بررسی ابعاد سقوط جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی توسط سوریه؛

انهدام جنگنده اف 16 تغییرات راهبردی محور مقاومت را نشان می‌دهد/ نیروی زمینی جبهه مقاومت برتر از نیروهای صهیونیست

برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» با موضوع ابعاد سرنگونی جنگنده نیروی هوای صهیونیستی توسط پدافند ارتش سوریه، از شبکه افق پخش شد.
کد خبر: ۲۷۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ - 13February 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «بررسی ابعاد سقوط جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی توسط سوریه» دو‌‌‌شنبه شب 23 بهمن ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

خبری که در شامگاه 21 بهمن ماه سال جاری منتشر شد، عوامل جهان‌آرا را بر آن داشت تا برنامه‌ای را به بررسی چگونگی ساقط شدن این جنگنده گران‌قیمت و پیشرفته امریکایی رژیم صهیونیستی، واکنش این رژیم و رسانه‌های همگرا با آن نسبت به این واقعه اختصاص دهند.

«سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه مهمان حضوری برنامه بود و «عصام هلالی» خبرنگاری از دمشق و «نجاح محمدعلی» خبرنگار و تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه از لندن طی ارتباط زنده با جهان‌آرا همراه شدند. وحید یامین‌پور هم مجری کارشناس این برنامه بود.

صدرالحسینی در ابتدای این نشست اظهار داشت: واکنش‌هایی که نتانیاهو و مجموعه دولت امنیتی او نسبت به انهدام جنگنده اف ‌16 نشان دادند حاکی از آن است که این صرفاً ساقط شدن هواپیمایی با قیمت بیش از 110 میلیون دلار نیست، بلکه تغییرات اساسی راهبردی مهمی در منطقه و محور مقاومت در حال شکل‌گیری است.

هلالی در ارتباط زنده از دمشق در خصوص واکنش مردم به خبر سقوط این جنگنده توسط پدافند ارتش سوریه ـ که از خبرگزاری دولتی منتشر شد ـ اظهار کرد: خوشحالی مردم سوریه بی‌نظیر بود و مردم به خیابان‌ها ریختند و اظهار شادی و شیرینی پخش کردند و چنین انتظاری را از دولت و ارتش سوریه داشتند.

وی افزود: بعد از 45 سال برای اولین بار پدافند هوایی سوریه با موفقیت وارد عمل شد.

این خبرنگار به تحلیل‌های کارشناسان داخلی سوریه پرداخت و بیان کرد: سرلشکر محمد عباس نایب رئیس دانشکده علوم نظامی سوریه همان روز واقعه اعلام کرد هدف قرار دادن هواپیمای امریکایی اف 16 رژیم صهیونیستی ـ که تا این حد بدان می‌بالند ـ با موشک قدیمی روسی سام 5 از موشک‌های نسل اوایل دهه 70 میلادی صورت گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: الان روسیه سامانه‌های پیشرفته‌تری را به سوریه واگذار کرده است و سوریه موشک‌های اسکاد با برد 300 کیلومتر را دارد و اگر صهیونیست‌ها بخواهند بیشتر تجاوز کنند همه شهرهایشان در تیررس موشک‌های دوربرد دمشق قرار دارد.

هلالی تأکید کرد: الان رژیم صهیونیستی دریافته بازی جدی شده و قواعد بازی تغییر کرده است و سوریه دیگر خویشتن‌داری نمی‌کند و به‌طور صریح و قاطع اعلام کرده است جواب هرگونه جنگ‌افروزی و تجاوز این رژیم با واکنش سریع و کوبنده ارتش سوریه داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی دست برتر نیروی نظامی خود را از دست داده است و نیروی زمینی جبهه مقاومت واقعاً برتر از نیروهای صهیونیستی عمل می‌کند. به لحاظ موشکی رژیم صهیونیستی عمق راهبردی ندارد و سوری‌ها به‌راحتی می‌توانند همه شهرهای این رژیم را موشک‌باران کنند.

هلالی اظهار کرد: فیصل مقداد در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دمشق صراحتاً گفت هدف قرار دادن جنگنده رژیم صهیونیستی با پشتیبانی برادران ایرانی صورت گرفت و در جنگ با رژیم صهیونیستی فرقی نمی‌کند صهیونیست‌ها کدام حلقه مقاومت را هدف قرار می‌دهند. محور مقاومت به صورت واحد وارد عمل می‌شود. الان نبرد دارد جدی می‌شود.

وی در خصوص واکنش مقامات رژیم صهیونیستی خاطرنشان ساخت: بعد از سقوط جنگنده اف 16 بر فراز آسمان الجلیل در فلسطین اشغالی این رژیم سکوت کامل اختیار کرده، چون دستپاچه و نگران شده و ترسیده است.

این خبرنگار ابراز کرد: صهیونیست‌ها تا وقتی بدانند طرف مقابل جوابشان را نمی‌دهد به تجاوزاتشان ادامه می‌دهند، به محض اینکه طرف مقابل واکنش جدی نشان می‌دهد و می‌ایستد قطعاً عقب‌نشینی می‌کنند و تجاوز به مراکز سوری را ادامه نخواهد داد.

وی پیرامون ادعای کذب رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه پهپادی ایرانی وارد جولان اشغالی شده است و تکذیب فوری دولت سوریه و شکست کامل این سناریو مطرح ساخت: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی پایگاه تیفور را که برای زیر نظر گرفتن تحرکات تروریست‌های تکفیری است هدف قرار داده بودند.

صدرالحسینی در خصوص ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی توسط رژیم صهیونیستی گفت: امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال تقویت فضای ایران‌هراسی در منطقه هستند.

وی در خصوص حضور ایران در سوریه تأکید کرد: این حضور به معنای تنگ شدن فضای تنفس از نگاه امنیتی برای رژیم صهیونیستی است و زمان بزن و در رویی در مجموعه‌ای که مقاومت تنفس می‌کند به پایان رسیده است.

این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: معادلات منطقه توسط مقاومت و ارتش سوریه به هم خورد و امریکایی‌ها در بن‌بست استراتژیک قرار گرفته‌اند.

نجاح محمدعلی گفت: رسانه‌های وابسته یا پشتیبان رژیم صهیونیستی طوری این خبر را منتشر کردند که این تقابل مستقیم بین جمهوری اسلامی ایران در سالگرد پیروزی انقلابش و رژیم صهیونیستی است و سعی در کمرنگ کردن کار مثبت ارتش سوریه دارند و می‌کوشند آن را به ایران نسبت بدهند. این انهدام برای رژیم صهیونیستی شکست بزرگی است.

وی افزود: سرنگونی جنگنده اف 16 بر اجلاس سوشی و آستارا تأثیر می‌گذارد.

صدرالحسینی دستاوردهای استراتژیک این واقعه را در سه سطح داخل سوریه، منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و توضیح داد: در سطح داخل سوریه اعتماد به نفس ارتش این کشور افزایش یافت و روحیه و شادابی مردم سوریه تقویت شد. همچنین منجر به اتفاقاتی در مسائل تکنولوژیک این کشور می‌شود.

وی دستاوردهای منطقه‌ای آن را آثار شدید در موضوعات دفاعی منطقه دانست و در خصوص دستاوردهای بین‌المللی زیر سئوال رفتن پدافند هوایی مورد ادعای امریکایی‌ها برای رژیم صهیونیستی و رسوا شدن چهره فریب‌کارانه رژیم صهیونیستی به عنوان کشوری صلح‌دوست را مطرح کرد.

نجاح محمدعلی به خوشحالی و افزایش اعتماد به نفس مردم همه کشورهای عربی در خصوص این واقعه اشاره کرد و افزود: روس بودن موشک منهدم‌کننده جنگنده اف16 این پیام را از روسیه به امریکا و رژیم صهیونیستی دارد که به خاطر شما رابطه‌مان را با ایران و سوریه تغییر نمی‌دهیم.

وی گفت: تمام تلاش امریکا قطع ارتباط بین سوریه و ایران است که موفق نخواهد شد.

این خبرنگار عراقی در پایان توضیح داد: دخالت ایران در سوریه و عراق به درخواست رسمی دولت‌های آنها صورت گرفت و از طرفی امنیت ملی ایران به دخالت مثبت و حضور در این کشورها بستگی مستقیم دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار