نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرد؛

عرفان ناب در مناجات شعبانیه

حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر به برخی فرازهای مناجات شعبانیه اشاره کرد و گفت: در هر سطر این مناجات زیبا عظمتی از عرفان نهفته است که امثال ما نمی‌توانیم به عمق مفاهیم آن پی ببریم.
کد خبر: ۲۸۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ - 17April 2018

عرفان ناب در مناجات شعبانیهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در مراسم تواصی بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به پایان یافتن ماه رجب و ورود به ماه شعبان اظهار داشت: سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان به گونه ای برنامه ریزی شده است که با شروع ارتباط با خدا در ماه رجب و ادامه آن در ماه شعبان،  انسان در ماه مبارک رمضان از برکات این سه ماه خوشه چینی کند و به نتیجه مطلوب برسد.

وی با اشاره به اینکه در ادعیه و اعمال این سه ماه دعاهایی  وجود دارد که می تواند در انسان تحول ایجاد کند، همگان را به بهره گرفتن از مضامین مناجات شعبانیه فراخواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس با ذکر خاطره ای از مقام معظم رهبری اظهار داشت: امام امت از مناجات شعبانیه بعنوان یکی از ممتازترین ادعیه و مورد توجه ویژه یاد می کردند و در دوران حضرت امام بارها ایشان در سخنرانی ها بعضی از فرازهای آن را می خواندند و تعبیرشان این بود برخی از فرازهای مناجات شعبانیه به گونه ای است که ما نمی توانیم به عمق آن پی ببریم و به معنای آن دست پیدا کنیم.  

وی گفت: امام امت این فراز از مناجات «اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیآءِ نَظَرِها اِلَیک حَتّی تَخرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النّورِ فَتَصِلَ اِلی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ»، را می خواندند و می فرمودند چگونه می توان به عمق معنای این فراز از دعا پی برد؟ انسان آن قدر از غیر خدا انقطاع پیدا کرده و کاملا متصل به حق شود و همه چیز رنگ و بوی الهی بگیرد. پرده ها از جلوی چشمان او کنار برود و به حقیقت و معدن عظمت و عنایت پروردگار دست پیدا کند.

وی افزود: این مطالب را شخصیتی بیان می کند که به درجات بالای سیر و سلوک دست یافته و معلم اخلاق و عرفان بود.

حجت الاسلام قاضی عسکر با اشاره به اینکه مناجات شعبانیه از شروع تا پایان برخوردار از فرازهای مهم و اساسی است، گفت: این دعا با درود بر پیامبر و آل او آغاز می شود و در ادامه آمده است: «وَاسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُکَ  خدایا زمانی که تو را می خوانم به دعا و خواسته ام توجه کن».   

وی با بیان اینکه خداوند همه صداها را می شنود و بر تمام رفتار بشر احاطه دارد، اظهار داشت: بر طبق آیات و روایات، اعمال و رفتار میلیاردها انسان و موجودات عالم؛ ذره ای ازدید خدا پنهان نیست و باری تعالی همه را می بیند و صداها را می شنود.

وی در بیان تعبیر «وَ اسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ ندایی اذا نادیتک» افزود: به کمک ادعیه دیگر می توان به معنای این جملات پی برد. در دعای ابی حمزه ثمالی وقتی امام سجاد (ع) با خداوند مناجات می کند فرازهای مهم و تکان دهنده ای دارد. امام سجاد می فرمایند خدایا نکند دوست نداری صدای من را بشنوی بخاطر این که من در مجالس گناه بودم و به فرامین تو بی توجهی کردم لذا اگر می خواهیم خداوند حرف و صدای مان را بشنود باید از گناه دوری کرده مقدمات قرب به خدا را فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به عبارت «اِنَّ اللهَ یُحبُّ اِلحاحَ المُلِحّینَ» گفت: خداوند صدای افرادی را که به نوعی در گرفتاری غرق شدند و التماس می کنند تا خدا توبه آنها را بپذیرد، دوست دارد.

وی با اشاره به آیه 24 سوره الأنفال «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» افزود: آنهایی که دعوت پیامبر را پذیرفتند و در راه حق قرار گرفتند خداوند از شنیدن صدای شان لذت می برد «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ- خدا توبه‌کنندگان‌ را دوست‌ ‌دارد و صدای شان را می شنود».

وی اضافه کرد: در ادامه دعای شعبانیه می خوانیم «وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ» یعنی خدایا وقتی با تومناجات می کنم من را مورد عنایت خود قرار بده تا احساس کنم مناجات مرا پذیرفته و به من رو کرده ای.

حجت الاسلام  قاضی عسکراین فراز ازمناجات شعبانیه «فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ» را یادآور شد و گفت: این تعبیر زیبا اشاره دارد هر انسانی که احساس تنهایی می کند و بدنبال پناهگاه می گرد هیچکس به غیرخدا نمی تواند به او پناه دهد.  

وی در ادامه بحث خود فرازهای «مُسْتَکیناً لَکَ مُتَضرِّعاً اِلَیْکَ راجِیاً لِما لَدَیْکَ ثَوابی وَ تَعْلَمُ ما فی نَفْسی وَ تَخْبُرُ حاجَتی وَ تَعْرِفُ ضَمیری وَ لا یَخْفی عَلَیْکَ اَمْرُ مُنْقَلَبی وَ مَثْوایَ را قرائت کرد و با بیان نکاتی که انسان از این فرازها می آموزد، افزود: انسان از خدا می خواهد که آمرزیده شود تا پایان عمر بتواند ازبرکات الهی بهره بگیرد» اِلی آخِرِ عُمْری مِنْ سَریرَتی وَ عَلانِیَتی وَ بِیَدِکَ لابِیَدِ غَیْرکَ زِیادَتی وَ نَقْصی وَ نَفْعی وَ ضَرّی».   

وی اضافه کرد: تعابیری را که قرائت شد چه کسی جز امیرالمومنین وائمه معصومین و اولیاء خدا می توانند آن را بفهمند و عمق مفاهیم مطرح شده را باور کنند؟ اگر انسان به این باور برسد که همه چیز در ید قدرت خداوند قرار دارد دیگر خود را نزد این وآن ذلیل نخواهد کرد و می داند اگر خدا را داشته باشد همه چیز دارد لذا غیر از خدا را رها می کند.

نماینده ولی فقیه  با بیان فراز «اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَن ْذَا الَّذی یَرْزُقُنی وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَاالَّذی یَنْصُرُنی» اظهار داشت: روزی ما بدست خداست و اوست که می تواند ما را از ذلت و خواری نجات دهد.

حجت الاسلام  قاضی عسکر در ادامه به فرازهای مناجات شعبانیه در خصوص جود و سخاوت خداوند نسبت به بندگان اشاره کرد و با بیان اینکه این فرازها لحظه به لحظه انسان را با شعاع وجودی باری تعالی بیشتر نزدیک می کند، اظهار داشت: فرازهای مناجات به جایی می رسد که خواننده مناجات به خداوند می گوید من گناه و معصیت کردم ولی خدا اگر من را نبخشی  وای به حال من! فَلَهَا الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.

وی افزود: در ادامه می خوانیم : اِلهی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ اَیّامَ حَیاتی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنّی فی مَماتی خدایا وقتی که زنده بودم همیشه به من نیکی کردی و هیچ وقت با این که معصیت کار بودم لطف خود را از من دریغ نکردی. خدایا پس از مرگ هم که پیش تو آمدم محبت خود را از من دریغ نکن  و آنجا هم من را مورد عنایت خود قرار بده.

وی اضافه کرد: و بالاخره مناجات به اینجا می رسد که اِن اَدخلتنی الناراَعلمت اهلها اَنی ٱحبک - خدایا بر فرض که با این شرایط مرا فردای قیامت به دوزخ ببری و همنشین دشمنان خود کنی ، بازهم آنجا فریاد می زنم که خدایا تو را دوست دارم!

وی خطاب به حاضران گفت: مناجات شعبانیه را هر زمانی بخوانید می توانید از برکات آن استفاده کنید و عاشقانه با خداوند سخن بگویید، این اوج عرفان دینی و اسلامی است که انسان آن قدر محو باری تعالی شود و به مرحله ای برسد که حتی اگر به جهنم برود در مقابل دشمنان خداوند فریاد زند تو را دوست دارم و حاضر نیستم از دوستی ات دست بردارم.  

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها