دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

گشودن درهای ارتش عربستان به روی زنان

موج اصلاحات مترقی و جاه‌طلبانه «محمد بن سلمان» با هدف برابری زنان با مردان وارد فاز جدیدی شده است به طوری که خبرهایی جدید مبنی بر گشوده شدن در پادگان‌های ارتش به روی زنان منتشر شده است.
کد خبر: ۲۸۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ - 11March 2018

ولیعهد سعودی و گشودن در ارتش به روی زنانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اصلاحات به اصطلاح مترقی و جاه‌طلبانه «محمد بن سلمان» اکنون تا بدانجا پیش رفته است که زنان را در پست های غیر رزمی ارتش به کار می‌گیرد. این اصلاحات که برابری زنان با مردان بخش محوری آن را تشکیل می‌دهد برای جامعه بسته عربستان که تا یک سال پیش حتی از اجازه دادن رانندگی به زنان ممانعت می‌کرد می‌تواند پیامد‌های فاجعه‌آمیزی داشته باشد.

روزنامه اورشلیم پست در تحسین این اقدام ولیعهد عربستان نوشته است: «ولیعهد عربستان اصلاحات بلندپروازانه خود را گامی پیشتر برده و به زنان سعودی امکان اشتغال در پست‌های غیر رزمی ارتش را داده است. این اصلاحات عزم ولیعهد عربستان را جهت  مسیر یک جامعه بازتر و تنوع بخشیدن به اقتصاد غیر وابسته به نفت را نشان می‌دهد.»

اصلاحات عربستان در آغاز با انتقاد شدید وهابیون سلفی روبه‌رو شد ولی از آنجا که در قانون اساسی عربستان قدرت پادشاه و موقعیت‌اش در راس هرم نظام بر تمامی فتواهای علمای آن کشور تقدم دارد، کاری از پیش نبردند.

اعطای حق رانندگی به زنان سبب شده است تا افراد و شرکت‌هایی که تاکنون از این راه ارتزاق می‌کردند تهدیدی برای زنان این کشور شوند. به‌همین دلیل پادشاه سعودی در پیامی به وزیر این کشور دستور داده است تا قانونی برای حمایت از زنان در برابر تعرض جنسی وضع کند. جنجال تبلیغاتی سعودی‌ها‏ برای ورود زنان بدون همراهی مرد خانواده به درون استادیوم‌های ورزشی و تحسین مجامع غربی از تدابیر مترقی محمد بن سلمان در اعلام به کارگیری زنان در امور غیر رزمی ارتش فاسد عربستان به اوج رسید.

واقعیت پنهان اصلاحات ولیعهد عربستان

اعطای برخی امتیازات به قشر‌های خاصی از جامعه عربستان نه تمامی اقشار این کشور از سوی محمد بن سلمان به زعم بسیاری از رسانه‌ها، دولت‌ها، خبرگان اقتصادی و اندیشمندان سیاسی، که وی را مردی فاسد و حکمرانی که خود را در پشت پرده لیبرالیسم پنهان کرده است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

پاسخ به این سوال از سوی ‌«رزی بشییر» استاد تاریخ دانشگاه یل‌درنیو هون آمریکا می‌تواند راه‌گشا باشد. وی طی مقاله‌ای طرح جاه‌طلبانه «نئوم» و اعطای آزادی‌های مدنی خصوصا در حوزه زنان توسط محمد بن سلمان را پوششی برای درگیری بیشتر با ایران می‌داند.

وی معتقد است محمد بن سلمان در اعلام پروژه بزرگ خود به نام «نئوم» تضمین داده است که سعودی‌ها خواهان بازگشت به اسلام مدرن و مترقی قبل از سال 1979 (سالی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید) هستند. سخنان محمدبن‌سلمان شامل دو رویکرد «تعهد» و «تهدید» بود. تعهد برای خاتمه دادن به اندیشه‌های افراطی و ایجاد عربستان مترقی و تهدید ایران از شروع انقلاب این کشور در سال 1979 تاکنون به دلیل آنکه عربستان را به عنوان کشور حامی افراط گرایی و بنیادگرایی معرفی می‌کند. این سخنان دو پهلو حقایقی را در مورد اهداف محمد بن سلمان و چگونگی دستیابی وی به این اهداف را بیان می‌کند.

سخنان آزاداندیشانه و لیبرال او انگیزه‌های شیطانی بیشتری حتی نسبت به دستگیری‌های برخی از منتقدان و ثروتمندان این کشور در اواخر هفته پیش داشت. رویکرد معتدل مذهبی وی، تضمین آزادی‌های سیاسی و پیشنهاد لفظی جنگ با تروریسم در نظر تمام جناح‌های سیاسی غرب امری مثبت تلقی می‌شود. لیکن این تنها نیمی از سخنان اوست، نقطه عطف سخنان او منزوی کردن انقلاب 1979 ایرانیان است که این سخنان سیگنال‌های چالش در منطقه را به همراه دارد.محمد بن سلمان با اشاره به افزایش تنش با ایران و متحدان او، به دنبال راهی برای کسب پشتوانه جهانی است. همسو با او رئیس جمهور آمریکا نیز مهر تایید بر سرکوب داخلی عربستان، شدت تنش‌ها علیه ایران و تهدیدجنگ علیه لبنان زد.

دستگیری شاهزادگان آل‌سعود از سوی محمد بن سلمان از نظر سیاسی، واژگون کردن موازنه قدرت در این کشور و کاهش رقبای وی را به همراه داشت. از نظر مالی این دستگیری‌ها سبب شد تا نسبت به ثروت رقبای دربند خود ادعای مالکیت کند. از شاخصه‌های محمد بن سلمان تحریف گذشته و حال است که غالبا در چارچوب‌های رایج جهانی مانند «جنگ علیه تروریسم، اعتدال مذهبی، مبارزه با فساد» به همراه لفاظی‌های ضد ایرانی است. به طوری‌که ساخت عربستان از نظر وی بر پایه قرائت ضد شیعی اسلام بنا شده است. اجرای اصلاحات در این کشور تا حد زیادی رویاپردازانه است زیرا به خواست تمامی اقشار این کشور بستگی دارد.

دادن آزادی‌های مدنی تنها به طیف خاصی از جامعه که در سند 2030 موسسه «مک کنزی» تدوین شده است و تاکید آن بر آزادی‌های اجتماعی به زنان، طنزی است که نمی‌توان در آن نقش دیگر اقشار جامعه از جمله 15 درصد از شیعیان عربستان را نادیده گرفت.

در کشوری که هنوز مکانیسم انتخاباتی و دموکراتیک برای چرخش نخبگان سیاسی وجود ندارد، همواره با معضل نقض حقوق بشر درگیر بوده است و بستر سازی مناسب فرهنگی در انطباق الگو‌های مدنی غرب با جامعه سنتی پی‌ریزی نشده است، ایجاد اصلاحات غرب‌پسند تنها می‌تواند سرپوشی برای سرکوب اقلیت‌های عربستان و رسوایی کشتار مردم یمن و اشاعه تروریسم باشد. بنابراین آزادی‌های نمادین اجتماعی زنان تنها برای تحت تاثیر قرار دادن آمریکا و غرب می‌باشد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار