آمریکا یک شرکت چینی را به دلیل دور زدن تحریم ایران مجازات کرد

مقامات آمریکایی گفتند که وزارت بازرگانی این کشور برای مدت هفت سال شرکت‌های آمریکایی را از فروش تجهیزات به شرکت چینی «زد تی ای» منع کرده است.
کد خبر: ۲۸۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ - 17April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مقامات آمریکایی گفتند که وزارت بازرگانی این کشور برای مدت هفت سال شرکت های آمریکایی را از فروش تجهیزات به شرکت چینی زد تی ای منع کرده است. این تحریم ها پس از آن وضع شده که این شرکت توافق خود با دولت آمریکا را که بعد صدور غیرقانونی کالا به ایران منعقد کرده بود زیر پا گذاشته است.

این تحریم ها تاثیر قابل توجهی بر این شرکت چینی تولید کننده تجهیزات مخابراتی خواهد داشت، زیرا بر اساس برآوردها، 25 تا 30 درصد از تجهیزات مورد استفاده در تولیدات شرکت زد تی ای از شرکت های آمریکایی تامین می شود. زد تی ای محصولاتی اعم از تلفن های هوشمند، لوازم مورد نیاز در شبکه های مخابراتی را تولید می کند.

بر اساس ادعای وزارت بازرگانی آمریکا این تحریم به آن دلیل وضع شده که شرکت زد تی ای به توافق خود با دولت آمریکا عمل نکرده است. پس از آنکه سال گذشته شرکت زد تی ای در دادگاهی در تگزاس اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم های آمریکا و صدور غیرقانونی کالاها و فن اوری آمریکایی به ایران تبانی کرده است، دولت آمریکا با این شرکت مصالحه ای را منعقد کرده بود.

این شرکت چینی که در آمریکا نیز گوشی های هوشمند می فروشد، تاکنون 890 میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا پرداخت کرده و ممکن است مجبور به 300 میلیون دلار جریمه دیگر نیز بشود.

ابریک هیرشهورن، یکی از معاونان سابق وزارت بازرگانی آمریکا که از این پرونده اطلاع دارد گفت: «اگر این شرکت نتواند این موضوع را حل کند، ممکن است از چرخه تجاری کنار گذاشته شود. بانک ها و شرکت های زیادی حتی در خارج از آمریکا هستند که مایل به همکاری با آنها نخواهند بود.»

شرکت زد تی ای در بخی از مصالحه خود متعهد شده بود که 4 کارمند خود را اخراج کند و 35 کارمند خود را نیز توبیخ نماید. اما این شرکت در ماه مارس اذعان کرد که با وجود اخراج 4 کارمند مزبور، هنوز 35 کارمند خاطی دیگرخ ود را توبیخ نکرده است.

منبع:‌تسنیم

نظر شما
پربیننده ها