فرمانده نیروی دریایی سپاه:

کشتی‌های آمریکایی از مسیر تعیین شده ایران در خلیج فارس عبور می‌کنند

سردار علی فدوی گفت: شورای عالی امنیت ملی برای کشتی‌های آمریکایی و شش کشور دنباله رو آن، آبراهه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان مشخص کرده که باید از آن عبور کنند.
کد خبر: ۲۷۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷ - 13February 2018

کشتی های آمریکایی از مسیر تعیین شده ایران در خلیج فارس عبور می کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سردار علی فدوی روز سه‌شنبه در بیست ‌و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اعمال با اعمال حق حاکمیت خود آبراهه ای را برای کشتی های خارجی و آمریکایی ها تعریف کرده تا از این خط عبور و مرور کنند و تاکنون از این مقررات تخطی نکرده اند. 

فدوی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کشتی‌های آمریکایی و شش کشور دیگر که سیاست آمریکا را دنبال می کنند، برای عبور از خلیج فارس و دریای عمان باید از آبراهه‌ای که مشخص شده عبور کنند. 

به گفته وی، حفظ محیط زیست دریایی در دریای عمان و خلیج فارس برای ما اهمیت دارد و اجازه نمی دهیم که کشتی های خارجی آب توازن خود را در این دریاها تخلیه کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه یادآور شد: چندی پیش یک کشتی هندی که مخازن آب توازن خود را نزدیک جزیره لاوان تخلیه کرده بود، توقیف کردیم که پس از مدتی رها کردند در حالی که یک کشتی ایرانی دو سال به خاطر این مساله در هند توقیف شده بود. 

فدوی از وضعیت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان انتقاد کرد و گفت: اگر با هلیکوپتر یا هواپیما بر فراز آبهای خلیج فارس و دریای عمان پرواز کنیم آلاینده های زیادی را در سطح دریا می بینیم.

وی افزود: کشتی ها خود را ملزم به رعایت مقررات زیست محیطی دریایی نمی دانند در حالی که اعمال قانون در این حوزه بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی و اگر حکمی صادر شود ما با تمام قدرت آن را اجرایی می‌کنیم. 

نجات اقتصاد کشور تنها با حضور بخش خصوصی عملی است

رئیس بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی گفت: نجات اقتصاد کشور و عبور از مشکلات و چالش‌ها تنها با حضور واقعی مردم و بخش خصوصی در تمام صحنه‌های اقتصادی کشور و به خصوص در حوزه بندری و دریایی عملی است.

مهدی اعتصام افزود: کاهش جدی تصدی ‌گری و اعتماد به مردم و بخش خصوصی همراه با اعمال قوانین و مقررات حاکمیتی اقتصاد ملی نجات می دهد.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی باید در انعقاد قراردادها و تصویب طرح ها، تنظیم تعرفه و نرخ‌ها، تخصیص بار و سهمیه‎ها، توجه به ظرفیت‎ها و تحلیل شرایط خاص و پیش بینی نشده به نحوی عمل کند که نه تنها از ایجاد ضرر و زیان جلوگیری کند، بلکه باعث ترغیب و تشویق سرمایه گذاران در بخش دریایی کشور شود.

مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه با اشاره به ضرورت بازنگری و اصلاح فرآیندهای جاری در بنادر کشور گفت: ایجاد بنادر هوشمند، توسعه شبکه ریلی و حمل و نقل چند وجهی، لجستیک بندری و ایجاد سخت افزارها و نرم‌افزاهای لازم، توجه به ترانزیت، لایروبی و پاکسازی اروند رود، توسعه حمل و نقل مسافری دریایی و ایجاد شبکه بندری و بنادر مهم ترین مسایل ما در حوزه بندری و دریایی هستند.

در بیست و پنجمین همایش‌ ارگان‌های دریایی کشور 50 ارگان دریایی دولتی، غیردولتی و شرکت های فعال در حوزه بندری و دریایی شرکت کرده اند؛ در این همایش مشکلات و چالش های فراروی ارگان های دریایی کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار