علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش-2/ سردار کارگر در گفت‌وگو با دفاع پرس تاکید کرد؛

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر ضرورت حضور دانش آموزان در اردوهای راهیان نور و موزه‌های دفاع مقدس گفت: سرمایه عظیم «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود.
کد خبر: ۲۸۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ - 27February 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری در حفظ آثار ملموس و غیرملموس دفاع مقدس و نشر و گسترش ارزش‌ها، علوم، معارف و آداب دفاع مقدس دارد و در این رابطه مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده دارد.
این بنیاد طی 5 سال گذشته با گسترش اقدامات خود در حوزه‌های مختلف همچون راهیان نور توانسته است بسیاری از نسل نوجوان و جوان را جذب سرزمین‌های نور کند و با معارف دفاع مقدس آشنا سازد.

از این رو با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: نقش دانش آموزان، معلمان و وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس چه بود؟

سردار کارگر: در سال‌های دفاع مقدس مدارس جایی بودند که جنگ در آن به خوبی حس می‌شد و حال و هوای آن متاثر از دفاع مقدس بود و این شور و حال توسط دانش آموزان و معلمان به خانواده‌ها و جامعه نیز تسری پیدا می‌کرد. یک سری از دانش آموزان کسانی بودند که مشتاقانه به سوی جبهه‌ها می‌شتافتند و هر کدام از سد سن و سال خود عبور می‌کردند و در جبهه فضای یگان‌ها را روح می‌بخشیدند.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دانش آموزان جلوه‌ای از اراده و عزم ملت برای پیروزی در دفاع مقدس بودند

بچه‌های نوجوان و جوان جلوه‌ای از اراده و عزم ملت ما برای پیروزی بودند. از سوی دیگر معلمان فرهیخته و بالنده ما در کنار شاگردان خود از فعال‌ترین و اثرگذارترین اقشار حاضر در جبهه بودند. به حق، آن‌ها در مقاومت پیروزمندانه ما در سال‌های دفاع مقدس نقش اساسی داشتند.

دفاع پرس: سبک زندگی دانش آموزان و معلمان در دفاع مقدس چگونه بود؟

سردار کارگر: در واقع سبک زندگی در دفاع مقدس برگرفته از سیره عملی ائمه معصومین (ع) و آموزه‌های اصیل اسلامی بود. حتی نوجوانان حاضر در جبهه نیز که شور و اشتیاق زندگی در جبهه را زنده می‌کردند، ساده‌زیستی و رعایت دستورات دینی را نصب العین خود داشتند و زندگی آن‌ها نمونه‌ای کامل از سبک زندگی اصیل اسلامی - ایرانی بود.

معلمان نیز که همیشه الگوهای اصیل فرهنگ و سبک زندگی اسلامی - ایرانی برای جوانان و نوجوانان هستند، در جبهه‌ها در کنار رزمندگی، نقش آموزشی خود را به صورت عملی بروز می‌دادند و بسیاری از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس سابقه پوشیدن لباس ارزشمند معلمی را نیز داشتند.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: چه اقداماتی جهت تدوین نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس صورت گرفته است؟

سردار کارگر: خوشبختانه کارهای خوبی در جریان است و یک پروژه مطالعاتی بزرگ هم برای ثبت گنجینه دفاع مقدس مربوط به آموزش و پرورش داریم که توسط محققین در حال انجام است، اما نیاز به کارهای بیشتر است و این مهم، مساعدت و همراهی دوستان خوب ما در آموزش و پرورش را نیز می‌طلبد. در ضمن رزمندگان آموزش و پرورشی خود گنجینه‌ای گران بها هستند که لازم است خود برای این کار اهتمام بیشتری کنند، ما هم آمادگی برای همکاری داریم.

فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ معیار در کشور است

دفاع پرس: ضرورت و اهمیت نشر علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش چیست؟

سردار کارگر: علوم و معارف دفاع مقدس دامنه گسترده‌ای دارد و یکی از دامنه‌های معارفی بزرگ آن فرهنگ دفاع مقدس است که تبیین و شاخص‌گذاری آن و وارد کردن درست و هوشمندانه آن در فضای تعلیم و تربیت بسیار مهم است، چرا که فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ معیار در انقلاب و کشور است و نقش هویت‌ساز دارد. در ضمن هشت سال دفاع مقدس خود محل ظهور تجربه و دانش نسل انقلاب بود که نتیجه آن شگفتی‌ساز و اثر آن موجب پیشتازی ما در علوم و دانش‌های مختلف در سطح جهان شد. این سرمایه عظیم باید در آموزش و پرورش تبیین و به نسل آینده‌ساز ایران منتقل شود.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: چه راهکارهایی برای نشر علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش وجود دارد؟

سردار کارگر: راه‌های مختلفی وجود دارد، نظیر وارد کردن این معارف به صورت مناسب در متون درسی و آموزشی، وارد کردن این موضوع در فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس و از همه مهمتر وارد کردن روح و دانش آن به مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است.

دفاع پرس: الگوهای دفاع مقدس چگونه می‌توانند در تربیت دانش آموزان موثر باشند؟

سردار کارگر: نوجوانان، نسل آینده‌ساز جامعه هستند. آن‌ها روح حساس، هیجان‌طلب، اسطوره‌خواه و قهرمان‌ساز دارند. بنابراین معرفی الگوهای انسانی و رفتاری از دفاع مقدس می‌تواند به بسیاری از نیازهای نسل آینده‌ساز کشور پاسخ دهد و آن‌ها می‌توانند قهرمانان و الگوهایی از جنس خودشان و بومی داشته باشند.

امروز بچه‌های ما تا یار ذخیره‌ی فلان تیم اروپایی را می‌شناسند، بلکه از او الگوبرداری هم می‌کنند؛ اما قهرمانان بزرگ سرزمین خود را نمی‌شناسند؛ خب این یک اشکال است. کشورهای دیگر روی این موضوع خیلی دقیق هستند و کار می‌کنند، ما هم باید توجه بیشتری داشته باشیم.

دفاع پرس: بهره‌گیری از معارف دفاع مقدس در تالیف کتاب درسی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه اقداماتی برای بهره‌گیری کامل از این معارف در کتب درسی باید صورت گیرد؟

سردار کارگر: در سال‌های گذشته کارهایی انجام شده، اما به نظر من کافی نبوده است. باید این اقدامات بهتر و هوشمندانه‌تر انجام شود.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

راهیان نور برای دانش آموزان بسیار موثر بوده است

دفاع پرس: راهیان نور دانش آموزی تا چه مقدار توانسته است در آشنایی دانش آموزان با معارف دفاع مقدس تاثیرگذار باشد؟

سردار کارگر: راهیان نور برای دانش آموزان به جهت آشنایی با دفاع مقدس و فرهنگ و معارف آن خیلی موثر بوده و باید از فعالین این صحنه در آموزش و پرورش و بسیج تقدیر شود و این کار بزرگ را توسعه داد.

سالانه قریب به 400 هزار نفر دانش آموز در قالب‌های مختلف در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند، اما باید کار بهتری صورت گیرد، اشکالات آن کم شود و اقدامات فرهنگی و رفتارسازی آن بیشتر شود.

دفاع پرس: به نظر شما چه حرکت‌‌های ابتکاری مانند راهیان نور دانش آموزی می‌تواند ایجاد شود تا در آشنایی نوجوانان و جوانان با معارف دفاع مقدس تاثیرگذار باشد؟

سردار کارگر: کارهای مختلفی می‌شود طراحی کرد که باید روی آن فکر شود. مثلاً ما اکنون در کشور 15 موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس داریم که لازم است همه دانش آموزان حداقل یک بار از این مکان‌ها بازدید کنند. اگر این اتفاق انجام بگیرد، این خود یک جریان بزرگ و جدید می‌شود و اقدامات ابتکاری دیگر نظیر اردوهای علمی - فرهنگی با موضوع دفاع مقدس نیز موثر هستند.

ضرورت حضور دانش‌آموزان در موزه‌های دفاع مقدس/ «دفاع مقدس» باید در آموزش و پرورش تبیین شود

دفاع پرس: دفاع مقدس و آموزش و پرورش چه نقشی در تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی دارند؟

سردار کارگر: تربیت نسل آینده در تراز انقلاب بزرگ اسلامی، فرهنگی و جهانی نیاز به الگوهای شایسته و غنی دارد و دفاع مقدس گنجینه‌ای الهام بخش و بزرگ است که این مهم را می‌تواند فراهم کند. دانش آموزی که با فرهنگ دفاع مقدس مانوس شود و در سایه آن اثر تربیتی بگیرد، به شخصیت‌های فرهنگی تراز انقلاب نزدیک می‌شود، چرا که می‌آموزد پاک باشد، مقاوم باشد، آرمان داشته باشد، با فکر عمل کند، خداجو باشد و ایثار کند. این همان انسان آرمانی در تراز انقلاب است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار