دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«طوفان»؛ «اِمرَپ» ایرانی

«اِمرَپ» ایرانی که بعضا با نام «طوفان» هم شناخته می‌شود خودرویی است که برای محافظت از سرنشینان در برابر مین و کمین ساخته شده است.
کد خبر: ۲۹۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ - 11July 2018
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «اِمرَپ» (MRAP) که مخفف «Mine-Resistant Ambush Protected» است به معنی خودروی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین است. در واقع «امرپ» یک اصطلاح برای وسایل نقلیه نیرو‌های نظامی ایالات متحده آمریکاست که به طور خاص از سال 2007 برای مقاومت خودرو‌ها در برابر بمب کنار جاده‌ای (IED) و کمین‌ها در عراق طراحی شده‌اند.
 
البته به واسطه کارآیی بالای این نوع خودرو‌ها بعد‌ها کشور‌های دیگری مانند ایران نیز اقدام به ساخت نمونه‌هایی از «اِمرَپ» کردند؛ «اِمرَپ» ایرانی توسط صنایع زرهی شهید کلاهدوز ساخته شده و برای اولین بار در مهر ماه 1395 در نمایشگاه ماشین آلات، تجهیزات و دستاورد‌های نوین مهندسی دفاعی در معرض دید عموم قرار گرفت.
 
«طوفان»؛ «اِمرَپ» ایرانی
 
اگر چه تاکنون خبری مبنی بر تولید انبوه و به‌کارگیری آن در یگان‌های رزمی خبری منتشر نشده، اما براساس اطلاعات کلی که توسط صنایع شهید کلاهدوز عنوان شده دارای شاسی یکپارچه V شکل با قابلیت حفاظت از سرنشینان و تجهیزات است.
 
این خودور که بعضا با نام «طوفان» هم شناخته می‌شود از اتاق سطح 4 مقاوم برابر گلوله، کف STANAG 4589 سطح 2 ضد مین برخوردار است.
 
همچنین حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، حرکت بر روی شیب طولی 60 درجه و شیب عرضی 32 درجه و نیز گذر از آب به عمق 1.3 متر از دیگر ویژگی‌های این خودرو است.
 
انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار