جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

موشک‌های انصارالله توان نابودی ریاض را دارند/ ائتلاف عربستان و امارات نشانه شکست آن‌هاست

کارشناس ارشد بین‌الملل گفت: موشک‌های انصارالله توان مورد هدف قرار دادن پایتخت‌های عربستان و امارات را دارند و می‌توانند قابلیت بازدارندگی برای متجاوزان ایجاد کنند.
کد خبر: ۲۹۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ - 25June 2018

موشک‌های انصاراالله توان نابودی ریاض را دارد/ ائتلاف عربستان و امارات نشانه شکست آن‌ها استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس با اشاره وضعیت تجاوز نظامی عربستان و امارات در یمن، اظهار داشت: عربستان سعودی و امارات بعد از گذشت حدود سه سال و 2 ماه به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در یمن موفق شوند، باید راهبرد جدیدی را به کار بگیرند و آن‌ هم اشغال بندر «حدیده» است؛ ارتش عربستان و امارات واقعا در یمن زمین‌گیر شده‌اند و هرچه در مرز‌های مشترک یمن و عربستان تلاش کردند، راه ورودی به یمن پیدا کنند، ناکام بودند.

وی خاطرنشان کرد: با گذشت حدود 38 ماه از جنگ، متجاوزان در عرصه هوایی یمن را بمباران کردند تا از این طریق شاید بتوانند مردم یمن را به تسلیم وادارند و جنبش انصارالله را از صحنه قدرت کنار بزنند که تاکنون موفق نبوده‌اند. در صحنه اشغال بنادر هم ابتدا شانس‌شان را با اشغال بندر عدن آزمایش کردند؛ عدن بندر بسیار مهمی است و توانستند آن را به اشغال خودشان درآوردند، نظامیان اماراتی و سعودی سعی کردند از طریق استقرار دولت منصور هادی در عدن، تحت این عنوان که دولت یمن را تشکیل دادند که بتوانند بر یمن تسلط و قدرت در صنعا را تحت شعاع قرار بدهند و در دستیابی به این اهدافشان باز هم ناموفق بودند.

قنادباشی افزود: با توجه به فشار افکار عمومی علیه امارات و عربستان و تصور این‌که هر چه زمان بگذرد به ضرر آن‌ها است، این‌بار یک راهبرد جدید با کمک مستشاران آمریکایی اتخاذ کردند. ورود نیرو‌های نظامی از طریق بندر حدیده و اشغال این بندر، آن‌هم بدلیل این‌که نیروی نظامی کمی در بندر مستقر شده است. بندر حدیده تنها گلوگاه تنفسی مردم یمن است و آن را می‌خواستند کاملا مسدود کنند؛ اگرچه در قبل هم این بندر هم در محاصره بود، ولی بعضی کمک‌های بین‌المللی و دارویی از طریق این بندر به دست مردم یمن ارسال می‌شد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: حدیده نزدیکترین بندر به پایتخت یمن است؛ پایگاه نظامی را می‌خواستند در این بندر تاسیس کنند برای دسترسی به هر چه سریعتر به صنعا که از این طریق بتوانند دولت وقت را براندازند. یکی دیگر از مهم‌ترین هدف‌شان این بود که بتوانند از حضور نیروی اسلامی در یمن جلوگیری کنند؛ این موضوع از خواسته‌های رژیم صهیونیستی است که مردم یمن به دریای سرخ دسترسی نداشته باشند تا از این طریق ارتباطشان با گروه‌های فلسطینی، حزب‌الله امکان پذیر نباشد تا از این طریق امنیت جنوب رژیم صهیونیستی به خطر نیاقتد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: وقتی عربستان و امارات راهبرد خودشان را تغییر می‌دهند نشانه شکست در سه سال و 2 ماه گذشته است؛ هر چه در زمین، هوا و دریا عملیات انجام دادند، ناکام بودند و این یک شکست بزرگ برای آن‌ها تلقی می‌شود.

قنادباشی با اشاره به حضور نیرو‌های غربی در یمن، گفت: حضور مستقیم نیرو‌های فرانسوی و آمریکایی در این عملیات، نشان دهنده این است که عربستان و امارات توان ادامه جنگ را ندارند و ناگریز شدند یک دوپینگ سیاسی انجام دهند؛ کمکی به این 2 کشور صورت گرفت تا این‌که بتوانند یک عملیات دیگر را علیه مردم یمن انجام بدهند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که حضور نیرو‌های فرانسوی و آمریکایی در این عملیات به معنی اعتراف به ضعف نیرو‌های عربستان و امارات است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ائتلاف عربستان و امارات خاطرنشان کرد: امارات و عربستان با هم یک ائتلاف نظامی را ایجاد کردند در صورتی که قبلا، جدا از هم می‌جنگیدند و ناگریز شدند با هم متحد شوند و در عملیاتی واحد حضور پیدا کنند؛ این ائتلاف نشان دهنده شکستی دیگر است. زمانی که دیدند که هر کدام به یک‌طرف حمله می‌کردند، ولی عملیات مشترک اعترافی بر این است که در عملیات جداگانه که قبلا انجام دادند شکست خوردند و ناگریز به یکسان‌گرای عملیاتی شدند گرچه در بعد سیاسی همسو هستند.

وی گفت: این‌ها این عملیات را طراحی کردند ولیکن به فکر موانعی که برسرشان است نبودند، به همین دلیل هم شکست خوردند. یکی از موانع این است که پشت سرشان دریاست. یعنی نیرو‌هایی که می‌خواهند بجنگند، عقبه‌ای که بتواند آن‌ها را پشتیبانی بکند، اصلا وجود ندارد. نیرو‌های نظامی احتیاج به استراحت، ذخایر تسلیحاتی و... دارند، ولی اصلا فراهم شدن این شرایط وجود ندارد و در ساحل جنگیدن یک ریسک بسیار بزرگ است.

قنادباشی تصریح کرد: نیرو‌های انصارالله در اینجا همچنان که درکنار مردم هستند، در شرق و شمال یمن با نیرو‌های عربستانی جنگیدند و با داشتن تجربه کافی در زمینه جنگ، می‌توانند با آن‌ها وارد پیکار بشوند و مانع دیگر هم موشک‌های انصارالله است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به قدرت موشکی انصارالله افزود: انصارالله الان قابلیت‌های موشکی کوتاه برد، میان برد و دوربرد در اختیار دارد و این موشک‌ها می‌توانند قابلیت بازدارندگی ایجاد کنند. کما این‌که قابلیت این را دارند که کشتی‌های جنگی را که در بندر پهلو گرفتند که نیرو‌های متجاوز را پشتیبانی می‌کنند را مورد هدف قرار بدهند. قابلیت موشک‌های دوربرد آن‌ها می‌توانند اگر جنگ به جای حساسی برسد، با هدف قرار دادن پایتخت و سایر شهر‌های عربستان و امارات در واقع آن‌ها را از ادامه عملیات بازدارد.

وی در خصوص مذاکرات انصارالله با طرف‌های خارجی اظهار داشت: انصارالله همیشه آمادگی خودش را برای حضور در مذاکره اعلام کرده است و هیچگاه انصارالله در این خصوص مخالفتی نکرده است. تنها شرط انصارالله برای مذاکره این است که توقف سریع جنگ و تمام محاصره‌ها علیه مردم برداشته شود. 10 میلیون نفر از ملت یمن با مشکل غذا روبه‌رو هستند و هزاران نفر احتیاج به دارو دارند که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم یمن در شبانه روز تنها یک وعده غذا می‌خورند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار