سلیمی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

لزوم راستی‌آزمایی اروپا در پایبندی به برجام/ هتک حرمت به قدس، ریشه در سکوت مسلمانان دارد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سکوت جهان اسلام در قبال اقدامات ضد انسانی آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی جایز نیست، گفت: اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر وحدت و انسجام داشتند، امروز شاهد تندروی و گستاخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی نسبت به مقدسات اسلامی نبودیم.
کد خبر: ۲۹۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ - 19May 2018

هتک حرمت به قدس ریشه در سکوت مسلمانان دارداصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در خصوص عملکرد آمریکا در برجام، اقدام ترامپ مبنی بر خروج کشورش از این قرارداد را بر خلاف موازین بین‌المللی دانست و اظهار داشت: با خارج شدن آمریکا از برجام، عدم تعهدپذیری و غیر قابل اعتماد بودن این کشور نه‌تنها برای برخی مسوولان ما که فریب وعده‌های ترامپ را خورده بودند، بلکه برای اروپایی‌ها هم بیش از گذشته نمایان شد.

وی افزود: امروز به جز چند کشوری که برای کسب منافع خودشان هم‌پیمان و همراه با آمریکایی‌ها هستند، کسی پشتیبان ترامپ نیست و عملکرد اشتباه او در طول ریاست جمهوری‌ نه‌تنها وی را در جوامع بین‌المللی به چهره‌ای منحوس و منفعت‌طلب مبدل کرده بلکه کشورش را هم به انزوا کشانده است.

این نماینده خانه ملت با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در خصوص به نتیجه رسیدن توافق برجام، خروج ترامپ از این قرارداد را مصداق بارز عهدشکنی آمریکایی‌ها عنوان کرد و افزود: ترامپ نشان داد که آمریکا به هیچ عهد و پیمانی نمی‌تواند پایبند باشد؛ چراکه توافق برجام مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و نقض این قرارداد از سوی آمریکایی‌ها بیانگر آن بود که ترامپ قوانین بین‌المللی را هم زیر پا می‌گذارد. سکوت آژانس انرژی اتمی که مدعی قانونمداری است، در قبال اقدام رئیس جمهور آمریکا جایز نیست.

وی با بیان اینکه برقراری ارتباط با کشورهای عضو برجام از دستاوردهای این توافق محسوب می‌شود، تصریح کرد: خارج شدن آمریکا از برجام نمی‌تواند در اقتصاد کشور ما تاثیر بگذارد. در حقیقت حضور آنها در توافق برجام هم هیچ تاثیری در رشد و رونق اقتصادی کشورمان نداشت.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور، حفظ وحدت و همدلی میان مسوولان را باعث شکست توطئه‌های آمریکایی‌ها دانست و گفت: کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگر به همبستگی میان مسوولان و مردم نیاز دارد. مسوولان باید از حاشیه و اختلاف سلیقه‌ها دوری کرده و همه برای کاهش مشکلات معیشتی و رونق اقتصاد کشور تلاش کنند. ما اگر با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های داخلی برای آبادانی کشور کار کنیم، نه‌تنها آمریکا بلکه هیچ کشوری نمی‌تواند تهدیدی برای وضعیت اقتصادی ما باشد.

سلیمی با بیان اینکه اگر پنج کشور عضو برجام هم مانند آمریکایی‌ها در خصوص این قرارداد اقدام و برجام را ترک کنند، خاطرنشان کرد: ما برای حفظ برجام هزینه‌های فراوانی پرداخت کرده‌ایم و اگر اروپایی‌ها بخواهند برای به ثمر رسیدن این توافق مانع‌تراشی کنند، گزینه‌های زیادی روی میز داریم و قطعا با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پنج کشور عضو قرارداد برجام می‌توانند به صورت مستقل و به دور از مداخله آمریکایی‌ها در قبال برجام تصمیم‌گیری کنند، گفت: نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد، آنها تا زمانی‌که آمریکا در برجام بود برای حفظ این قرارداد تلاش می‌کردند، اما امروز که آمریکا برجام را ترک کرده، ما شاهد هستیم که کشورهای باقی مانده در این توافق با جملات و الفاظ دیگری در خصوص برجام اظهار نظر می‌کنند و این نشان می‌دهد که آنها درصدد هستند تا خواسته‌های ترامپ را در برجام پیاده‌سازی کنند؛ لذا باید رفتار آنها از سوی تیم مذاکره کننده ما راستی آزمایی شود و با آگاهی نسبت به مواضع آنها روند برجام را ادامه دهند.

نماینده مردم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه خروج ما از برجام بستگی به تعهدپذیزی کشورهای باقی مانده در این قرارداد دارد، گفت: اگر پنج کشور عضو برجام به تعهدات خود در قبال این قرارداد پایبند باشند ما هم به همکاری با آنها ادامه می‌دهیم، لذا باید از پنج کشور عضو برجام تضمین بگیریم که با آمریکایی‌ها همسو نخواهند شد و در اعمال تحریم‌های جدید از سوی ترامپ علیه کشور ما، آمریکا را حمایت نمی‌کنند، در غیر اینصورت ما هم هیچ تعهدی در قبال برجام را نمی‌پذیریم.

این نماینده همچنین با اشاره به اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس شریف، گفت: این اقدام ریشه در شکست‌های پی درپی آمریکا در منطقه و انتقام‌جویی از جهان اسلام دارد. ترامپ می‌خواهد با ایجاد تنش و درگیری در فلسطین، افکار جامعه بین‌المللی را به سمتی سوق دهد که مداخله، جنایات و شکست‌هایش در خاورمیانه به حاشیه برود و از طرفی با این اقدام بتواند در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی گامی موثر برداشته باشد.

وی سکوت برخی از کشورهای اسلامی نسبت به هتک حرمت آمریکا به قدس شریف را نشان‌دهنده از ضعف و عدم وحدت میان مسلمانان دانست و گفت: اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر وحدت و انسجام داشتند، امروز شاهد تندروی و گستاخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی نسبت به مقدسات اسلامی نبودیم.

سلیمی یکی از مهم‌ترین دشمنان مردم فلسطین را آل سعود عنوان کرد و گفت: ولیعهد خام و بی‌خرد عربستان حفظ قدرت و تخت پادشاهی خود را در گرو حمایت‌های آمریکایی‌ها می‌داند و برای جلب توجه آن‌ها همسو با آمریکا به دشمن تراز اول کشورهای مسلمان و به ویژه فلسطین تبدیل شده است و برای تحقق اهداف رئیس جمهور این کشور و مقامات رژیم صهیونیستی هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کند و تا زمانی‌که آمریکایی‌ها از عربستان و ذخایر نفتی این کشور منفعت داشته باشند از آل سعود حمایت خواهند کرد، لذا دل‌خوش بودن حاکمان سعودی به ارتباط و دوستی با آمریکا در آینده‌ای نه‌چندان دور برایشان دستاوردی نخواهد داشت و این کشور هم مورد ضربه اساسی سلطه‌گران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها