دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

حمایت‌های ادامه‌دار انگلیس از «سلمان رشدی» مرتد

حمایت‌های انگلیس از نویسنده کتاب آیات شیطانی پایانی ندارد، تا جایی که برای محافظت از وی سالانه یک میلیون دلار هزینه می‌کند.
کد خبر: ۲۷۸۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ - 14February 2018

حمایت‌های انگلیس در قبال سلمان رشدیبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به مناسبت فرارسیدن سالروز صدور حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، نگاهی گذرا به حمایت‌های انگلیس از این فرد داشته‌ایم.

سلمان رشدی در سال 1326 ه.ش در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد. نویسنده هندی الاصلی که در 13 سالگی به انگلستان سفر کرد و تابعیت این کشور را گرفت و در زمستان سال 1367 ه.ش، چهارمین اثرش موسوم به «آیات شیطانی» اعتراضاتی را در کشور‌های اسلامی برانگیخت. کمتر از یک ماه پس از انتشار این کتاب، خرید و فروش آن در هند و بلافاصله در کشور‌های بنگلادش، سودان و آفریقای جنوبی ممنوع اعلام شد. پس از این اعتراضات، امام خمینی (ره) بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی نیز حکم ارتداد وی را صادر کرد و از مسلمانان خواسته شد که او را بکشند، تا دیگر کسی جرأت اهانت به اسلام را پیدا نکند.

چندی بعد مؤسسه‌ای خیریه در تهران به نام «بنیاد 15 خرداد» برای کسی که رشدی را بکشد، جایزه‌ای 20 میلیون تومانی (حدود 170 هزار دلار بر اساس نرخ بازار آزاد در سال 1367 ه.ش) برای ایرانیان و جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای خارجی‌ها تعیین کرد. از طرف دیگر این فتوای امام به گونه‌ای تاثرگذار شد که سال‌ها بعد کارگردان فیلم 2012 «رولند امریش» از پخش صحنهٔ تخریب کعبه در فیلم خود منصرف شد. این جایزه در چند مرحله افزایش یافت و آخرین بار توسط «حسن صانعی» سرپرست بنیاد 15 خرداد به سه میلیون و 300 هزار دلار افزایش یافت. این حکم باعث شد تا سلمان رشدی سالیان درازی به زندگی مخفیانه روی آورد و تنها در مناسبت‌های خاص در انظار ظاهر شود. «مصطفی مازح» جوان لبنانی و از اعضای «حزب‌الله لبنان»، از جمله کسانی بود که برای کشتن رشدی اقدام کرد و در هنگام بمب‌گذاری در هتل پدینگتون واقع در مرکز لندن، به خاطر دیر عمل کردن بمب، توسط نیروهای امنیتی به شهادت رسید.

این واکنش صریح امام خمینی (ره) باعث آغاز عکس‌العمل‌های رسمی دولت‌ها در فضای بین‌المللی نسبت به انتشار این کتاب شد. دولت انگلیس به طور رسمی بابت انتشار این کتاب عذرخواهی نکرد و مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای قطع کامل روابط سیاسی با انگلیس را اعلام کرد و روابط دو کشور از 16 اردیبهشت‌ماه 1368 ه.ش، به طور کامل قطع و دیپلمات‌های هر دو کشور فراخوانده شدند. «سرجفری هاو»، وزیر امور خارجه وقت انگلیس در سخنانی گفت: «پس از این تهدید ضرورتی برای حفظ حضور دیپلماتیک در تهران وجود ندارد» و پنج دیپلمات انگلیسی به کشورشان فراخوانده شدند.

سلمان رشدی در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» به بخشی از پیامد‌هایی که نوشتن این کتاب موهن، پس از صدور فتوای امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: «حس خوبی نبود. حس کردم که من یک مرد مرده‌ام ... قدم زدن بدون یک محافظ شخصی، رفتن به خرید، دیدن خانواده، پرواز با هواپیما و تمام این‌ها در آن زمان برای من غیرممکن بود».

وی تا سال 1376 ه.ش تحت حفاظت بسیار شدید ماموران انگلیسی قرار داشت و پنهانی زندگی می کرد. با توجه به اقتصاد آن‌ روز‌های انگلیس، پلیس این کشور سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرد و همین امر انتقادات زیادی را متوجه رشدی کرد. رشدی پیرامون این موضوع در مصاحبه‌ای گفت: «بزرگترین مشکلی که داشتم و به آن همیشه فکر می‌کردم، این بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هیچ‌کس در انگلیس به هزینه‌های امنیت من اعتراض نمی‌کرد».

جایزه بوکر، یادبود جیمز تیت بلک و جایزه اتحادیه انگلیسی‌ زبان مایت‌های انگلیس در یک سو و در سویی دیگر حمایت‌ها از این نویسنده موهن تا جایی پیش می‌رود که الیزابت دوم، ملکه پادشاهی انگلستان در سال 2007 به پاس خدمات او به عالم ادبیات، لقب شوالیه را به وی عطا می‌کند.

رشدی در این سال‌ها نیز با کوله‌باری از ترس و وحشت زندگی می‌کند چرا که مقامات کشورمان بر لازم‌الاجرا بودن فتوای امام خمینی تأکید دارند. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام خمینی در پاسخ به سؤالات مسلمانان اقصی نقاط مختلف جهان در مورد تغییرناپذیری حکم مزبور، در آذرماه 1369 اعلام کردند: «حکم تاریخی و تغییرناپذیر حضرت امام «رضوان الله تعالی علیه» در مورد نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی و تعهد مسلمانان در سراسر جهان به اجرای این حکم اسلامی، نخستین ثمرات خود را در صحنه‌ی رویارویی اسلام با کفر جهانی نشان می‏‌دهد و استکبار غرب که حمله به مقدسات یک میلیارد مسلمان جهان را مقدمه‏‌ای برای تحقیر مسلمین و از بین بردن انگیزه‏‌های خیزش اسلامی در جهان قرار داده بود، به صورت مفتضحانه و گام‌به‌گام مجبور به عقب‌نشینی شده است.»

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار