وظایف نیرو‌های اطلاعات و عملیات به روایت شهید عباس کریمی

شهید عباس کریمی در توصیف وظایف نیرو‌های اطلاعات و عملیات گفت: بعضی از برادرها، در حین شناسائی و عمل، دست و یا پایشان قطع، فلج می‌شد. احتمال اسارات و یا پس از مجروحیت در منطقه ماندن وجود دارد. ولی می‌بینیم بسیاری از برادران برای آمدن به این واحد استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ - 14March 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، شهید عباس کریمی فرمانده لشکر حضرت رسول (ص) در دوران حیات خود پیرامون نقش نیرو‌های اطلاعات و عملیات گفت‌وگویی با مجله پیام انقلاب داشت که در ادامه می‌خوانید:

در کدام یک از جبهه‌های جنگ حضور داشتید؟

بنده از همان ابتدای درگیری کردستان و ضدانقلاب به کردستان آمدم و حدود سه سال و اندی است که در خدمت انقلاب و جنگ هستم. از همان ابتدا در قسمت اطلاعات و عملیات مشغول خدمت بوده‌ام و به خاطر انجام برخی کار‌ها به مریوان رفتم. حدود یک سال و اندی در مریوان مسئولیت اطلاعات عملیات مشغول خدمت‌گذاری بودم و بعد از آن با گروهی که مسئولیتش با سردار بزرگ مجاهد خستگی‌ناپذیرمان حاج احمد متوسلیان بود از غرب عازم جنوب شدیم. هدف از این حرکت تشکیل یک تیپ رزمی به نام محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) بود. در اوایل تشکیل تیپ هم مسئولیت اطلاعات عملیات را به عهده داشتم تا این که در دومین مرحله عملیات فتح‌المبین زخمی شدم. در عملیات بعدی نتوانستم در صحنه عمل حضور پیدا کنم، ولی برای عملیات‌های بعدی همان کار سابق را ادامه دادم. در عملیات والفجر ۴ (و یا قبل از آن) مسئول تیپ سلمان شدم و تا شروع عملیات خیبر همان مسئولیت را داشتم، ولی مجدداً به همان واحد خودمان (اطلاعات عملیات) برگشتم و تاکنون نیز بر همین مسئولیت خدمت می‌کنم.

وظایف نیرو‌های اطلاعات و عملیات به روایت شهید عباس کریمی

لطفاً مقداری در مورد کار واحد اطلاعات عملیات توضیحاتی بفرمائید و نیز امداد‌های الهی و غیبی پروردگار را در عملیات‌هایی که خود شاهده بوده‌اید، بیان بفرمائید.

یک سری اهداف و شرح وظایفی هست که در رابطه با کار این واحد مطرح است، و به طور اختصار وظیفه واحد اطلاعات و عملیات قبل از ورود نیروی رزمنده برای شروع عملیات در منطقه است و اولین اکیپی که وارد منطقه می‌شود، اطلاعات عملیات است. عمده وظایف این اکیپ عبارتند از: گویا کردن منطقه، توجیه و آشنایی منطقه به تک‌تک فرماندهان و بالاخره شناسایی کامل در عمق مواضع دشمن، شناسایی زمین، موانع، و خطوط و…

اطلاعات عملیات چشم فرماندهی، یا چشم و بینایی یک گردان رزمی محسوب می‌شود چرا که اگر نیروی اطلاعات عملیات بتواند دقیقاً منطقه را شناسایی کند قدر مسلم چشم فرماندهی برای طرح دادن و عملیات کردن بازتر خواهد بود و در حین عملیات نیز نیرو‌های رزمنده را با چشم باز و روشن هدایت خواهد کرد.

بدیهی است در این زمینه به یک سری گرفتاری‌ها و مشکلاتی برخورد می‌کنیم که از قدرت و حیطه ما انسان‌ها رفع و برطرف کردن آن‌ها خارج است که با توسل به دعا و مناجات و ارتباط معنوی با رب‌العالمین آن مسائل به راحتی حل می‌شود. بار‌ها شده که از موانع بسیار خطرناک، میادین مین و موانع دیگر عبور می‌کرده‌ایم، می‌دیدیم اصلاً حرکت و عملیات از دست ما خارج بوده و شخص دیگری ما را هدایت کرده است. شاید این از نظر آگاهان مسائل نظامی مطرود باشد که عبور از کمین‌های دشمن و میادین مین بدون این که دشمن متوجه نشود صورت پذیرد، و شاید به نظرشان اصلاً قابل قبول نمی‌تواند باشد، ولی در عمل ما این را بار‌ها و بار‌ها مشاهده کرده‌ایم. معروف شده است که آیه «وجعلنا…» را بخوان و عبور کن. این از نظر خیلی‌ها رد و مطرود است، ولی علت معروفیت این آیه اثر مطلوب و امداد غیبی الهی در این مورد است. در واحد اطلاعات عملیات مشکلات و سختی‌هایی هست که باید از خون، از هستی و از زندگی گذشت.

بعضی از برادرها، در حین شناسائی و عمل، دست و یا پایشان قطع، فلج می‌شد. احتمال اسارات و یا پس از مجروحیت در منطقه ماندن وجود دارد. ولی می‌بینیم بسیاری از برادران برای آمدن به این واحد استقبال می‌کنند. برای آن‌ها مشکلات این کار قبول شده است و با جان و هستی خود این کار را انجام می‌دهند؛ و لازمه قبول این مسئولیت اول ایمان است که مهم‌ترین نقش را دارد. دوم تجربه عملی و سپس ابتکار عمل است که در حال حاضر برادرانی که با ما کار می‌کنند هم از نظر ایمانی همچنان که خدمتشان عرض کردم روحیه بسیار قوی دارند و هم تجربه جنگی و نظامی بالایی را اندوخته‌اند.

براساس این گزارش، شهید عباس کریمی چهارمین فرمانده لشکر پیاده – مکانیزه ۲۷ محمد رسول الله (ص) در روز ۲۳ اسفند ماه ۶۳ حین عملیات بدر بر اثر ترکش گلوله توپ به ناحیه پشت سرش به شهادت رسید. پیکر مطهر وی قطعه ۲۴ در جوار مزار شهید دکتر مصطفی چمران دفن شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار