یادداشت/

چرا روسیه باید به همکاری با ایران ادامه دهد؟

هم اکنون منابع اطلاعاتی روسیه و چین به این نتیجه رسیده‌اند که داعش در حال کوچ به پاکستان و افغانستان و آنگاه به کشور‌های آسیای مرکزی است.
کد خبر: ۲۹۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ - 13June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زایش گروهک تروریستی ـ آمریکایی داعش و رشد و پر و بال گرفتن آن در غرب آسیا با وجود رژیمی افراطی که از اسلام خوانش و برداشت دیگری دارد، دور از انتظار نبود، چرا که پیش از این نیز گروه‌های افراطی با نام اسلام از بطن رژیم سعودی به دنیا آمدند و به ویرانگری و کشتار در کشور‌های مسلمان و غیر مسلمان پرداختند.

داعش شاید آخرین تیر در چله رژیم آل‌سعود باشد، چرا که اکنون همگان در دنیا می‌دانند که والد این فرزند نامشروع و ناخلف از امتزاج یک جریان همفکر و هم دست به وجود آمده است و این موجود پلید زایید اندیشه پلید و شیطانی سعودی، صهیونیست و آمریکا است.

با وجود رژیمی مخرب و فتنه گری همچون عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه غرب آسیا، پیش بینی می‌شد که پس از شکست طرح بحران سازی در این منطقه از سوی این دو رژیم که با همکاری و حمایت‌های آمریکا شکل گرفت، کوچ این زامبی‌های دست پرورده به مکانی دیگر آغاز شود.

حتی پیش از آن که گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق شکست را ناباورانه تجربه کنند، طرح و برنامه عربستان و اسرائیل برای انتقال آن‌ها به کشور‌های دیگر اسلامی پیش بینی می‌شد و همین پیش بینی ها، لزوم دوراندیشی و طراحی پادزهر را افزایش می‌داد، اما به نظر می‌رسد که کشور‌های هدف این گروه تروریستی، برای جلوگیری از ورود این ویروس ویرانگر اقدامی انجام نداده اند.

ورود گروه تروریستی داعش اکنون به کشور‌هایی انجام می‌شود که از بی ثباتی رنج می‌برند و این بی ثباتی نیز به واسطه دخالت‌های مستقیم آمریکا ایجاد شده است.

پس از ورود تروریست‌های داعش به کشور‌هایی همچون پاکستان و افغانستان که می تواند با نامی دیگر همراه باشد، نوبت به نفوذ خزنده به کشور‌های اطراف خواهد رسید.

کافی است که آن‌ها بتوانند در پاکستان و افغانستان جای پای خود را محکم کنند، آنگاه کارخانه داعش سازی فعالیت خود را بیشتر خواهد کرد تا علاوه بر اشغال کامل افغانستان و حتی پاکستان، از یک سو به ایجاد نا امنی در مرز‌های ایران بپردازد و از سوی دیگر مرز‌های چین را ناامن کند.

زمینه برای حضور گروه تروریستی تکفیری وهابی داعش در منطقه آماده است، عربستان سعودی برای پرورش اندیشه وهابیت که تفکری الحادی در اسلام است، سرمایه گذاری زیادی در کشور‌های اسلامی و حتی غری اسلامی کرده است.

مدارس و مساجد تحت حمایت وهابیت سعودی در کشور‌های اسلامی به ویژه در پاکستان، افغانستان، کشور‌های مسلمان آسیای میانه و قفقاز بسیار است. این مکان‌ها محل تربیت نیرو‌هایی از مردم کشور‌های هدف است.

اکنون کشور‌هایی در منطقه آسیای میانه و قفقاز درگیری پدیده وهابیت هستند، سعودی‌ها در این کشور‌ها در تأسیس مدارس و مساجدی که تفکر وهابیت را ترویج و آموزش می‌دهند سرمایه گذاری کرده اند.

کشور‌هایی همچون آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و چندین کشور مسلمان دیگر در آسیای میانه و قفقاز تحت نفوذ و تأثیر وهابیت سعودی قرار دارند.

البته جمهوری‌های خودمختار در روسیه را نیز نباید نادیده گرفت، چرا که هم اکنون بسیاری از نیرو‌های گروه تروریستی داعش از چچن و داغستان تشکیل شده اند.

روسیه در این میان که در احاطه کشور‌های حامل تفکر وهابیت قرار دارد، چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

به این نکته باید توجه ویژه کرد که روسیه خود در خطر جدی تهدید تفکر وهابیت قرار دارد که در گروه تروریستی داعش حلول کرده است.

دوستی و صمیمیتی که اکنون میان روسیه و عربستان سعودی دیده می‌شود، ظرفیت و فرصت نفوذ بیشتر تفکر وهابیت در روسیه و پیرامون او را آماده می‌کند.

هم اکنون منابع اطلاعاتی روسیه و چین به این نتیجه رسیده‌اند که داعش در حال کوچ به پاکستان و افغانستان و آنگاه به کشور‌های آسیای مرکزی است.

این منابع اطلاعاتی گفته اند؛ آن‌ها از طریق دریا به پاکستان و سپس به شمال مرز‌های افغانستان رفته اند. از آنجا به جمهوری‌های ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان نفوذ می‌کنند. منابع نظامی روسی و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها این هشدار واقعی را داده اند تا این کشور آمادگی کامل برای مقابله با عملیات تهاجمی داعش را از طریق مرز‌های ازبکستان و تاجیکستان داشته باشد.

دو حالت در بروز وضعیت تسلط داعش در منطقه آسیای مرکزی وجود دارد، یا دولت‌های کشور‌های نام برده شده، خود از تفکر وهابیت تبعتی می‌کنند و تحت تأثیر نفوذ و حضور سعودی‌ها هستند، یا این که نه، آنها خود قربانی چنین تفکری خواهند شد، اما اگر هنوز تحت تأثیر وهابیت سعودی قرار نگرفته اند باید دست به کار شده و هر چه سریع‌تر با تشکیل نیروی واکنش سریع مقابل تهدیدات داعش، خود را اماده مقابله با حضور گروه تروریستی وهابی داعش در خاک خود کنند، در غیر این صورت نه تنها خود را باید پایان یافته بدانند بلکه بحرانی سخت‌تر از بحران غرب آسیا، در آسیای مرکزی شکل خواهد گرفت.

به همین خاطر است که روسیه باید همکاری‌های خود را با ایران ادامه دهد و از بیرون رفتن نیرو‌های خارجی از سوریه که شامل ایران هم می‌شود سخن نگوید.

روسیه قطعاً به کمک‌های ایران در صورت بروز بحران در کنار مرز‌های خود نیاز پیدا خواهد کرد.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها