بخش پایانی/ کبیری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

برخورد قاطعانه با مفسدان اقتصادی مطالبه به حق مردم است/ اشرافی‌گری برخی مسوولان ملت را به اصل نظام بی‌اعتماد می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عدم برخورد با مفسدان اقتصادی باعث بی‌اعتمادی مردم به کارگزاران نظام می‌شود، گفت: مردم با مشکلات و دغدغه‌های معیشتی مواجه هستند، اما دردناک‌تر از رویارویی با این مشکلات، برخورد نکردن با مفسدان اقتصادی است.
کد خبر: ۲۹۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ - 10July 2018

سیدتقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، با اشاره به وضعیت اخیر بازار و افزایش قیمت‌ها در بازارهای ارز، سکه و خودرو که چالش‌های اقتصادی کشور را بیش از گذشته تشدید کرده است، اظهار داشت: باید باور کنیم که جنگ اقتصادی علیه کشورمان رخ داده است؛ البته این به آن معنا نیست که این جنگ نوظهور است، بلکه دشمنان ایران و در راس آنها آمریکایی‌ها از سالیان گذشته درصدد هستند تا به روش‌های مختلف و با اعمال انواع تحریم‌ها اقتصاد کشور ما را فلج کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه نیمی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح و ناکارآمد برخی از مدیران داخلی است، افزود: اگر مسوولان و دست‌اندرکاران در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کردند، حقیقتا امروز شاهد بروز و ظهور چنین معضلات و بحران‌های اقتصادی نبودیم. اینکه مسأله نفت ما مهم‌ترین و در واقع پاشنه آشیل اقتصادی کشور ماست موضوعی انکارناپذیر است؛ لذا ما می‌بایستی در سال‌های گذشته اقداماتی انجام می‌دادیم تا وابستگی به نفت، به میزان قابل توجهی کاهش یابد که رعایت این موضوع می‌توانست در مقابل تحریم‌های نفتی آمریکایی‌ها عامل بازدارنده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی اشکالات و ضعف‌های مدیریت در داخل کشور، گفت: تیم اقتصادی دولت برای مهار معضلات و بحران‌های اقتصادی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کارآمدی ندارد و درواقع برای رفع برخی از مشکلات جاری کشور که اقتصاد ما را تحت‌الشعاع قرار داده، ضعیف عمل کرده است که نمونه این اشکالات را در حوزه‌های بانکی و موسسات مالی مشاهده می‌کنیم.

///

کبیری عملکرد اشتباه کشورهای عضو برجام به ویژه آمریکا را باعث ایجاد موانع در مسیر رونق اقتصادی کشور دانست و گفت: رئیس جمهور و سایر مقامات جمهوری اسلامی بعد از انعقاد توافق برجام وقتی که با عدم حسن نیت آمریکا نسبت به برجام رو به‌رو شدند، بارها اعلام کردند که برای تمام تصمیماتی که ترامپ در خصوص این توافق می‌گیرد، برنامه دارد. علی‌رغم اینکه خروج آمریکا از برجام یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و بعد از پیروزی در انتخابات شعار خود را عملی کرد، اما ما امروز مشاهده می‌کنیم که دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان برای اقدام آمریکا نسبت به برجام برنامه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های تیم مذاکره کشورمان در زمینه تحقق اهداف برجام قابل قبول بود؛ اما می‌بایست در طول مذاکرات با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه موضوعات بانکی، تدابیری اتخاذ می‌کردند که در هنگام نقض برجام از سوی آمریکا، اقتصاد کشور دچار تهدید و آسیب نشود.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور بعد از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: امروز کشورهای باقی‌مانده در توافق برجام اعلام کرده‌اند که مشتاق ادامه همکاری در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی هستند، اما اینکه آنها تا چه اندازه به مواضع خود جامه عمل بپوشانند بستگی به اراده و استقلال آنها در مواجهه با فشارهای آمریکایی‌ها دارد؛ چراکه ترامپ تمام توجه خود را به منصرف کردن اتحادیه اروپا از پایبندی به برجام معطوف کرده است.

کبیری با بیان اینکه باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بدون در نظر گرفتن قرارداد برجام در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تلاش کنیم، گفت: تیم اقتصادی دولت نتوانسته آن طور که باید در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام بردارد؛ لذا وابستگی به برجام و در انتظار ماندن تصمیمات اروپایی‌ها نسبت به آینده برجام، جز اتلاف وقت منفعتی را عاید وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نمی‌کند.

وی همچنین افزایش قیمت‌های اخیر در بازارهای ارز، سکه، خودرو و مسکن را نشان از عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت عنوان کرد و افزود: قیمت متعارف و ثابت ارز با اینکه از سوی دولت مطرح شد، اما در درون تیم اقتصادی برخی بر سر قیمت ارز اتفاق نظر نداشتند؛ لذا اینگونه نا هماهنگی‌ها باعث می‌شود که روند بهبود وضعیت اقتصادی کشور به کندی پیش برود.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه ثبت سفارش‌های نامتعارف سکه اقدامی غیر قانونی است، خاطرنشان کرد: چرا لیست اسامی کسانی که در خصوص خرید سکه به صورت غیرقانونی اقدام کرده‌اند، منتشر نمی‌شود؟ عدم معرفی این افراد که با اقدام خود بازار سکه را ملتهب کرده‌اند یکی از نشانه‌های نا هماهنگی در تیم اقتصادی دولت است؛ چراکه برخی موافق و برخی مخالف این شفاف‌سازی هستند، در صورتی‌که تیم به معنای یکی شدن است و باید همه صرفا در جهت کاهش مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم کار کنند.

///

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه امروز ما درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم که طراحان آن آمریکایی‌ها هستند، گفت: در جنگ اقتصادی باید همه یکصدا باشیم، اینکه هر مسوول بخواهد نسبت به موضوعی اظهارنظر کند، نه تنها کاری از پیش نمی‌رود، بلکه موانعی بر سر راه موفقیت‌ها در عرصه اقتصاد کشور ایجاد می‌شود؛ لذا در شرایط حساس کنونی دولت و دستگاه دیپلماسی و تیم اقتصادی باید با تمام قوا با وحدت و انسجام کامل برای رشد و توسعه اقتصادی کشور تلاش جدی کنند.

برخورد قاطعانه با مفسدان اقتصادی مطالبه جدی و به حق مردم است

کبیری یکی دیگر از دلایل بحرانی شدن وضعیت اقتصادی کشور را عدم برخورد اساسی با مفسدان اقتصادی دانست و گفت: یکی از مطالبه‌های جدی و به حق مردم برخورد قاطعانه مسوولان با مفسدان اقتصادی است؛ مردم با مشکلات و دغدغه‌های معیشتی مواجه هستند، اما دردناک‌تر از رویارویی با این مشکلات، بی‌عدالتی‌هایی است که آنها در برخورد با مفسدان اقتصادی مشاهده می‌کنند؛ لذا تحمل بی‌تفاوتی برخی مسوولان نسبت به این موضوع برای مردم غیرممکن است.

اشرافی‌گری برخی مسوولان بی‌اعتمادی مردم به اصل نظام را به ارمغان می‌آورد

وی اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی برخی مسوولان را باعث بی‌اعتمادی مردم به اصل نظام و ایجاد شکاف میان طبقات اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت: فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا که زندگی مردم را دچار مشکل کرده از یک طرف و مال‌اندوزی برخی از مسوولان، بنیاد بسیاری از خانواده‌ها را به چالش کشیده است. در حالی‌که در بدترین وضعیت تهدیدات و تحریم‌های دشمنان، مردم همیشه پشتیبان نظام و انقلاب هستند، اما آنها طاقت چنین نا عدالتی‌ها را ندارند؛ لذا در شرایطی که گرانی، تورم، رکود و بیکاری، بسیاری از مردم را نگران و ناراحت کرده، خواسته مهم آنها برخورد با کسانی است که نسبت به رفع مشکلات اقتصادی کشور بی‌تفاوت و در پی کسب منافع شخصی‌شان هستند.

تاثیر مثبت برقراری ارتباط با کشورهای همسایه در رونق اقتصادی کشور

وی گفت: وضعیت کشور ما از نظر پیشرفت‌ها و داشته‌ها در تمامی عرصه‌ها نسبت به 2 دهه قبل به هیچ وجه قابل قیاس نیست، در چند سال گذشته ما حتی با کشورهای همسایه ارتباط خوبی نداشتیم؛ اما امروز از ظرفیت‌های بالقوه و مناسبی برخوردار هستیم که با بهره‌گیری از امکانات و داشته‌های داخلی خودمان می‌توانیم مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم، اما عدم اجرای این اقدامات به دلیل ضعف مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی کشور است. حتی اگر با 15 کشور همسایه روابط خوبی ایجاد کنیم، فارغ از چشم‌داشت به توافق برجام، بدون شک می‌توانیم رونق اقتصادی کشور را به ارمغان بیاوریم.

خنثی‌سازی توطئه‌ها و خصومت‌های دشمنان را از دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم

کبیری با اشاره به دوران هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: تهدید و تحریم‌های آمریکایی‌ها نمی‌تواند بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد؛ چراکه ما از دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم که با وحدت و انسجام می‌توان از بحران‌ها و چالش‌هایی که دشمنان برای کشورمان ایجاد می‌کنند، به سلامت عبور کنیم. اینکه امروز ما در شرایط نامناسب اقتصادی قرار گرفته‌ایم موضوعی انکارناپذیر است، اما باید توجه داشت که ما روزهایی به مراتب سخت‌تر از امروز هم در دوران جنگ تجربه کرده‌ایم. ما ایستادگی در مقابل تمام خصومت‌های دشمنان را از دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم.

///

ثمره باور به جوانان در عرصه‌های مدیرتی موفقیت‌آمیز است

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه در زمان جنگ بسیاری از سمت‌های فرماندهی به عهده جوانان بود، گفت: در دوران دفاع مقدس ما باور داشتیم که جوانان می‌توانند به خوبی بحران‌های پیش رو را مدیریت کنند، و ثمره این باور به جوانان پیروزی در مقابل دشمنان بود. ما باید از تجربیات دوران دفاع مقدس به نحو احسنت بهره‌گیری کنیم؛ لذا امروز خلع حضور جوانان در حوزه‌های مختلف کشور و به‌ویژه عرصه اقتصادی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. باید به جوانان میدان داد.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخلی کشور، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومت را یکی از مهم‌ترین راهکاهای مقابله با توطئه‌های آمریکایی‌ها دانست و گفت: البته توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی به این معنا نیست که ما با جوامع بین‌المللی رابطه نداشته باشیم و با دنیا قطع رابطه کنیم،‌ بلکه به این معناست که در وهله اول در تمام عرصه‌ها روی پای خودمان بایستیم. در حقیقت ما می‌بایست از سال‌های قبل در تمام حوزه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کردیم که امروز فارغ از مشکلات باشیم. به عنوات مثال در حوزه کشاورزی اگر از سال‌های گذشته تدبیراندیشی صحیح کرده بودیم، امروز در این موضوع مشکلی نداشتیم و اگر تمام مرزها هم به روی کشور ما بسته می‌شد ما تا سالیان سال کمبودی احساس نمی‌کردیم.

کبیری نگرانی‌های مردم در خصوص افزایش قیمت‌های اخیر در بازارهای ارز، سکه، خودرو و مسکن را به دلیل ضعف مدیریتی عنون کرد و عزم و همت جدی مسوولان را عاملی برای جلوگیری از این مشکلات و معضلات دانست.

کاهش درآمدهای نفتی ایران در دستورکار آمریکاست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر دشمنی آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، تلاش برای کاهش فروش نفت کشورمان را یکی از اقدامات و دستورکارهای مهم این کشور دانست و گفت: باید باور داشته باشیم که تحریم‌ها جدی است و آمریکا با عربستان یکپارچه شده تا موانعی بر سر راه فروش نفت ما ایجاد کنند؛ اما تمام این اقدامات و بدخواهی‌های دشمنان خنثی می‌شود اگر در داخل کشور، مسوولان با مردم اتحاد داشته باشند و همه برای آبادانی کشور و رشد و توسعه اقتصادی تلاش کنند.

وی افزود: در زمان جنگ هم به واسطه خصومت‌های آمریکایی‌ها قیمت هر بشکه نفت ما به 7 دلار کاهش پیدا کرد؛ اما ما با مدیریت صحیح توانستیم از تمام بحران‌هایی که بلوک شرق و غرب برای ایران به وجود آورده بودند، عبور کنیم.

کبیری در ادامه با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون پیش فروش سکه در بازار تصریح کرد: یکی از اقدامات اشتباه دولت این بود که بالغ بر 7 هزار سکه را در بازار به طور پیش فروش تزریق کرد، این امر باعث شد تا صاحبان سرمایه برای کسب منافع خودشان به تعداد نامتعارفی سکه خریداری کنند که 38 هزار سکه توسط یک شخص جنجالی‌ترین بود. این نوع معضلات که اقتصاد کشور را بحرانی‌تر میکند ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و مسبب برخی از مشکلات اقتصادی کشور عدم مدیریت صحیح دستگاه‌های اجرایی کشور است.

وی ادامه داد: چرا از طریق فروش نامتعارف سکه ذخایر و منابع ملی را کاهش می‌دهیم؟ فروش سکه اگر در مواقعی به صلاح کشور باشد باید دقت کنیم که پول حاصل از فروش سکه‌ها در کجا سرمایه‌گذاری می‌شود؛ چراکه عدم برگشت این سرمایه‌ها به خزانه کشور باعث به وجود آمدن وضعین نابسمان اقتصادی کشور می‌شود.

این نماینده خانه ملت با اشاره به نرخ 4200 قیمت ارز که از سوی دولت مصوب شد، گفت: در جلسه‌ای که میان اعضای کمیسیون اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مطرح کردیم که ای کاش قبل از تعیین قیمت ارز با کمیسیون اقتصادی نیز مشورت می‌شد. در نظر گرفتن این مبلغ برای تمام اجناس اعم از کالاهای ضروری و غیرمهم جامعه باعث بی‌ثباتی در بازارهای مختلف داخلی کشور شد.

کبیری هم‌اندیشی کارشناسان و تیم اقتصادی دولت در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های احتمالی آمریکایی‌ها بر مسأله نفت ما را ضروری دانست و گفت: اگرچه آمریکایی‌ها نمی‌توانند به طور 100 درصدی نفت ما را تحت‌الشاع تحریم‌ها قرار دهند، اما باید برای هرگونه خطر و آسیب احتمالی از سوی آن‌ها برنامه‌ریزی دقیق کرد. یکی از اهداف آمریکا در جهت اجماع کشورها علیه ایران کاهش در فروش نفت کشور ماست. البته راهکارهای مناسبی در این خصوص از سوی دولت و مجلس اندیشیده شده است که در صورت وقوع اقدامات غربی‌ها به آن عمل خواهیم کرد.

برای مطالعه بخش اول این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار