طرح تجهیز مدارس آمریکا به سلاح گرم

طرح ترامپ برای تجهیز مدارس آمریکا به سلاح گرم به نام مردم و اما به کام صنعت اسلحه است.
کد خبر: ۲۸۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰ - 13March 2018

طرح تجهیز مدارس آمریکا به سلاح گرمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، کاخ سفید اعلام کرد که حاضر است به معلمان و کارمندان مدارس آمریکا کمک کند تا در برابر حملات احتمالی، خود را به سلاح گرم مجهز کنند. 

منابع دولتی آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد به ایالت‌هایی که مایل هستند معلمان و کارکنان مدارس را با شیوه استفاده از سلاح گرم آشنا کنند، کمک کند تا بلکه به این طریق از وقوع حملات و کشتار‌هایی شبیه آنچه ماه گذشته در یک مدرسه در ایالت فلوریدا رخ داد و هفده کشته بر جا گذاشت، جلوگیری شود. طبیعی است این طرح منجر به خرید صد‌ها میلیون دلار اسحله برای مدارس از بودجه عمومی می‌شود و این یعنی بازاری جدید در داخل آمریکا برای صنایع اسحله سازی این کشور. 

پیش از این دولت ترامپ سعی کرد با دامن زدن به برخی بحران‌ها در خاورمیانه و جهان بازار‌های جدیدی برای صنایع تسلیحات این کشور پیدا کند که نتیجه آن تا کنون انعقاد قرارداد‌هایی صد‌ها میلیارد دلاری با عربستان، امارات و ... بوده است. اما ظاهرا صنایع تسلیحاتی آمریکا سیری ناپذیر است و علاوه بر بازار‌های جهانی حتی به بازار‌های داخلی اسلحه نیز چشم دوخته است. 

چاک شامر رئیس حزب دموکرات در سنای آمریکا در صفحه توئیتر خود در مطلبی نیشدار و کنایه آمیز نوشت همه این تلاش‌ها و تدابیر گام‌های کوچکی هستند که دولت برای پیشگیری از فجایع جدید در مدارس به کار گرفته است، اما در عین حال مراقب است که مبادا انجمن سلاح آمریکا را که لابی قدرتمند سلاح گرم در کشور است، ناراحت کند.

آندریو برمبرگ از مشاوران ریاست جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی تلفنی اعلام کرد: دولت ترامپ با ایالت‌هایی که مایل باشند همکاری خواهد کرد تا دوره‌های آموزش استفاده از سلاح گرم برای معلمان و کارکنان داوطلب مدارس برگزار شود.یک مسئول دیگر دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد در حال حاضر برنامه‌های زیادی به منظور آموزش استفاده از سلاح گرم برای معلمان در سرتاسر آمریکا مطرح شده است.

وی افزود: دولت ترامپ با وزارت دادگستری همکاری می‌کند تا میزان کمک‌های مالی اختصاص یافته به اجرای چنین برنامه‌ها و ابتکار‌هایی در سطح ملی افزایش یابد.

بتسی د‌واس Betsy DeVos، وزیر آموزش دولت آمریکا، ادعا کرده است که ایده آموزش معلمان و کارکنان مدارس با نحوه استفاده از سلاح گرم به منظور مقابله با حملات مسلحانه احتمالی و جلوگیری از کشتار‌های جدید بخشی از یک طرح عملی برای بهبود جدی امنیت مدارس محسوب می‌شود.

دواس که ریاست کمیته فدرال مسئول رسیدگی به امنیت مدارس را بر عهده دارد، افزود: ما مصمم هستیم تا به سرعت در این مسیر پیش برویم چرا که زمانی برای از دست دادن نداریم. 

اما به گفته برخی منابع خبری این طرح تا کنون با استقبال سرد معلمان روبرو شده است. به هر حال به نظر می‌رسد نمی‌توان از اهل فرهنگ و آموزش انتظار داشت با بدست گیری اسلحه امنیت مدارس را هم حفظ کنند، چنانچه از نظامیان نمی‌توان انتظار داشت در حوزه فرهنگ و آموزش موفق باشند. 

مسئله ضرورت تشدید کنترل خرید و فروش و حمل سلاح‌های گرم در آمریکا چند وقت یک بار - آنهم پس تیراندازی‌های مرکباری که هر از گاهی روی می‌دهد -در محافل سیاسی و مدنی این کشور به طور جدی مطرح می‌شود. ظاهرا هدف از مطرح شدن این مسئله هم تنها مهار خشم مردم است ولی در واقع هیچ اقدام عملی موثری برای کنترل این مسله صورت نمی‌گیرد. جالب اینکه در حالی که تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا به مسئله‌ای رایج تبدیل شده است، اصلاحیه دوم قانون اساسی آمریکا برای همه شهروندان حق نگهداری سلاح را محفوظ داشته است.

تیراندازی مرگبار اخیر در مدرسه مارجری استونمن داگلاس شهر پارکلند در شمال میامی که چهاردهم فوریه هفده کشته بر جا گذاشت بار دیگر بحث‌هایی جدی در خصوص محدود کردن خرید و فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا مطرح کرده است. حتی دانش آموزان این مدرسه از نمایندگان کنگره خواسته اند قوانین مربوط به سلاح را تشدید کنند، اما بعید به نظر می‌رسد بحث‌های پرالتهابی که این حادثه خونین به وجود آورد باز هم به علت نقش آفرینی موثر لابی قدرتمند تولید و فروش اسحله در کنگره آمریکا راه به جایی ببرد.از دهه نود تا کنون هیچ قانون جدیدی درباره خرید و فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا به تصویب نرسیده است.

گفته می‌شود بین بیست تا چهل درصد از موارد فروش سلاح گرم در آمریکا از هر گونه کنترل و نظارت خارج است و این مسئله یک خلاء بزرگ در قوانین فدرال آمریکا است.انجمن ملی سلاح آمریکا که نزدیک به یکصد و پنجاه سال قدمت دارد از آزادی فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا حمایت می‌کند و با هر گونه تلاش برای ایجاد محدودیت در خرید و فروش سلاح به شدت مخالفت می‌کند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار