دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

فعالیت‌های کمیته بین‎المللی «طب نظامی»

کمیته بین‎المللی طب نظامی در حال حاضر ۱۱۷ کشور عضو و ۶ کشور ناظر دارد و طی این مدت ۴۲ کنگره جهانی را برگزار کرده و مهمترین اهداف آن ارتقای فعالیت‌های علمی پزشکی ـ نظامی و پیشبرد عملیات بشردوستانه در میان کشورها است.
کد خبر: ۲۹۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 14June 2018
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ کمیته و سازمان‌های مختلفی در حوزه نظامی و دفاعی در سطح جهان فعالیت می‌کنند که یکی از این کمیته ها، کمیته بین‎المللی طب نظامی (ICMM) است؛ کمیته‌ای که بین‎دولتی بوده و از سال ۱۹۲۰ و پس از جنگ جهانی اول، با آشکار شدن نیاز به همکاری‌های نزدیک‎تر بین بخش‎های بهداشت و درمان نیرو‌های مسلح در سراسر جهان تشکیل و به دنبال آن اولین کنگره بین‎المللی طب نظامی در جولای ۱۹۲۱ در بروکسل بلژیک برگزار شد.

کمیته بین‎المللی طب نظامی در حال حاضر ۱۱۷ کشور عضو و ۶ کشور ناظر دارد و ۴۲ کنگره جهانی برگزار کرده که شانزدهمین آن‎ها در سال ۱۹۵۹در تهران برگزار شد؛ همچنین این نهاد با سازمان‎های بین‎المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی، کمیته بین‎المللی صلیب سرخ، سازمان جهانی سلامت حیوانات، برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز، شورای بین‎المللی ورزش‎های نظامی، انجمن جهانی دام‎پزشکی و انجمن جهانی پزشکی همکاری مشترک دارد.

اما اهداف اصلی ICMM عبارتند از:
حفظ و تقویت پیوند میان بخش‎های بهداشت و درمان کشور‌های عضو
ارتقاء فعالیت‌های علمی پزشکی ـ نظامی
شرکت کردن و پیشبرد عملیات بشردوستانه در زمینه پزشکی ـ نظامی
ماموریت‌های این سازمان نیز عبارتند از:
۱. حفظ و تقویت همکاری حرفه‌ای بین اعضای خدمات پزشکی نیرو‌های مسلح همه کشور‌ها
۲. برگزاری دوره‌های منظم کنگره‌های بین المللی پزشکی نظامی (جهان و منطقه‌ای)
۳. سازماندهی جلسات مطالعات بین المللی، در مقیاس وسیع و محدود، در موضوعات مورد علاقه پزشکی نظامی، به ویژه دوره‌های پیشرفته بین المللی برای افسران جوان خدمات پزشکی نیرو‌های مسلح.
کمیته بین‎المللی طب نظامی ۱۱۷ عضو دارد
۴. احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه و استفاده از آن، به ویژه با سازماندهی یا حمایت از دوره‌های بین المللی حقوق بشری که قابل اجرا برای درگیری‌های مسلحانه برای اعضای خدمات پزشکی نیرو‌های مسلح است.

۵. برقراری ارتباط با سازمان‌های مختلف بین المللی که با سرنوشت و حفاظت از مجروحان و بیماران نیرو‌های مسلح مرتبط هستند.

۶. ترویج گسترش آموزه‌های پزشکی مورد استفاده برای مراقبت‌های پزشکی در مواردی که تعداد زیادی مجروح و بیمار در هر دو بخش نظامی و شهری کشوری وجود دارد.

همان گونه که عنوان شد کمیته دائمی کنگره‌های بین المللی پزشکی و داروسازی نظامی به طور رسمی در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۱۹۲۱ تاسیس شد که کشور‌های بنیانگذار عبارت بودند از: بلژیک، برزیل، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده آمریکا.

ICMM که یک سازمان بین المللی و بین دولتی است، به صورت دوسالانه در یکی از کشور‌های عضو برگزار می‌شود؛ البته همه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد می‌توانند از طریق پذیرش مقررات آن عضو سازمان شوند، اما پذیرش زمانی معتبر است که درخواست توسط مجمع عمومی تصویب شود.
کمیته بین‎المللی طب نظامی ۱۱۷ عضو دارد
گفتنی است اولین کنگره منطقه‎ای آسیاپاسیفیک ICMM در سال ۲۰۱۰ و در کشور چین برگزار شد، دومین کنگره آن در سال ۲۰۱۲ در تایلند و سومین کنگره در سال ۲۰۱۶ در فدراسیون روسیه برگزار شد و امسال نیز قرار است چهارمین کنگره آسیاپاسیفیک طب نظامی (ICMM) در جمهوری اسلامی ایران در مهر ماه برگزار شود.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها