آینده بحران سوریه پس از تجاوز نظامی‌ غربی‌ها

بامداد شنبه بیست و پنجم فروردین، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان تجاوز نظامی به سوریه را صادر کرد، حمله‌ای که یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است.
کد خبر: ۲۸۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ - 16April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، طبق اعلام مقام‌های آمریکایی، در جریان این حمله تا 120 فروند موشک به مناطق مختلف سوریه شلیک شد؛ اما به گفته مقامات سوری، پدافند هوایی ارتش سوریه بخشی از این موشک‌ها را ساقط کرده است.

این حمله یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به‌زودی به سوریه حمله کند.

این تجاوز در حالی صورت گرفت که مقام‌های رسمی آمریکا در بالاترین سطوح حتی در محافل علنی درباره نقش دولت سوریه در این حمله شیمیایی ادعایی تردید ابراز کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال «جیمز متیس» روز پنجشنبه گذشته در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد با وجود گزارش‌های رسانه‌ای، مستندات کافی درباره اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی دوما بوده وجود ندارد.

طی روزهای اخیر تحلیل‌های مختلفی درباره اهداف و انگیزه‌های متجاوزان بیان شده است، پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه، ناامیدی از شکست طرح‌های توطئه‌آمیز علیه سوریه، انتقام از پیروزی‌های محور مقاومت در سوریه، حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی و تأیید سیاست‌های ضدفلسطینی و شکست گروه‌های تروریستی از جمله این دلایل برشمرده شده است.

«حسین راغب» نماینده پارلمان سوریه درباره تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک کشورش به تسنیم گفته است این تجاوز، شکست خورده و بی‌ارزش است.

پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه و محور مقاومت عامل این حمله سه جانبه بود؛ زیرا آمریکا و متحدانش تمام ابزارها و دست نشاندگان خود را در دمشق و حومه آن از دست داده‌اند.

حمله شکست خورده آمریکا و متحدانش به سوریه

آمریکا و متحدانش دچار جنون و هیستریک بسیار جدی شده‌اند از همین رو این حمله شکست خورده بوده و هیچ هدفی را برای سه کشور مزبور محقق نکرد، بلکه شاهد حمایت مردمی، عربی و اسلامی از رهبری سوریه بودیم.

متجاوزان از حمله به سوریه دست خالی بازگشتند

نماینده پارلمان سوریه درباره دستاور نظامی حاصل از این تجاوز تصریح می‌کند: این حمله کاملا شکست خورده است و نه‌تنها هیچ ارزشی ندارد، بلکه دفاع پدافند هوایی سوریه و سرنگون کردن بسیاری از موشک‌های متجاوزین سبب تقویت روحیه ملت سوریه شد و قدرت و پیروزی بیشتری را به سوری‌ها بخشید بدون اینکه برای متجاوزین هیچ نتیجه مثبتی داشته باشد.

راغب یادآور شد اخیرا اظهارات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران را شنیدیم و علاوه بر این همه شاهد راهپیمایی‌هایی در محکومیت حمله به سوریه و حمایت از ارتش این کشور در بسیاری از پایتخت‌های عربی و اسلامی بودیم.

خنثی شدن توطئه‌های دشمنان به ویژه عربستان و قطر علیه سوریه

به گفته نماینده پارلمان سوریه، با وجود تمام توطئه‌هایی که از سوی کشورهای عربی و پیش از همه عربستان و قطر و بسیاری از دشمنان دیگر برای سوریه طراحی شده بود، شاهد پیروزی ارتش سوریه و پایبندی دوستان و متحدان به دولت قانونی سوریه هستیم.

آمریکا و فرانسه و نیز انگلیس در موقعیت خوبی قرار ندارند، زیرا در سوریه وجهان محور دوم که همان محور مبارزه با تروریسم است شکل گرفته و قدرت زیادی دارد و از دوستان و نفوذ و توان نظامی بالایی برخوردار است.

احتمال تکرار تجاوزات آمریکا به سوریه

راغب درباره برخی اخبار مربوط به احتمال ادامه جنگ برای مدت طولانی‌تر می‌گوید: اگر این تجاوز بیش از یک ساعت طول می‌کشید بی شک می‌دیدم که دوستان در روسیه و ایران نه فقط با ارسال کمک و اسلحه بلکه به طور مستقیم در این جنگ در کنار ما قرار می‌گرفتند.

اولویت سوریه پس از نابودی کامل تروریسم

نماینده پارلمان سوریه درباره آینده نیروهای آمریکایی مستقر در شرق فرات به تسنیم می‌گوید: دولت و ملت سوریه هر وجب از خاک کشور را آزاد خواهند کرد و پس از نابودی گروه‌های تروریستی جنگ به سمت نیروهای غیرقانونی مستقر در خاک سوریه چه آمریکایی و چه انگلیسی و یا ترک‌ها چرخش خواهد داشت و در راس این نیروها آمریکایی‌ها و ترک‌ها خواهند بود.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار