مدیرعامل مجموعه سرچشمه انقلاب در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده است/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

سعید گلشناس با بیان اینکه مدیریت جنگ را در فعالیت‌هایم اعمال می‌کنم، گفت: معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده و تلاش می‌کنیم به مظلومیت «شهید بهشتی» پایان دهیم.
کد خبر: ۲۹۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴ - 01July 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، ساعت 20:30 روز هفتم تیرماه سال 1360، طی یک بمب‌گذاری 73  تن شامل 27 نماینده مجلس، 4 وزیر و 12 معاون وزیر به شهادت رسیدند که در راس آن‌ها «سیدمحمدحسینی بهشتی» بود. 37 سال از این واقعه می‌گذرد و شهید بهشتی همچنان شخصیت مغفول مانده‌ای است که نیاز به تبیین دارد.

یادمان شهدای هفتم تیر مجموعه سرچشمه انقلاب اسلامی سال 1391 در محل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به بهره‌برداری رسید.

هدف این مجموعه حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، انتقال ارزش‌های والای انقلاب، تبیین تاریخ انقلاب اسلامی، سیره شهدا، واکاوی فاجعه تروریستی هفتم تیر سال 1360 و نیز معرفی چهره نفاق به عنوان ابزار دست استکبار جهانی و بیان حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و طرح گفتمان انقلاب اسلامی از دیگر اهداف مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی است.

مرحوم حاج احمد قدیریان با همتی انقلابی و با همکاری شهرداری تهران کار احداث این مجموعه را انجام داد و سپس به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد.

خبرنگار دفاع پرس به مناسبت هفتم تیرماه و سالروز این واقعه، با «سعید گلشناس» مدیرعامل مجموعه سرچشمه انقلاب اسلامی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: شما ماموریت مهمی را در مجموعه سرچشمه برعهده گرفته‎‌اید، قدری از پیشینه فعالیت‌هایتان بفرمایید که چقدر با ماموریت این مجموعه همخوانی دارد.

افتخار ما این است که کارمان را از سال 84 در حوزه شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در راهیان نور آغاز کردیم. ستاد مرکزی راهیان نور، موسسه طلایه‌داران نور، مرکز ارتباط فرهنگی عماد و مجله امتداد قم از جمله فعالیت‌های فرهنگی ما بود تا اینکه سال 89 و با اینکه معتقد بودم باید در حوزه فرهنگ باید نگاه چند بعدی داشت چند حوزه تخصصی را در زمینه مدیریت دنبال کردم.

مدت کوتاهی را نیز در حوزه مدیریت فرهنگی ورزش فعالیت کردم که در زمان آقای رویانیان با تیم پرسپولیس همکاری کردم. و اتفاقاً تجارب خوبی بود که نگاه چند بعدی من نسبت به مقوله فرهنگ را تکمیل کرد چرا که متوجه ‌شدم در حوزه ورزش چقدر بسترهای مناسبی برای کار فرهنگی وجود دارد. گاهاً ما فکر می‌کردیم کارهای فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس حیطه محدودی دارد در حالی که خیلی قشنگ است کار فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس را در حیطه ورزش انجام داد.

سال 1392 بنده به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمدم و یک سال در فرهنگسرای خاوران مشغول شدم و سپس حکم معاونت برنامه ریزی سازمان را نیز دریافت کردم و از ابتدای سال 1394 در این پست ماندم و تا پایان بهمن ماه 96 خدمت کردم و در نهایت از فرودین ماه 97 در مجموعه سرچشمه به بستر مورد علاقه خودمان برگشتم. چون این جمله رهبر معظم انقلاب که «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» آویزه گوشم بود و دوست دارم هر کاری می‌کنم بهترین‌ها باشد اما نه با نگاه اشرافی‌گری بلکه با نگاه مورد پسند و رضایت بودن.

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

در جریان مرگ نیز بهترین مدل مرگ، شهادت است. چیزی که اگر خداوند این توفیق را بدهد شهادت یک درجه است که انسان به درجه‌ای می‌رسد در حالی که ممکن است صرفاً انسان شهید نشود اما به درجاتی برسد. همانطور که می‌بینیم خیلی‌ها را شهید زنده خطاب می‌کنند.

شهادتی که ما از دفاع مقدس در ذهنمان بود تا شهادتی که در بین مدافعین حرم اتفاق افتاد تا شهادتی که افرادی مثل سردار حسین همدانی داشتند همه شامل این درجات هستند. من به طور مستقیم با شهید احمد کاظمی همکاری داشتم. در نیروی هوایی سپاه سرباز بودم که از همان زمان وقتی ایشان را می‌دیدیم در بین بچه‌های سرباز ایشان را شهید زنده خطاب می‌کردیم.

شخصاً فقط تمام صبح‌گاه مشترک‌هایی که با حضور ایشان بود را شرکت می‌کردم. بلاخره ایشان نور بالا می‌زد؛ مدل منش و رفتارشان مشخص بود. بنابراین به نظرم شهادت یک درجه است و ممکن است صرفاً در دنیا باشید ولی مهم رسیدن به این درجه است.

وقتی انسان به درجه شاهد رسید؛ خداوند توفیق داده است که آرزوی ما نیز هست. بنابراین در این فضا کار کردن مورد علاقه و تجربه کاری بنده نیز بوده است چرا که در دوران تحصیل نیز در مدارس شاهد تحصیل کرده‌ام و به این مباحث علقه خاصی دارم.

دفاع پرس: شما قبل از پذیرش مسوولیت این مجموعه چقدر با فعالیت‌های گذشته سرچشمه آشنا بودید؟ برای ورود به این مسوولیت چه برنامه‌هایی ارائه کردید و چه برنامه‌ای دارید؟

من چون در حوزه فرهنگی فعالیت داشتم و قبلاً نیز بخاطر ساخت این مجموعه توسط شهرداری و ارتباطاتی که با حجت‌الاسلام زائری داشتم با این مجموعه در حوزه‌های مختلف ارتباط مستقیم داشتم. ایشان در حوزه‌های مختلف لطف داشت و مشورت‌هایی می‌گرفت و تا قبل از مسوولیتم حدود 30 مرتبه به این محل آمده بودم ضمن اینکه حوزه فرهنگ، حوزه ناهمگونی نیست.

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

من برای مجموعه سرچشمه یک طرح 25 صفحه‌ای تحت عنوان (72+) ارائه کردم. چون سرچشمه محل شهادت 72 شهید بود ما نیز گفتیم ما را نیز اضافه به این شهدا کنید چون اعتقاد دارم هر کسی در این مجموعه کار می‌کند باید با این شهدا اضافه شود. طرح ما سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت. در فاز اول پیش‌بینی ساماندهی وضعیت اینجا به لحاظ نیروی انسانی انجام شد.

مدل مدیریتی فضای فرهنگی من، مدلی شبیه به مدیریت فضای جنگ است. اطلاعات شناسایی، پیش‌بینی عملیات، طراحی عملیات و اصطلاحاتی که استفاده می‌کنیم همان است. زمین‌گیر در اصطلاح جنگ این‌گونه بوده که وقتی عملیات در حال انجام باشد در زمانی که عملیات لو برود یا درست پیش نرفته باشد با آتش دشمن نیروها نتوانند پیش‌روی کنند و کار قفل شود. دقیقاً در دستگاه‌های فرهنگی نیز این اقدامات انجام شده و جلوی اقدام سریعی که دستگاه فرهنگی باید داشته باشند را گرفته است.

ما با یک تهاجمات فرهنگی گسترده‌ای روبرو شده‌ایم که لازمه آن شناخت در این حوزه‌ها است. رهبر معظم انقلاب در این موضوع پرچمدار است. ایشان یک روز فرمودند «تهاجم فرهنگی»، «شبیه‌خون فرهنگی» و «رخنه فرهنگی»؛ این کلید واژه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند یعنی کار دشوارتر شده است و امروز صحبت از «نفوذ» است. نفوذ در مجموعه‌ای است که کار در اختیار دارد چرا که نفوذ در بین مردم نیست، لذا این اتفاق در بین مسوولین و مدیران اجرایی است. اگر ما شناخت دقیقی از موضوعات دشمن نداشته باشیم کار دشمن را انجام می‌دهیم.

بحث قرارگاه فرهنگی و انسجام بارها توسط رهبر معظم انقلاب پیشنهاد شده است که متاسفانه خیلی از این موضوعات روی زمین مانده است و در گذشته نیز با همین دغدغه‌ها پیگیر موضوعات فرهنگی بودیم.

در برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت سعی کردیم در جهت ترویج فرهنگ شهادت به ویژه شهدای 72 تن و به ویژه شخصیت شهید بهشتی که منحصربه‌فرد و خاص بوده است پیش ببریم.

درباره اقدامات گذشته نیز معتقدیم همه فعالیت‌های گذشته توسط مدیرانی متعلق به این کشور صورت گرفته است، لذا همه به‌دنبال این هستند که بهترین کار را انجام دهند در حالی که تفاوت در نگاه‌ها و روش‌ها است. حجت‌الاسلام زائری در این مجموعه در جهت برندسازی و ترویج موضوعات فرهنگی اقدامات خوبی را انجام دادند اما این مجموعه مشکلات عدیده‌ای را به لحاظ ساختار، بحث درآمد، بودجه و پشتیبانی داشته است. به عبارتی ایشان را خسته کردند و مجموعه به مدیریت تازه‌نفس احتیاج داشت.

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

از زحمات و تلاش‌های مدیریت قبل تشکر می‌کنم چون به تجربه معتقدم باید قدردان زحمات گذشته بود؛ نباید «خوش استقبال، بد بدرقه باشیم» که روال نظام مدیریتی کشور شده است که اتفاق خوبی نیست. بلکه باید تمام نقاط قوت مدیران قبل را ببینیم و قدردان آن‌ها باشیم، بلاخره آن‌ها نیز زحمت کشیدند و باید کارهای خوبشان را ادامه دهیم و کارهای اشتباه را اصلاح و از ظرفیت جوانان بهره ببریم و به دنبال بهره‌وری حداکثری باشیم.

دفاع پرس: شهید بهشتی همچنان در مظلومیت‌اند در حالی که مجموعه سرچشمه ماموریت مستقیم برای رفع مظلومیت این شهید را دارند؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب مستقیم چند سال گذشته مطالبه‌گری درباره شهید بهشتی را مطرح می‌کنند. قبول دارید تاکنون سرچشمه کار جریان‌سازی درباره شهید بهشتی انجام نداده است، علت این قضیه چیست و آیا در پی جریان‌سازی هستید؟

بله؛ ما نیز معتقدیم کار جریان‌سازی صورت نگرفته است و همچنان شهید بهشتی مظلوم است. یکی از یاران شهید بهشتی در خاطره‌ای گفتند به ایشان خطاب کردم. حاج آقا چرا شما از خودتان دفاع نمی‌کنید که تاملی کردند و گفتند «وقتی فکر می‌کنم از خودم دفاع کنم یا وظایفم را درست انجام دهم متوجه می‌شوم فقط می‌توانم یک کار را درست انجام دهم. بنابراین تصمیم گرفتم وظایفم را انجام دهم؛ ان‌شاءالله که خدا از ما دفاع خواهد کرد» ما نیز توکلمان به خدا و نگاهمان به دست شهدا است. روز اول به شهید بهشتی متوسل شدیم و از ایشان مدد گرفتیم؛ اگر خودشان بخواهند و کمک کنند به جریان مظلومیت‌شان پایان می‌دهیم اما زمانی هست مثل جریان شهدای گمنام متوجه می‌شویم اصلاً خواست شهدا گمنامی است.

هفتاد و دومین روز کاری من مصادف با شهادت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر شد. ما در این مدت زمان تلاش کردیم کارهای خوبی که از پیش شروع شده بود را به پایان برسانیم. کتاب شهید بهشتی به چاپ رسید. آلبوم موسیقی و سرود درباره شهدای هفتم تیر، محصولات فرهنگی و پوستر، ایجاد مرکز بهشتی شناسای، جمع‌آوری خاطرات مردمی از جمله این فعالیت‌ها است.

اما با توجه به دغدغه‌هایی که مطرح شده است و رهبر انقلاب فرمودند سرچشمه نقطه عطف انقلاب است کار گسترده‌ای وجود دارد. بحث این است که روی شخصیت شهید بهشتی کار کنیم اما آسیبی وجود دارد و اینکه متاسفانه برخی از شهدا برچسب‌دار و گروهی و متعلق به سازمان و فرقه‌ای به آن نگاه شده است در حالی که همه می‌توانند درباره شهدا کار کنیم.

از روزی که به سرچشمه آمده‌ایم اسناد زیادی از سرچشمه وجود داشته که در اختیار مرحوم قدیریان بوده اما از روزی که مسوولیت پذیرفتم هنوز یک برگه از آن‌ها را دریافت نکرده‌ایم. از طرفی سعی در ایجاد ارتباط گرفتن با فرزندان شهید بهشتی هستیم. ما با جریانی روبرو هستیم علی‌رغم اینکه جامعه معتقد است درباره شهید بهشتی کم کاری شده اما هر طیفی معتقد است برای شهید بهشتی در حال کار است! و من اتفاقاً به این آسیب رسیدیم که چون همراهی و انسجام وجود نداشته چنین کم‌کاری حس می‌شود چراکه کار جزیره‌ای انجام می‌شود.

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

ما آماده‌ایم این فعالیت‌های جزیره‌ای را تمام کنیم و کتابی که منتشر شد با توجه به اسناد و با همکاری با فرزندان شهید و از طرفی با تعاملاتی که با حوزه‌های مختلف داشتیم منجر شد تا قوه قضاییه نیز همکاری کند. این همکاری نشان می‌دهد انسجام شکل گرفته است در حالی که واقعاً نباید گروهی و جزیره‌ای کار کنیم. ما سعی می‌کنیم یک روایت تاریخی از شهید بهشتی داشته باشیم و در این مسیر به سمت همه دست همکاری می‌دهیم.

ما اقدامات خوبی را تحت عنوان گفتمان انقلاب اسلامی، ترویج افکار شهید بهشتی و شهدای 72 تن انجام دادیم. از ظرفیت پیام ابراهیمی‌‌پور در حوزه کارگردانی و برنامه‌سازی استفاده کردیم و به تهیه کنندگی مجموعه سرچشمه مجموعه مستندهای 25 دقیقه‌ای را آماده کردیم که از سه‌شنبه این هفته پخش خواهد شد که امیداریم بتوانیم این برنامه را به عنوان یک برنامه در طول سال ادامه دهیم.

فاجعه هفتم تیر بخاطر حضور 4 وزیر، 12 معاون وزیر و 27 نماینده مجلس بی‌بدیل بوده که به دست منافقین ترور می‌شوند. بعد از این ترور جریان انقلاب پُرقدرت‌تر ادامه پیدا می‌کند. این انقلاب با خون شهدا آبیاری شده و ما نیز در این حوزه با نگاه مطالبه‌گری مستندی را تدارک دیده‌ایم که بلاخره چند نماینده مجلسی که امروز در بهارستان حضور دارند به این محل آمده‌اند؟ آیا در جهت ترویج این قصه اقدامی کرده‌اند؟ در این محل به عنوان یک مکان مقدس باید در جهت آگاه‌سازی اقدام کنیم و هر توریستی را که به ایران می‌آید به او نشان دهیم که چگونه آمریکا به ما برچسب می‌زند در حالی که مسوولین ما را ترور کرده است.

امروز باید در جهت ترویج جهانی یادمان شهدای هفتم تیر قدم برداریم و به عنوان یک محل ترور، تاریخچه سرچشمه را عنوان کنیم. ما واقعاً برای این اهداف دست طلب و نیاز دراز می‌‎کنیم تا مجموعه‌های مختلف، قوه مقننه، قوه قضاییه کمک کنند تا بتوانیم در جهت اقداماتی که باید تا به امروز صورت می‌گرفت اما سرعت کمی داشته، قدم برداریم.

دفاع مقدس: یکی از مشکلات گذشته در بحث رفع مظلومیت از شهید بهشتی، تعدد مراکز مرتبط با ایشان بوده است. آیا اقدامی برای هم‌پوشانی این مراکز صورت گرفته است؟ درباره شهید مطهری سیر مطالعاتی وجود دارد در حالی که درباره آثار شهید بهشتی مشکلاتی وجود دارد، این مسائل چقدر شما را به هم پوشانی ترغیب می‌کند؟

در این حوزه اقداماتی شده اما مشکلاتی همچنان وجود دارد در حالی که ما امروز خودمان را پیش‌خدمت شهید بهشتی می‌دانیم و آماده هستیم پادویی کنیم. و اگر احساس کنیم هرجایی می‌تواند به ما کمک کند، خواهش و تمنا خواهیم کرد و ما نیز پای کار هستیم. در این حوزه نیز با خانه موزه شهید بهشتی، فرزندان ایشان و مقبره شهدا و یادمان و آثار مرتبط با مولفین هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم.

اعمال مدیریت جنگ در فرهنگ/ معرفی برخی از شهدا فرقه‌ای و برچسب‌دار بوده/ به مظلومیت «بهشتی» پایان می‌دهیم

در بحث آثار شهید بهشتی نیز اقداماتی در حال شکل گیری است که امیدواریم بخش‌های دیگری که فعالیتی انجام داده‌اند همکاری کنند تا بتوانیم یک انسجام خوبی را شکل دهیم که بتوانیم از مظلومیت‌های شهید بهشتی کم کنیم و افکار ایشان را در بین جوانان و نوجوانان ترویج دهیم.

دفاع پرس: در بحث شبکه توزیع مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. شما در این حیطه برای توزیع محصولات تولید شده مرتبط با شهید بهشتی چه خواهید کرد؟

ما 2 فراخوان با نگاه توزیع انجام داده‌ایم. چون بخش عمده‌ای از مشکلات فرهنگی ما مربوط به توزیع است سیاست ما این است که 70 درصد توانمان را در حوزه توزیع داشته باشیم و فقط 30 درصد در بخش تولید کار کنیم. امروز کالاهای خوبی را در گذشته تولید کرده‌ایم که با 2 یا 3 هزار تیراژ به دست کسی نرسیده است. امروز ما مشکل تجدید بازیابی آثار و شناسایی آثار و توزیع داریم. در این بخش با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توافقات خوبی را داشتیم و سعی کردیم کتابخانه تخصصی شهدای هفتم تیر را ایجاد کنیم. آثار مولفین را جمع‌آوری کردیم تا هر کسی بخواهد درباره شهید بهشتی منابعی داشته باشد به این کتابخانه رجوع کند.

با فراخوان‌هایی که انجام دادیم نهادهای مردم نهاد می‌تواند در این فراخوان شرکت کند. در حوزه مردمی نیز فراخوانی را داشتیم تا خاطرات، عکس ها و مستنداتی که درباره ایشان وجود دارد را جمع‌آوری کنیم. نوید می‌دهم اگر این فرخوان‌ها خوب پخش شود و مشارکت خوبی از سوی مردم ایجاد شود سال آینده بخشی از غربت موجود درباره شهید بهشتی را رفع کرده باشیم و با تعدد آثار و کارهای تخصصی درباره شهدا مواجه باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار