یادداشت/ حمید محجوب

ناگفته‌های شیمیایی‌ها در «دفتر آبی»

پس از شنیدن بیانات رهبر معظم انقلاب، ناگهان یاد کتاب دلنشین و غمناک از ابوالفضل سپهر افتادم که خود جانباز شیمیایی جنگ بود.
کد خبر: ۲۸۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ - 11March 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس ـ حمید محجوب؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار با نوجوانان و جوانان شرکت کننده در کاروان‌های راهیان نور در رابطه با مصرف مواد شیمیایی در جنگ هشت ساله تحمیلی توسط عراق فرمودند: «اینهایی که امروز به اتهام مصرف مواد شیمیایی، فلان گروه را، فلان کشور را مورد تهاجم قرار می‌دهند، رسماً و علناً مواد شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند که او بمب شیمیایی درست کند... هنوز کسانی را داریم در بین رزمندگان و کم هم نیستند که بخاطر آلودگی‌های شیمیایی آن روز دچارند، گرفتارند...».

ناگفته‌های شیمیایی‌ها در «دفتر آبی»

پس از شنیدن بیانات رهبر معظم انقلاب، ناگهان یاد کتاب دلنشین و غمناک از ابوالفضل سپهر افتادم که خود جانباز شیمیایی جنگ بود که با دعای همرزمانش به خیل شهدای عشاق شتافت. عنوان کتاب او «دفتر آبی» بود که ناگفته‌های رزمندگان شیمیایی زمان جنگ است.

وی در سال 77 در اثر همنشینی با خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و با مشاهده غفلت‌ها و کاستی‌های بی‌شمار در حفظ دستاوردهای شهدا دست به قلم برد و اولین شعرش را به رشته تحریر درآورد: «اتل متل یه بابا که اسم اون احمده، نمره جانبازیهاش هفتاد و پنج درصده، اون که دلاوریهاش تو جبهه غوغا کرده، حالا بیا ببینین کلکسیون درده...»

چقدر ابیاتش سوزناک و دردآور است. او درد شیمیایی‌ها را بخوبی حس و حق مطلب را ادا کرد. هنوز مدتی نگذشته بود که سراینده شعرهای «اتل،متل» کلیه‌هایش را از دست داد و روانه بیمارستان شد و به دوستان شهیدش پیوست.

هر اتفاق و یا هر جمله‌ای می‌تواند در مدت عمرمان تلنگری برایمان باشد. سخنان رهبری معظم و زنده‌شدن اشعار سپهر، این مرد خدا در ذهنم، فهماند که تا نفس در سینه هست، بدهکار این نظامیم و مدیون خون شهدایی هستیم که برای حفظ مملکت و ناموس از جان خود گذشتند. یاد همه‌ی شهدا گرامی باد.

انتهای پیام/ 116

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار