علامه جعفری:

علی(ع) جمع اضداد و برپا کننده توفان‌های سهمگین در راه حق

علامه جعفری در تحلیل شخصیت امام علی (ع) می‌فرماید: علی(ع) جمع اضداد و برپا کننده توفان‌های سهمگین در راه حق بود.
کد خبر: ۲۹۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ - 06June 2018

علی(ع) جمع اضداد و برپا کننده توفان‌های سهمگین در راه حقبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عبدالله انصاری در کتاب «انسان» به تشریح شخصیت امام علی (ع) از دیدگاه علامه جعفری پرداخته است.

نویسنده در ۱۴ بخش سعی کرده دیدگاه علامه جعفری درباره ابعاد مختلف امام علی (ع) بیان کند. نگاهی به ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، روش بیان مطالب در نهج‌البلاغه، شناخت علی(ع)، علی (ع) و بعثت پیامبر (ص)، رابطه علی (ع) با خدا، انسان‌شناسی علی (ع)، علی (ع) و راه‌های تکامل انسان، عرفان علی(ع)، دنیا در نگاه علی (ع)، علی (ع) و مسأله مرگ، علی (ع) و مسأله قدرت، زمامداری علی(ع)، دردهای علی (ع) و دشمنان علی (ع) موضوعات پرداخته شده در این کتاب است.

در بخشی از این کتاب که توسط انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی و در ۴۰۵ صفحه به چاپ رسیده، آمده است: عامه جعفری سیمای واقعی علی (ع) را این گونه تصویر می‌کند «آری، بسیار حیرت‌آور است: اجتماع عدل محض با قدرت فوق‌العاده؛ عواطف انسانی در عالی‌ترین حد و تعقل و تفکر در بالاترین درجه آن‌ها، عواطف و احساسات در بالاترین درجه ممکن، شجاعت و سلحشوری و دلاوری بی‌نظیر!

جان‌شناسی و دریافت کننده عظمت و ارزش حیات، در نابود ساختن انسان‌های ضد بشر، اگر چه دارای میلیون‌ها جان باشند، بسیار جدی، با هویت شخصیتی مشرف به عالم هستی و همه انسان‌ها و تاریخ بشری، مساوی با گمنام‌ترین اشخاص و طواف دور خانه‌های بیوه‌زنان و یتیمان.

صبور و شکیبا و دارای تحمل بی‌مانند، جسور و اقدام‌کننده و برپا کننده توفان‌های سهمگین در راحت حق! در واقع علی (ع) جمع اضداد بود؛ چرا که در وجود او عدل بارقدرت؛ احساس با تعقل؛ صبوری و تحمل همراه با مبارزه بی‌امان با باطل جمع شده بود.

عظمت واقعی علی را فقط شخصیت‌هایی چون سلمان فارسی، ابوذر غفاری، مالک اشتر، عماربن یاسر و اویس قرنی درک می‌کردند؛ اما توده مردم راه به شناسایی ابعاد متعالی وجود او نداشتند. با این همه علی شناخت خود را به درک و دریافت مردم متوسط از جاهای می‌دهد؛ چراکه بسیاری از این افراد از افراط و تفریط در باب شخصیت علی خودداری می‌کردند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار