محمدرضا شرفی خبوشان:

رمان «برادر انگلستان» آرمان‌های انقلاب را فریاد می‌زند

برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: علیرضا قزوه در رمان «برادر انگلستان» آرمان‌های انقلاب را فریاد می‌زند و کسانی را که محکم می گویند نویسنده نباید ایدئولوژی داشته باشد را به چالش می کشد و از آرمان ها دست برنمی‌دارد.
کد خبر: ۲۷۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷ - 14February 2018

رمان «برادر انگلستان» آرمان های انقلاب را فریاد می زندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بیستمین نشست نگاهی تازه به جهان داستان به نقد و بررسی رمان «برادر انگلستان» با حضور یوسفعلی میرشکاک، محمد کاظم مزینیان و محمد رضا شریفی خبوشان در حوزه هنری برگزار شد.

«محمدرضا شریفی خبوشان» نویسنده کشورمان در این نشست با بیان اینکه علیرضا قزوه با نگارش این اثر همه شاعران را به نثر دعوت کرده است، اظهار داشت: انتخاب نثر توسط یک شاعر انقلابی بعد از انقلاب اسلامی حرکت معناداری برای ادبیات است.

وی گفت: دچار وضعیت پیچیده ای هستیم که فقط در آیینه و گستره رمان قابل بازنمایی است. علیرضا قزوه به شاعران اعلام کرد وارد این عرصه شوند و این برای ادبیات داستانی یک دستاورد است که ضرورت پرداختن به رمان از سوی شاعران حس شده است.

این نویسنده کشورمان عنوان کرد: علیرضا قزوه در دوران شاعری تجربیات روایی زیادی داشته است که این تجربیات را به سمت رمان آورده است. این اتفاق یعنی اینکه هویت داستانی ما در حال شکل گیری است. 

برگزیده جایزه ادبی جلال افزود: همیشه این ادعا وجود دارد که ما در زمینه داستان مصرف کننده ایم چراکه رمان یک پدیده غربی است در حالی که این ادعا با وجود رمان «برادر انگلستان» زیر سوال می رود چون ما روایت و داستان را از غرب اخذ نکرده ایم. این کتاب سبک اش را از لابه لایه کتاب مشخص می کند.  

شریفی خبوشان ادامه داد: نویسنده در این رمان خواسته است ما را با یک متن حقیقی و صادقانه روبرو کند و از تکنیک بیان خاطره به نفع داستان استفاده کرده است. مخاطب با یک متن صادقانه روبرو است و فکر می کند چیزی ساختگی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: علیرضا قزوه در رمان «برادر انگلستان» آرمان های انقلاب را فریاد می زند و کسانی را که محکم می گویند نویسنده نباید ایدئولوژی داشته باشد را به چالش می کشد و از آرمان ها دست برنمی‌دارد.

این نویسنده بیان کرد: ما با رمانی روبرو هستیم که ضمن استفاده از هویت های روایی در عین حال آرمان هم دارد. و پاسخ داده است که در دنیایی که آرمان ها را در معرض هجمه قرار داده اند، موضع گرفته است و رمان با موضعی است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار