر و مثبت‌تر از امثال ماست.

این جامعه‌شناس شرح داد: ما در حوزه اجرایی، اداره و کارآیی با وجود ظرفیت‌هایش نتوانسته‌ایم متناسب با انقلاب عمل کنیم، اما دائماً داریم نیروهای متناسب با انقلاب را می‌سازیم و تا ده سال دیگر نیروهای سیاسی تراز انقلاب اسلامی شکل خواهند گرفت، زیرا انقلاب اسلامی به معنای تام و تمام از صفر شروع کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تزاحم‌هایی که بین قوای سه‌گانه و در سیستم‌ ما رخ می‌دهد توسط افرادی صورت می‌گیرد که هیچ درکی از حکومت ندارند و مردم این نظام را نگه داشته است، اما همین تزاحم‌ها سیستم را فشل می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار