فرمانده زنده «تنگه ابوقریب» کیست؟+ عکس

در عملیات مقابله رزمندگان ایرانی با عراق در «تنگه ابوقریب»، رزمندگان گردان عمار به تنهایی در مقابل یک لشکر زرهی عراقی ایستاد و نیمی از این گردان به علت تشنگی به فیض شهادت نائل شدند. سردار یزدی فرمانده این عملیات بود که بهرام توکلی آن را در فیلم «تنگه ابوقریب» به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۲۷۸۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ - 13February 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «تنگه ابوقریب» نام تنگه‌ای بسیار استراتژیک است که در منطقه فکه (شمال غرب خوزستان) واقع است. در این واقعه که پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران رخ داد، عراق در سال ۶۷ به این تنگه حمله کرد.

رزمندگان ایرانی در آن بازه زمانی همه درگیر بودند، یکسری از رزمندگان در شمال غرب درگیر بودند، گروهی دیگر در شلمچه و جزیره مجنون. در آن زمان رزمندگان گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) تهران تازه از خط پدافندی برگشته بودند و به آن‌ها مرخصی داده شد تا به تهران بازگردند. رزمندگان خود را برای رفتن به تهران آمده کرده بودند و حتی بلیط قطار هم در دستانشان بود. در آن زمان قطار‌های اندیمشک بعد از ظهر به سمت تهران حرکت می‌کرد.

فرمانده زنده «تنگه ابوقریب» کیست؟+ عکس

ساعت ۱۰ -۱۱ صبح همان روز اعلام شد که عراق به تنگه ابوقریب حمله کرده است و هیچ نیرویی را نداریم که در مقابل آن‌ها بایستد. از طرف فرماندهی ابلاغ می‌شود که گردان عمار برای مقابله با عراق اعزام شود، اطلاع می‌دهند که گردان عمار آماده شده‌اند که بروند مرخصی! دستور می‌دهند که گردان عمار را برگردانید به تنگه ابوقریب. رزمندگان گردان عمار به پادگان دوکوهه برمی‌گردند و به سرعت تجهیز می‌شوند و با کامیون عازم خط مقدم می‌شوند. در این عملیات گردان عمار به تنهایی در مقابل یک لشکر زرهی عراقی ایستاد و نیمی از این گردان به علت تشنگی به فیض شهادت نائل شدند.

از وقایع مهم آن روز می‌توان به شهادت غلامرضا صالحی قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) اشاره کرد که در تنگه ابوقریب روز ۲۲ تیر شهید شد. سردار محمدرضا یزدی فرمانده کنونی سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در آن عملیات فرمانده این گردان بود. سردار یزدی در آغازین روز‌های شروع شورش‌های ضدانقلاب در استان‌های غربی کشور همراه نیرو‌های مردمی عازم نبرد با گروهک‌های تجزیه‌طلب می‌شود و پس از آن در سال ۶۰ به عضویت رسمی سپاه در می‌آید. در ابتدای تشکیل لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به این واحد می‌پیوندد و وارد گردان عمار آن می‌شود. در سال ۶۳ به‌عنوان فرمانده گردان عمار انتخاب می‌شود و تا پایان دفاع مقدس در این سمت باقی می‌ماند.

فرمانده زنده «تنگه ابوقریب» کیست؟+ عکس

مهدی پاکدل در نقش سردار یزدی فرمانده گردان عمار

پس از دوران دفاع مقدس مدتی به‌عنوان فرمانده تیپ یکم لشکر ۲۷ خدمت می‌کند و بعد هم معاون عملیات لشکر ۲۷ می‌شود. پس از آن از لشکر ۲۷ به ستاد سپاه کوچ می‌کند و در مسئولیت‌های ستادی مشغول به فعالیت می‌شود تا اینکه معاون حقوقی و پارلمانی سپاه را به‌عهده می‌گیرد. دست آخر هم در سیزدهم تیرماه ۹۶ با حکم سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، جایگزین سردار کاظمینی در سپاه تهران بزرگ می‌شود.

فرمانده زنده «تنگه ابوقریب» کیست؟+ عکس

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» درباره حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌های رزمندگان گردان عمار است که بهرام توکلی نویسنده و کارگردان این اثر است. او امسال نهمین ساخته بلند سینمایی‌اش را با داستانی دفاع مقدسی به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آورده است که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در این جشنواره روبرو شده است. این فیلم جدیدترین تولید سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و از نظر صحنه‌های اکشن و جنگی جزو آثار منحصر به فرد سینمای دفاع مقدس محسوب می‌شود.

فرمانده زنده «تنگه ابوقریب» کیست؟+ عکس

سردار یزدی، نفر دوم از سمت راست

در این فیلم سینمایی مهدی پاکدل نقش سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) فرمانده گردان عمار لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را بازی می‌کند که قهرمان اصلی این فیلم است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها